۳.۵ میلیون اصله نهال، سهم استان زنجان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

حسینی سهم استان زنجان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را ۳.۵ میلیون اصله نهال عنوان کرد و گفت: از ظرفیت موسسات مردمی، مدارس و مساجد در تحقق این مهم استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حسینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته درختکاری، با اشاره به اجرای طرح کاشت درخت ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اظهار داشت: سهمیه استان از این تعدا ۳.۵ میلیون اصله نهال در یکسال است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان،با بیان اینکه اهمیت تامین اعتبار برای تولید اصله درخت در استان، ادامه داد: ۲۵میلیارد تومان مشارکت مردمی برای تولید این تعداد درخت دراستان بوده است.

وی، با اشاره به ۱۱ واحد تولیدی بخش خصوصی نهال دراستان ، تصریح کرد: در سالجاری شاهد کمبود نهال دراستان هستیم و هنوز نهال های ما سه ساله عمر را نداشته اند.

حسینی، شروع کاشت ۲ و نیم میلیون اصله درخت را جزو تعهدات امسال دراستان برشمرد و گفت: با قطع تریلیارد ها اصله درخت دردنیا در صد سال اخیر، ضروری است درختان قطعه شده برای ادامه زندگی به طبیعت برگردانده شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان، بضاعت پایین نیرو و امکانات و تجهیزت را از مهمترین عوامل قاچاق چوب درخت دراستان برشمرد و گفت: برای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار هتکار نیرو برای حفاظت از جنگل و درخت داریم.

وی با بیان اینکه فقط ۲۶ نیرو برای حفظ این موارد داریم، اضافه کرد: منابع طبیعی و آبخیز داری توان حفاظت به دلیل کمبود نیرو ار قاچاق چوب و جنگل را ندارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با یادآوری اینکه در سال های اخیر شاهد عملکرد مطلوب در حوزه قاچاق چوب بودیم، تاکید کرد: نیروی انسانی قرار دادی با کمترین مزایا در حال تلاش در این حوزه هستند.

حسینی، احداث سازه های آبخیز داری را برای حفظ درختان و جنگل ها مهم ارزیابی کرد و گفت: بزوی شاهد احداث سازه های ماهنشان با تامین اعتبار خواهیم بود.

وی، با اشاره به احداث سازهای آبخیزی داری و چند منظوره سیلاب در شهرستان طارم ، گفت: از اعتبارات ملی ۱۴۰۲ هنوز چیزی را به منابع طبیعی اختصاص داده نشده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان، با بیان کمبود اعتبارات دراین خصوص، تاکید کرد: با اجرای طرح مدیریت جامع شاهد قرارگاه جهادی در تمامی استانها دراین زمینه در کشورهستیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی نیز در سخنانی احداث و ایجاد طرح های آبخیزداری کوچک مقیاس را مهم عنوان کرد و خبر از رفع مشکل آب شرب سهرود و چهر آباد داد.

جعفر بیات، با اشاره به پروژههای کوچک زود باز ده هستند و دارای اثرات مثبت در توقیت منابع آبی هستند، گفت: پروژههای آبخیز داری باعث بهبود سطح وضعیت معیشت مردمی در جامعه می شوند.

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان، با بیان تاثیر گذاری عوامل انسانی و مسائل اجتماعی و مسائل مرتبط با صنعت و گردشگری، ادامه داد: بحرانها باید در مرحله پیشگیری مدیریت شوند.

وی، با اشاره به آمار ۱۵۰ سال اخیر استفاده از کود های شیمیایی و گاز های که وارد جو زمین ، تصریحکرد: جا به جایی فصل و تغییر اقلیم و موج های گرمایش را موجب می شوند.

این مسئول دراستان، با اشاره به اهمیت مدیریت صحیح در آبخیزداری ، ادامه داد: مدیریت جامع آبخیز داری دارای نقش اساسی در آبهای شیرین دارد.

به گفته بیات، گیاهان نقش اساسی در مدیریت جامع آبخیز داری دارند، افزود: حدود یک هزار میلیارد اصله درخت در ۱۰۰ اخیر از بین رفته است.

بیات، با بیان اینکه ایران در تولید کربن دارای جایگاه رتبه مطلوبی نیست، گفت: مبارزه با ریز گرد ها در استان حائز اهیمت است.

وی، اقدامات آبخیزداری را بعنوان یک هنر مهم ارزیابی کرد و گفت: سیستم های آبخیز سیستم های پیچیده ای هستند.

بیات، نقش آبخیزهای شهری و روستایی را در حال حاضر برای تهدید زندگی مردم مهم عنوان کرد و افزود: درختان نقش اساسی در جلوگیر از بحرانها دارد.

وی، با اشاره به اهمیت تامین آب از طریق آب های زیر زمینی و چاه ها در حوزه آبخیز داری زنجان در منطقه شرق زنجان، ادامه داد: احداث پارک آبخیر گاوازنگ در شما و سالکانلو در جنوب و سد حسن ابدال  و باغ شهر ها جزو ظرفیت ها دراین زمینه است.

این مسئول در استان، تعداد چاههای زیرزمینی را ۲۰ هزار عنوان کرد و گفت: نصف این چاها در زنجان غیر مجاز هستند با با امرار معاش مردم زنجان گه خورده است که باید در این زمینه راهکارهای اتخاذ شود.

کد خبر 1753554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha