ایران و قزاقستان در پروژه‌های مشترک فرهنگی همکاری می‌کنند

رایزن فرهنگی ایران و رئیس کمیته فرهنگ وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان دیدار و در خصوص اجرای پروژه‌های مشترک فرهنگی و هنری به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان به منظور گسترش روابط فرهنگی، بررسی و برطرف کردن موانع اجرای تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور با کومیس سیدآوا، رئیس کمیته فرهنگ وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کومیس سیدآوا در سخنانی، با ابراز خرسندی از روند مثبت گسترش روابط دو کشور در زمینه فرهنگ و هنر، به اجرای تعدادی از برنامه‌های فرهنگی ایران در شهرهای بزرگ قزاقستان اشاره و از مشارکت و همکاری متخصصان ایرانی در اقدامات پژوهشی علمی مقبره «خواجه احمد یسوی» در شهر ترکستان تقدیر کرد.

وی آمادگی وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان را برای همکاری‌های گسترده با ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری اعلام کرد.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان نیز با اشاره به ریشه‌های تاریخی مشترک و اشتراکات فرهنگی دو کشور تأکید کرد که پس از سفرهای رؤسای جمهوری ایران و قزاقستان، روابط دو کشور به خصوص در زمینه فرهنگ به مرحله جدید پا نهاده است.

وی هدف اصلی این ملاقات را شناسایی و برطرف کردن آسیب‌ها و موانع اصلی اجرای تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی بین وزرای فرهنگ دو کشور عنوان کرد و محورهای مهم همکاری در سال جاری میلادی را برشمرد.

رایزن فرهنگی کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های فرهنگی قزاقستان از جمله برنامه فرهنگی و هنری در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تیرماه سال آینده، مشارکت در جشنواره فرهنگی کشورهای شانگهای در اردیبهشت‌ماه و شرکت در بازی‌های جهانی کوچنشینان در شهریورماه سال آینده را اعلام کرد.

وی همچنین با ابراز تأسف از عدم حضور نمایندگان بلندپایه قزاقستان در جشنواره فیلم خزر در ایران، از رئیس کمیته فرهنگ قزاقستان برای سفر به ایران و شرکت در نشست بعدی جشنواره فیلم در پاییز سال ۱۴۰۳ دعوت کرد.

برگزاری روزهای فیلم ایران در آستانه، سازماندهی هفته فرهنگی ایران در قزاقستان و بالعکس، پیشنهاد نصب تندیس مشاهیر و مفاخر دو ملت در مراکز علمی و مهم پایتخت‌های دو کشور و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود جهت رساندن روابط دو طرف به سطح واقعی خود از مهمترین پیشنهادهای طرف ایرانی در این دیدار بود.

خانم دینارا سبیرآوا، مدیر بخش هنر موسیقی کمیته فرهنگ نیز که در این دیدار حضور داشت، در خصوص علاقه طرف قزاقستانی به همکاری بیشتری در حوزه موسیقی اعلام کرد و ابراز امیدواری داشت که با تلاش و همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مناسبات دو کشور در حوزه موسیقی نیز گسترش بیشتری پیدا کند.

کد خبر 1754054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha