تربیت هوشمندانه فرزندان اساس توسعه و پیشرفت جامعه

 برنامه‌ریزی مستمر و هوشمندانه برای تربیت نسل جوان، اساس توسعه و پیشرفت جامعه است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| تربیت فرزندان یکی از مسائل حیاتی و حساس در جامعه است که نیازمند توجه، همت، برنامه‌ریزی مستمر و شایسته جامعه و خانواده‌ها است. نوجوانان در دورانی حساس از زندگی خود قرار داشته و تأثیر بسزایی بر زندگی آینده‌شان دارد.  

اهمیت توجه به مسائل تربیتی نوجوانان به نحوی است که تحقق آن نیازمند پای کار آمدن تمام نهادهای متولی از جمله، خانواده، مدرسه، مسجد و... است.

با توجه به اهمیت تربیت فرزندان در جامعه و تأثیرات آن بر آینده، انجام یک تلاش مشترک بین والدین، مربیان، مدرسه  و جامعه برای ارتقاء تربیت و آموزش صحیح فرزندان امری اساسی و حیاتی است. این تلاش می‌تواند به ترقی زندگی فرزندان و بهبود جامعه کمک شایانی کند.

اهمیت توجه به مسائل تربیتی فرزندان نتایج مطلوبی را به همراه دارد که برخی از آن عبارتند از:

شکل‌دهی به شخصیت

تربیت نوجوانان در پیوند مسائل اخلاقی، اجتماعی و روان‌شناسی آنها صورت می‌گیرد که در نهایت باعث شکل‌دهی به شخصیت و اخلاق آنان می‌شود.

پیشگیری از آسیب های اجتماعی

با تأمل در مسائل تربیتی نوجوانان، می‌توان از وقوع آسیب های مختلف از قبیل گرایش به سمت مواد مخدر، ترک تحصیل و رفتارهای خشونت‌آمیز پیشگیری کرد.

ارتقاء سلامت روانی

توجه به نیازها و مسائل روحی و روانی نوجوانان می‌تواند به ارتقاء سلامت روانی آنان  کمک و از ایجاد مشکلات روانی پیشگیری کند.

تربیت برای آینده

تربیت نوجوانان به عنوان مدیران و جامعه‌سازان آینده، نقش قابل توجهی در توسعه و پیشرفت جامعه دارد.

تربیت هوشمندانه فرزندان اساس توسعه و پیشرفت جامعه

رویکردهای موثر در تربیت فرزندان

برقراری ارتباط مؤثر و پویا با آنها به منظور ایجاد حس اعتماد، ارائه الگوهای صحیح اخلاقی و اجتماعی توسط والدین و مربیان، توجه به نیازها و انتظارات نوجوانان و توانایی‌های آنان، پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه مهارت‌های زندگی و روابط اجتماعی به نوجوانان از رویکردهای موثر در تربیت فرزندان است.

با توجه به اهمیت حفظ و تقویت مسائل تربیتی فرزندان و اثرات شگرفتی که بر زندگی و جامعه‌ دارد، لازم است که والدین، مربیان و جامعه به شکلی جدی و متعهد به این مسئله روی بیاورند.

 برنامه‌ریزی مستمر و هوشمندانه برای تربیت نسل جوان، اساس توسعه و پیشرفت جامعه است.

با هدف انسجام بخشی و تقسیم کار هوشمندانه برای مدیریت عملیاتیِ فعالیت های فرهنگی و پرورشی با تمرکز بر دانش آموزان، کارگروه فعالان تربیتی در فارس تشکیل می شود.

راه اندازی کارگروه فعالان تربیتی در فارس

با هدف انسجام بخشی و تقسیم کار هوشمندانه برای مدیریت عملیاتیِ فعالیت های فرهنگی و پرورشی با تمرکز بر دانش آموزان، کارگروه فعالان تربیتی در فارس تشکیل می شود.

به اعتقاد استاندار فارس، انسجام بخشی و تقسیم کار هوشمندانه برای مدیریت عملیاتیِ فعالیت های فرهنگی و پرورشی با تمرکز بر دانش آموزان، امری ضروری و حیاتی است.

ضرورت انسجام بین دستگاه های متولی با امر تربیت

محمد هادی ایمانیه با استقبال از تشکیل «کارگروه فعالان تربیتی» در استان، انسجام بین دستگاه های متولی با امر تربیت و پرورش نوجوانان را یکی از ضروریات جامعه امروز می داند و معتقد است تا این مهم، محقق نشود سایر هزینه های زیرساختی که انجام می شود، اثرگذاری مطلوب نخواهد داشت.

ضرورت تغییر نگاه تصمیم گیران

وی با تاکید بر ضرورت تغییر در نگاه مدیران و تصمیم گیران در حوزه های مختلف مرتبط با آموزش و پرورش نوجوانان و جوانان اذعان می کند: عمده توجهات به حوزه آموزش و رفع مشکلات سخت افزاری معطوف شده و بصورت محسوس به مباحث تربیتی و پرورشی کمتر پرداخته ایم.

تربیت هوشمندانه فرزندان اساس توسعه و پیشرفت جامعه

تربیت در اولویت باشد

استاندار فارس، هزینه های اختصاص یافته به حوزه پرورش در مقابل هزینه های عمرانی و سخت افزاری را، غیر قابل مقایسه می داند و می گوید: تربیت و پرورش صحیح در اولویت امور قرار دارد و برای اجرای این خواسته منطقی می بایست از همه توان و ظرفیت دستگاه ها و مشارکت گروه های مستعد و خوش استعداد مردمی استفاده کرد.

ایمانیه، استفاده از ظرفیت بی نظیر گروه های مردمی را یکی از عوامل سرعت بخشیدن به این مهُم عنوان می کند و معتقداست استفاده از ظرفیت گروه های مردمی که با اراده و اخلاص شکل گرفته اند، گامی رو به جلو در این حوزه است.

مدارسی وجود دارند که تربیت محور اداره می شوند و در ابتدا تربیت صحیح و پرورش را هدف گیری می کنند و با بررسی هایی که انجام شده در امر آموزش نیز سرآمد هستند.

توجه به مدارس تربیت محور

نماینده عالی دولت در فارس همچنین مدارس تربیت محور را مورد توجه قرار داده و می گوید: مدارسی وجود دارند که تربیت محور اداره می شوند و در ابتدا تربیت صحیح و پرورش را هدف گیری می کنند و با بررسی هایی که انجام شده در امر آموزش نیز سرآمد هستند لیکن بعضا درگیر مسائل مالی جزئی می باشند که باید با تدبیر موانع فعالیت آن ها رفع شود.

وی همچنین از نقش مهم معاونین پرورشی در مدارس نیز سخن گفت و نقش آن‌ها را محوری دانست و ادامه داد: با تفویض اختیار باید به استان ها اجازه داد شود تا بتوانند از افراد ذی‌صلاح، موثر و صاحب نفوذ در همه دستگاه ها براحتی استفاده کنند.

کد خبر 1754115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha