مسجد تاریخی «تون‌صون»، نماد تاثیرگذاری مسلمانان در گذشته و حال تایلند

مسجد «تون‌صون» قرن هفدهمی که بین سه معبد بودایی و در مجاورت یک کلیسای کاتولیک قرار دارد، قدیمی‌ترین مسجد «بانکوک»، پایتخت تایلند است که نگاهی اجمالی به نفوذ و تاثرگذاری مسلمانان در حال و گذشته این کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «arabnews»، مسجد «تون‌صون» قرن هفدهمی که بین سه معبد بودایی و در مجاورت یک کلیسای کاتولیک قرار دارد، قدیمی‌ترین مسجد «بانکوک»، پایتخت تایلند است که نگاهی اجمالی به نفوذ و تاثرگذاری مسلمانان در حال و گذشته این کشور دارد.

ظهور اسلام در تایلند با اکثریت بودایی به قرن نهم باز می گردد که بازرگانان جهان عرب با آسیای جنوب شرقی ارتباط برقرار کردند.

با این حال، در قرن سیزدهم بود که جوامع محلی شروع به پذیرش دین اسلام عمدتا در جنوبی‌ترین مناطق تایلند امروزی کردند،که با همسایه مالزی پیوند قومی و فرهنگی دارند.

مسجد تاریخی«تون‌صون»، نماد تاثیرگذاری مسلمانان در گذشته و حال تایلند

مسلمانان امروزه حدود ۵ درصد از جمعیت ۶۶ میلیونی تایلند را تشکیل می دهند و بزرگترین اقلیت مذهبی آن هستند.

از حدود چهار هزار مسجد در تایلند که عمدتا در جنوب این کشور قرار دارند، بیش از ۱۰۰ مسجد در پایتخت آن هستند و «تون‌صون»، قدیمی ترین مسجد در بانکوک به شمار می‌آید.

این مسجد که در منطقه «بانکوک‌یای»در کنار رودخانه «چائو فرایا»که از بانکوک می گذرد و کشتی های بازرگانان مسلمان از آسیا و خاورمیانه را به اسکله می آورد، قرار دارد، همچنان یک مرکز فعال آموزش اسلامی است.

مسجد تاریخی«تون‌صون»، نماد تاثیرگذاری مسلمانان در گذشته و حال تایلند

به گفته «سراووت سریوانایوس»، امام جماعت مسجد«تون‌صون»  یک مرکز آموزشی برای نسل جوان در این مسجد وجود دارد که  هر هفته با ۱۰۰ دانش‌آموز کلاس‌های خود را برگزار می‌کند.

سریوانایوس می‌گوید: ما کلاس هایی داریم که دروس معارف اسلامی تدریس می کنند؛ آنها می توانند تمرین کنند، می توانند نماز بخوانند و می توانند خواندن نماز را با هم یاد بگیرند. من دوست دارم نسل کنونی هماهنگی خود را با دیگران حفظ کند و ما این کار را از طریق مسجد «تون‌صون» انجام می‌دهیم.مسئله این است که چگونه با هم زندگی می کنیم و چگونه کشور را با هم بسازیم؛ اسلام برای همه است و همه باید از آموزش‌ها و نعمات این دین استفاده کنند.

مسجد تاریخی«تون‌صون»، نماد تاثیرگذاری مسلمانان در گذشته و حال تایلند

مسجد «تون‌صون» که در سال ۱۶۸۸در دوران پادشاهی «آیوتایا» که از اواسط قرن ۱۴ تا اواخر قرن ۱۸ بر تایلند کنونی حکومت می کرد، تأسیس شد، نمونه ای از تلاقی فرهنگ هایی است که منطقه و تاریخ آن را شکل داده اند.

ساختمان اصلی مسجد از چوب ساج ساخته شده بود و شباهت معماری به صومعه های بودایی آن زمان دارد.

مسجد تاریخی«تون‌صون»، نماد تاثیرگذاری مسلمانان در گذشته و حال تایلند

ساختار فعلی مسجد که در سال ۱۹۵۲ بازسازی شد، بیشتر از نظر طراحی به معماری خاورمیانه‌ای است، اما تزئینات آن بر اساس طراجی تایلندی است، زیرا محراب و منبر با نقوش الهام گرفته از دسته گل، پرپرندگان و دم قو تزئین شده‌اند.

مسجد «تون‌صون» نه تنها به عنوان یک مکان مذهبی عمل می کند، بلکه دارای بقایای باستانی و آثاری است که ارزش دیدن دارد.

در داخل مسجد منبر زیبایی به نام «میمبون» قرار دارد که دارای تصاویر بزرگی از خط عربی، تصویری از کعبه و نقشه مسجدالحرام است.

مسجد تاریخی«تون‌صون»، نماد تاثیرگذاری مسلمانان در گذشته و حال تایلند

کد خبر 1753994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha