تسهیل در روابط دو کشور ایران و تانزانیا با توجه به قدمت حضور شیرازی‌ها

خانم تابیا گفت: قدمت و سابقه دیرینه حضور با افتخار شیرازی‌های ایران در زنگبار نیز می‌تواند ارتباطات و تعاملات بین دو کشور تانزانیا و ایران را تسهیل کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محسن معارفی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا و خانم تابیا مولید ام ویتا، وزیر فناوری اطلاعات، جوانان، فرهنگ و ورزش زنگبار دیدار و گفت‌وگو کردند.

معارفی در سخنانی، به زمینه‌های مختلف همکاری در عرصه‌های فرهنگی، علمی و ورزشی اشاره کرد و گفت: سابقه تمدنی روابط ایران و زنگبار با حضور شیرازیان در قرن یازدهم میلادی بیش از یک هزار سال است و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی مشترک، استفاده از کارتون‌ها و انیمیشن‌های ایرانی، تولید مشترک فیلم، همکاری‌های رسانه‌ای، ورزشی و آی تی می‌تواند از جمله ظرفیت‌های همکاری بین ایران و زنگبار باشد.

خانم تابیا با ابراز خرسندی از روابط عمقی دو کشور گفت: زنگبار با توجه به موقعیت جغرافیایی و برخورداری از منابع مختلف انسانی و طبیعی هر سال میزبان میلیون‌ها توریست خارجی است و ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری‌های فرهنگی دارد.

وزیر فناوری اطلاعات، جوانان، فرهنگ و ورزش زنگبار افزود: قدمت و سابقه دیرینه حضور با افتخار شیرازی‌های ایران در زنگبار نیز می‌تواند ارتباطات و تعاملات بین تانزانیا و ایران را تسهیل کند.

وی تأکید کرد که ما تجارب خوبی از همکاری با ایرانی‌ها داریم و در حال حاضر نیز می‌توانیم فستیوال‌های مشترک فرهنگی زنگبار و ایران برگزار کنیم.

خانم تابیا یادآور شد: در زمینه وزرش نیز آماده همکاری هستیم. چنانچه هم اکنون دو جوان زنگباری در لیگ فوتبال ترکیه حضور دارند. هر سال نیز فستیوال‌های مختلف فرهنگی توسط دولت زنگبار برگزار می‌شود که هنرمندان ایرای نیز می‌توانند در آن حضور یابند و شرکت کنند .

در پایان جلسه مقرر شد، پیش‌نویس یک تفاهمنامه فرهنگی و علمی تهیه شود تا به امضای مسئولان دو طرف برسد و زمینه برای همکاری‌های بیشتر فراهم شود.

همچنین دو طرف تمایل دارند که نسبت به تفاهمنامه خواهرخواندگی زنگبار و شیراز پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

کد خبر 1755014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha