مسجد «الکالوتی»؛ پایگاه مبارزه مردم اردن با رژیم صهیونیستی

مسجد «الکالوتی» با معماری تلفیقی هنر مدرن و سنتی زیبایی خاصی به منطقه الرابیه در غرب امان داده است، اما شهرت این مسجد به دلیل نزدیکی آن به سفارت رژیم صهیونیستی و برپایی تظاهرات در نزدیکی آن در محکومیت جنایات این رژیم علیه فلسطین است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مسجد «الکالوتی» در منطقه الرابیه در غرب امان یکی از مشهورترین مساجد پایتخت اردن به شمار می آید و این شهر به دلیل موقعیت مکانی آن است که در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی قرار دارد.

این مسجد در سال ۱۹۹۹ میلادی به دست یک فلسطینی به نام «انور راغب الکالوتی» ساخته شد. خانواده الکالوتی این مسجد را وقف کردند.

معماری آن تلفیقی از مدرنیته و هنر سنتی است و تلفیق هنر جدید و قدیم باعث تمایز این مسجد نسبت به سایر مساجد پایتخت اردن شده است.

مسجد الکالوتی در چهارطبقه به مساحت ۱۰ هزار متر مربع است. ظرفیت آن به پنج هزار نمازگزار می رسد و حیاط آن نیز پنج هزار نمازگزار گنجایش دارد. شمار نمازگزاران در ماه مبارک رمضان و اعیاد اسلامی به ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

این مسجد یک پارکینگ بزرگ به گنجایش ۵۰۰ خودرو دارد که یکی از تسهیلات این مسجد برای نمازگزاران به شمار می آید تا خودروهای خود را در این پارکینگ قرار دهند.

مسئولان اردن در سال ۲۰۰۲ میلادی طرح توسعه ونوسازی را برای این مسجد اجرا کردند.

این مسجد از آنجایی که در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی قرار دارد، اقدامات مردمی و مسئولان در آن تاثیرات مهمی دارد. به طوری که نمازگزاران پس از برپایی نماز جمعه در این مسجد، تظاهرات اعتراض آمیز در برابر این سفارتخانه به راه می اندازند. 

این تظاهرات زمانی انجام می شود که مردم اردن به ویژه امان درصدد محکوم کردن جنایات رژین صهیونیستی در قبال مردم غزه و کرانه باختری هستند و در این روزها نیز غزه زیر بمباران شدید این رژیم قرار دارد، این تظاهرات ها و محکومیت ها ادامه دارد و جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در غزه را محکوم می کنند.

همین مسئله باعث شده تا به مسجد الکالوتی به عنوان تریبونی برای آغاز تحصن ها و اعتراض‌های ضد صهیونیستی نگاه شود، به خصوص که در نزدیکی سفارت این رژیم قرار دارد. به همین دلیل می توان گفت که این مسجد از یک جایگاه سیاسی در میان مردم اردن برخوردار است.

کد خبر 1753734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha