کرمان در ضیافت الهی؛ از سحرهای دلدادگی تا میهمانی آیات

انس با قرآن از طریق صدها محفل کوچک و بزرگی که در ماه مبارک رمضان از خانه تا مسجد و امامزاده برپا می شود در کنار مناجات های سحرگاهی، روح تازه ای در کالبد تن های خسته می دمد و جان ها را حظ وافر معنوی می چشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ همزمان با آغاز ماه ضیافت الهی هزاران برنامه متفاوت و متنوع در جای جای این استان پهناور آغاز می شود.

روح معنوی حاکم بر این برنامه ها که متأثر از فضای ملکوتی و منحصربفرد ماه میهمانی خدا است؛ جان ها را صفا و روح ها را جلا می دهد.

انس با قرآن از طریق صدها محفل کوچک و بزرگی که در این ماه از خانه تا مسجد و امامزاده برپا می شود؛ روح تازه ای در کالبد جامعه می دمد و حظ وافر از آیات ویژگی ممتاز و مختص ماه میهمانی خدا است.

در کنار محافل عمومی قرآن کریم؛ برخی محافل هم خصوصی تر برگزار می شود مثل جلسات خانگی و یا محافل انس با قرآن بانوان از جمله در فاطمیه شهیدان صادقی، خیابان مهدیه؛ جمع خوانی نوجوانان نیز از همین دست است که می توان به محفل انس با قرآن نوجوانان در مسجد ابالفضل علیه السلام سرآسیاب فرسنگی و کانون فرهنگی هنری شهید علی اصغر کرمان اشاره کرد.

کرمان در ضیافت الهی؛ از سحرهای دلدادگی تا میهمانی آیات

محور ماه مبارک رمضان قرآن است

حجت الاسلام سعادت فر، امام جماعت مسجدالرسول کرمان به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان با توضیحی پیرامون نعمت و ضیافت اظهار کرد: وقتی نعمت برای انسان فرستاده می شود، او در هر وضعیتی که هست می تواند از آن استفاده کند اما در ضیافت وضع متفاوت است.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت رعایت آداب ضیافت الهی از جمله توجه به طهارت و پاکی تصریح کرد: در فضیلت روزه همین بس که انسان به ملائکة الله شباهت پیدا می کند.

حجت الاسلام سعادت فر خاطرنشان کرد: یکی از نعماتی که خداوند در این ضیافت رمضانی با آن از بندگان خود پذیرایی می کند، قرآن کریم است.

کرمان در ضیافت الهی؛ از سحرهای دلدادگی تا میهمانی آیات

دل را باید به ضیافت الله برد

وی ادامه داد: در خصوص ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان سئوال این است این سفره در ماه رمضان پهن می شود یا در وجود منِ انسان؟ که باید توجه داشت سفره ی جدا از من که ارزشمند نیست.

حجت الاسلام سعادت فر خاطرنشان کرد: سفره پذیرایی هر کسی را متناسب با او قرار می دهند و برای هر کس سفره ای خاص او در درونش پهن می کنند لذا هر چه درون طاهرتر و به کمال نزدیک تر، پذیرایی این ضیافت و سفره متفاوت تر است که باید از این فضا بهره برد، استفاده کرد و شکرگزار بود.

کرمان در ضیافت الهی؛ از سحرهای دلدادگی تا میهمانی آیات

سحرهای دلدادگی

در کنار محافل قرآنی؛ مناجات های سحرگاهی نیز در مساجد و اماکن مذهبی در حال رونق گرفتن است؛ جدای از مسجد قائم کرمان که باسابقه ترین ویژه برنامه سحرگاهان را در استان دارد؛ حسینیه ثارالله، مسجد حضرت ابالفضل الغدیر، مسجد امام حسین علیه السلام خیابان والفجر نیز ساعت ۲:۳۰ مناجات خوانی دارد که در دو مکان نخست قرائت دعای ابوحمزه و در سومی شرح مناجات خمسه عشر انجام می شود.

برخی مساجد هم برنامه ریزی متفاوت تری دارند؛ مسجد امام حسین علیه السلام خیابان مهدیه با ویژه برنامه «رمضان در مسجد» شامل برنامه های متنوع تربیتی، لیگ کتاب، تفریح و نشاط و... ویژه دانش آموزان برگزار می کند.

کرمان در ضیافت الهی؛ از سحرهای دلدادگی تا میهمانی آیات

شهرالله ۳۴

شهرالله ۳۴ عنوان ویژه برنامه سحرگاهی مسجد قائم و هیئت شهدای بیت الله الحرام کرمان است که ۳۴ سال سابقه برگزاری دعای ابوحمزه در این مسجد را نشان می دهد؛ علاوه بر اینکه سخنرانان سه دهه این مراسم متفاوت هستند؛ مسابقه ای نیز با موضوع احکام برای دهه اول، مسابقه کتابخوانی(یک وَن شبهه) دهه دوم و حکمت هایی از نهج البلاغه برای دهه سوم در نظر گرفته شده است و علاقه مندان می توانند از طریق کد دستوری اعلام شده برای شرکت در مسابقه اقدام کنند.

کرمان در ضیافت الهی؛ از سحرهای دلدادگی تا میهمانی آیات

تنوع برنامه های معنوی

مسجد امام حسین علیه السلام خیابان والفجر هم با در نظر گرفتن برنامه هایی برای اوقات مختلف تلاش می کند تا زمینه استفاده همه کسانی که تمایل به شرکت در برنامه های ماه رمضان را دارند، فراهم کند.

 ویژه برنامه خلوت بهشتی-اعتکاف ویژه نوجوانان- در روزهای ۲۴ تا ۲۶ ماه مبارک رمضان در مسجد امام کرمان از دیگر برنامه های قابل ذکر است.

کرمان در ضیافت الهی؛ از سحرهای دلدادگی تا میهمانی آیات

این روزها جای جای استان کرمان معطر به شمیم روحبخش و معنوی بهترین ماه خدا است.

کد خبر 1754550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha