کانون های مساجد زمینه تحقق عدالت فرهنگی در مناطق محروم را فراهم کرده اند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران و بیدگل گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد، شبکه گسترده اجتماعی در جامعه هستند که زمینه تحقق عدالت فرهنگی در مناطق محروم را فراهم کرده اند.

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل/روح اله باقری؛

امروز ۱۸ اسفندماه سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است. شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای مصوبه ۳۰۲‌ خود در چنین روزی شروع به‌کار ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور را پایه‌ریزی کرد. هدف اصلی این اقدام، تلفیق مسجد و تفکرات مذهبی با فعالیت‌های فرهنگی‌و هنری بود که‌ هم اندیشه نو در مساجد ایجاد کند وهم نسل جوان را در کنار خود داشته باشد.

در نهایت از سال ۱۳۷۲‌ شروع‌ به‌کار کانون‌ها به‌ تدریج آغاز شد و با گذشت هرسال، این فعالیت‌ها جدی‌تر، تخصصی‌تر وحرفه‌ای‌تر شدند تا جایی که امروز کانون های مساجد از ارکان تقویت مساجد و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن علیه نوجوانان و جوانان است.  

به همین بهانه با «روح اله قربانی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آران و بیدگل به گفت و گو نشستیم که حاصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید؛

کانون های مساجد چه تاثیری بر احیای فرهنگ و هنر مسجدی و جذب نسل جوان و نوجوان می تواند داشته باشد؟

مسجد فضای معنوی و نورانی است که فقط برای ارتباط با خدا نیست بلکه برای تجمع مومنان و ایمان باوران است که دور هم جمع می‌شوند؛ بنابراین مسجد کارکردهای متعدد و متنوعی دارد اما همه این کارکردها حول محور توحید است.

 در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش بر این است که کودکان، نوجوانان و جوانان با مسجد آشناتر شده و پای آحاد ملت به مسجد باز شود، چرا که دوری جوانان از مسجد و فعالیت های فرهنگی مسجد از خواسته های دشمنان است و در این راستا برنامه ریزی های کلان دارند و همواره با توطئه های فرهنگی در این مسیر حرکت می کنند. 

 مساجد و فعالیت کانون های مساجد یکی از موضوعات مهمی است که می تواند در خنثی سازی توطئه های دشمن و گسترش اقدامات برنامه های فرهنگی نقش بسزایی داشته باشند. 

فلسفه وجودی کانون های فرهنگی هنری مساجد حفظ هویت فرهنگ و هنر بر محور مساجد است. کانون ها علاوه بر جذب جوانان به مساجد در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و همچنین آموزش به آن ها در طول سال فعال بوده که این اقدامات علاوه بر توسعه برنامه های فرهنگی در توانمندسازی جوانان و کادرسازی نیز موثر است. 

نقش کانون های مساجد در تحقق عدالت فرهنگی به ویژه در مناطق روستایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد، شبکه گسترده اجتماعی در جامعه به شمار می آیند که در کنار پایگاه های مقاومت بسیج در جوار مساجد فعالیت می کنند، این مراکز زمینه تحقق عدالت فرهنگی در مناطق محروم را فراهم کرده اند.

برقراری عدالت فرهنگی در جامعه نیازمند سیاستگذاری، برنامه ریزی و استفاده از ابزارهای مختلف و از همه مهم تر یک حرکت جهادی است. کانون های مساجد یکی از ابزارهای تحقق عدالت فرهنگی در مناطق محروم به ویژه روستاهای دور دست است. این مکان فرهنگی می تواند تاثیر بسزایی در تغییر نگرش و افزایش آگاهی مردمان روستا داشته و سرنوشت کودکان، نوجوانان و جوانان را تغییر دهد.

آیا کانون های مساجد در نهضت بازگشت به مساجد می توانند نقش آفرین باشند؟

تربیت نیروهای جهادی در بستر مسجد از مهم ترین ماموریت های کانون های فرهنگی هنری است.

تقویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گامی مؤثر در تحقق نهضت بازگشت به مسجد است و برنامه‌های جدید کانون‌ها همچون تأسیس کانون‌های تخصصی خواهران و فعالیت‌های تشکیلاتی به رونق مساجد کمک می‌کند.

تلاش ما باید بر این باشد  که نقش جریان آفرین و جریان ساز کانون های فرهنگی هنری را به ویژه در زمانی که شعار فرهنگی دولت، شعار بازگشت به مسجد است، احیا کنیم. این موضوع بدون توانمندسازی نیروهای کانون های فرهنگی هنری مساجد محقق نمی شود.

 نقش کانون ها در تحقق مسجدی مطالبات رهبری همچون «هر مسجد یک پایگاه قرآن»، «مسجد برقرار» و «مسجد تراز» دارند چگونه است؟

 مسجد به عنوان پایگاهی برای تواصی به حق و رشد و تعالی معنوی، همواره محل تربیت نسل‌های مؤمن بوده است، ظرفیتی که اگر به درستی به کار گرفته شود می‌تواند بهترین محل برای تربیت و رشد نوجوان و جوان باشد. جوان را با فرهنگ قرآنی تربیت کرده و دستورات قرآنی را در وجودش نهادینه کند.

همکاری ائمه جماعات، هیئت امنای مساجد، پایگاه‌های بسیج، هیئت و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مراکز دخیل در هر مسجدی، در فعال‌سازی این ظرفیت‌ها، نقش مهم و اثرگذاری خواهد داشت.

واژه تراز به معنای سنجش، برابری وتعادل و یکسانی است. یعنی اینکه یک معیار سنجش تعیین می گردد و براساس آن معیار وشاخص میزان تعادل ویکسانی ، هم وزنی ، همانندی و ... آن سوژه مشخص می شود.

باتوجه به این معانی و تعریف ها، مسجد طراز اسلامی؛ مسجدی است که به عنوان معیار و شاخص می بایست مبنا قرار گرفته ودیگر مساجد کشور براساس آن سنجیده گردند . مسجد تراز اسلامی سنگ تراز دیگر مساجد است ؛ درمرحله نخست می بایست یک مسجد ایده آل را درتمامی جنبه ها توصیف نمود ودیگر مساجد کشور را براساس آن منطبق نمود

مسجد طراز اسلامی از جنبه کلی ؛ مسجدی است که اولاً توسط خود مردم ساخته می شود . ثانیاً توسط خود مردم تجهیز می گردد و ثالثاً توسط خود مردم مدیریت واداره می گردد، اما با این تفاوت که اگر دستگاههای دولتی قصد نظارت وحمایت مسجد را داشته باشند می بایست بصورت نامحسوس وغیر مستقیم باشد، تا آن وجهه مردمی مسجد حفظ شود.

سخن پایانی؟
همه مسئولان فرهنگی وظیفه دارند در کنار ارکان مسجد و با راهبری ائمه جماعات مساجد، کانون های فرهنگی مساجد را توانمند کنند و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در خدمت کانون های مساجد برای نقش آفرینی در عرصه های مختلف بوده و هست.

کد خبر 1753851

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha