مسلمانان غرب و اشتیاق برای آداب و رسوم ماه مبارک رمضان

مسلمانان غرب باوجود برخی محدودیت‌ها، ماه مبارک رمضان امسال را با برگزاری رویدادها و بازارهای رمضانی و افطاری‌های گروهی در مساجد و میادین و بوستان‌ها جشن می‌گیرند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در حالی کشورهای اسلامی پذیرای ماه مبارک رمضان هستند و جشن می گیرند که مسلمانان در کشورهای غربی باوجود برخی محدودیت‌ها، آداب و رسوم سنتی رمضان را با شور و اشتیاق از طریق تمهیدات و اقدامات جشن می گیرد و به اهمیت بهره مندی از بزرگ‌ترین فواید معنوی فردی و جمعی روزه داری پایبند هستند.

هنگامی که مسلمانان برای ماه رمضان آماده می شوند، به اهمیت آن می اندیشند که چگونه می توانند مناسک دینی خود را با فضای کنونی حاکم بر جوامع‌شان در کشورهای اروپایی یا قاره آمریکا تطبیق دهند .

به طور کلی، جوامع اسلامی علاقه مند به تسهیل در انجام آداب مخصوص ماه رمضان برای ساکنان خود به ویژه روزه داری که ساعت های طولانی به طول می‌انجامد، و اقامه نماز از جمله نماز تراویح مخصوص این ماه هستند تا تمرکز بر معانی معنوی ماه مبارک، از جمله نزدیک شدن به عزیزان و اندیشیدن به اهمیت صلح و آشتی و خدمت در جامعه که باعث می شود زندگی با سرعت بهتری برای همه پیش برود، افزایش یابد.

همچنین ماه رمضان برای مسلمانان مهم به شمار می آید تا بر صدقه دادن و انجام کارهای خیری توجه کنند.

این درحالی است که نباید از این واقعیت غافل بود که در جوامع غیر اسلامی که ممکن است آداب ویژه ماه رمضان از جمله پخش اذان مسجد برای اعلام اوقات افطار و سحری، اجتماعات بزرگ با دوستان یا خانواده،  بازارهای پر هیاهوی ماه رمضان رواج نداشته باشد.

 مسلمانان در جوامع غیر اسلامی که به آداب ماه رمضان پایبند هستند، براساس زمان فرارسیدن ماه رمضان در سال و موقعیت جغرافیایی بین ۱۰ تا ۱۷ ساعت روزه می‌گیرند. مسلمانان پایبند به شعایر این ماه از طریق روزداری و تهذیب نفس و رهایی از سموم معنوی به کانون توجه تبدیل می شوند.

 در اروپا ساعات روزه داری در تابستان گرم طولانی تر است. اما امسال  ماه مبارک رمضان نزدیک به بهار است که زمان روزه داری را نسبت به سال های گذشته کوتاه می کند و این مسئله یک نعمت بزرگ برای مسلمانان این کشورها به شمار می‌آید.

بر اساس آنچه مسلمانان قاره کهن می گویند، فرا رسیدن ماه رمضان در بهار، حس تجدید و تازگی را به همراه دارد که به طور کلی شبیه اهداف مسلمانان در ماه رمضان است که مهم‌ترین آنها تقویت ایمان و تلاش برای بهتر شدن در این ماه و پس از آن است.

یکی از جنبه های لذت بخش برای روزه داران، تجربه ماه رمضان در اروپا در فصل بهار است که  لذت بردن از هوای مطبوع و گشت و گذار در فضای باز در اواخر بعد از ظهر برای پاکسازی ذهن و فعال ماندن است.

این گشت و گذار برنامه روتین سالم خوب در ماه رمضان است، زیرا پیاده روی به افزایش جریان خون و اکسیژن به بدن کمک می کند و احساس خستگی مرتبط با روزه را کاهش می دهد.

 همچنین آمادگی بسیار مهم برای روزه داران در محیط های غیر اسلامی در ماه رمضان، یافتن گزینه های غذایی حلال است که پخت غذاهای مخصوص را به ایده آل ترین گزینه تبدیل می کند و برنامه هفتگی غذایی به منظور صرفه جویی در وقت و اجتناب از استرس‌های غیر ضروری تدوین می شود.

در سال‌های اخیر، محصولات حلال در بسیاری از کشورهای غیر اسلامی، از جمله هلند، رواج یافته است، به عنوان مثال فروشگاه‌های بزرگ برای گوشت حلال است که نشان‌دهنده تنوع روزافزون در جامعه و پذیرش فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف است که این مسئله فرصت تجربه ماه رمضان را آسان تر می کند.

قدیمی ترین سنت غذایی که اکثریت مسلمانان جهان آن را حفظ کرده اند، خوردن خرما و مواد غذایی مانند شیر است . باتوجه به اینکه خرما پس از چندین ساعت روزه داری در ترمیم سطح قند خون موثر است و لبنیات ویتامین ها و باکتری های خوب (پروبیوتیک) لازم برای روزه سالمرا تامین می کند.

 اگر تزیینات خیابانی برای ماه رمضان در کشورهای غیراسلامی وجود نداشته باشد، مسلمانان به عمد این تزئینات را در خانه های خود انجام می‌دهند تا در ایجاد فضایی خوشایند که نماد وحدت و سعادت در روح رمضان است، به طور گسترده ای کمک کنند. برخی از چراغ‌ها یا فانوس‌های آویزان استفاده می‌کنند و ممکن است خودشان تزییناتی را مطابق با اهدافشان در ماه رمضان بسازند و آنها را برای ادای مناسک در طول ماه تشویق می کند. امروز می توان به صورت آنلاین هرچیزی را خرید.

مسلمانان در طول تعامل با جوامع شان تمایل دارند که هرسوالی که افراد غیرمسلمان درباره آداب ماه رمضان می پرسند، پاسخ دهند، چرا که ممکن است باعث علاقه دوستان غیرمسلمان آنها برای کسب تجربه روزه داری و لذت بردن از افطار با آنها شود. بنابراین، تفاهم بین فرهنگی، احساس حمایت و تعلق بیشتر به جامعه را برای مسلمانان در محیط‌های غیراسلامی افزایش می‌دهد که برای یک مسلمان در یک کشور خارجی ارزش زیادی دارد.

علاوه بر این، در حال حاضر بسیاری از شهرهای غیراسلامی، سازمان‌های اسلامی دارند که مشتاق برگزاری رویدادهای ویژه برای ماه رمضان مانند سفره های افطار، نماز تراویح و گفتگوهای اسلامی هستند که باعث افزایش ارتباط بین مسلمانان و ایجاد حس تعلق به جامعه در آنها می‌شود ، و به بالا بردن روحیه بین آنها در ماه رمضان کمک می کند.

بسیاری از مسلمانان آلمان، افطاری ماه مبارک رمضان را در مساجد با اعضای خانواده، آشنایان و حتی دوستان آلمانی یکی از متمایزترین اعمال در روزه داری در این کشور می دانند.  به عنوان مثال، مسجد فاتح در لینداو در دریاچه کنستانس یک برنامه ویژه ماه رمضان را با حضور حدود ۵۰۰ نفر برگزار می کند.

 گردهمایی های افطاری جمعی در میادین و پارک های سراسر آلمان فراوان است و برخی از افراد، شرکت ها، انجمن‌های بازرگانان، سیاستمداران و حتی روحانیون مسیحی را پذیرایی می کنند.

 مسلمانان با خوردن افطار در مکان‌های عمومی تأکید می‌کنند که بخشی از جامعه هستند و به تقویت ارتباطات و ایجاد فرصت‌هایی برای شناخت دیگران علاقه دارند.

همانند اروپا، مسلمانان آمریکا نیز برپایی مناسک ماه رمضان در سطح فردی و جمعی آماده می شوند که نشان دهنده ریشه دار بودن مسلمانان از سالها پیش در جامعه است.

 سنت های مسلمانان در ایالات متحده در ماه رمضان هیچ تفاوتی با سنت های سایر نقاط جهان ندارد. در افطاری ها وجود انواع غذاها جلب توجه می کند، زیرا مسلمانان آمریکا از سایر کشورها آمدند و خوردنی‌های مختلف را در افطاری‌ها ارایه می دهند.

در طول ماه رمضان  بسیاری از مساجد غذای افطاری گروهی ارائه می‌دهند و فعالیت‌ها و کلاس‌های آموزشی را در طول ماه رمضان سازماندهی می‌کنند، همچنین بازارهای حلال، کتابخانه‌های اسلامی و مدهای اسلامی در تمام ایالت‌ها گسترش می یابند.

مسلمانان آمریکایی در ماه رمضان نماز تراویح را به جای می آورند و پس از آن قرآن تلاوت می کنند. آداب و رسوم خرید آنها منحصر به فرد است زیرا آنها باید فروشگاه هایی را پیدا کنند که محصولات حلال ارائه می دهند.

برخی از مساجد یا خانه های شخصی درهای خود را به روی همه مسلمانان در ایالات متحده باز می کنند و همچنین از مهمانان مسلمان و غیرمسلمان برای تقویت روابط پذیرایی می کنند.

کد خبر 1755101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha