رونمایی از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعی در غرفه خبرگزاری شبستان مشهد

آیین رونمایی از اولین قرآن منقش به تذهیب شیعی به خط شاهین برجسته کاتب دومین قرآن بزرگ هنری پارچه ای در غرفه خبرگزاری شبستان در هفدهمین نمایشگاه قرآن مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، اولین قرآن منقش به تذهیب شیعی به خط شاهین برجسته کاتب دومین قرآن بزرگ هنری پارچه ای رونمایی می‌شود.

این مراسم ساعت ۲۰ روز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه در غرفه ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی و خبرگزاری شبستان استان در هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس و با حضور جمعی از مسئولین، اساتید و فعالین قرآنی مشهد برگزار خواهد شد.

شاهین برجسته، خوش نویس پیشکسوت وکاتب دومین قرآن پارچه ای جهان در گفت وگو با خبرنگار شبستان در مشهد اظهارکرد: از کودکی هنرخوشنویسی و نقاشی را آموختم  و ازسال ۱۳۶۸ نیز مشغول به این کارشدم و چندین سال است که زیر نظر استاد اسماعیل قوچانی درحال یادگیری کتابت قرآن هستم.

وی گفت: کتابت اولین قران منقّش به تذهیب شیعه و مزیّن به ۱۴ نام حضرات معصوم علیهم السلام و ۱۴ مرتبه ذکر دعای اللهم عجل لولیک الفرج که در حاشیه صفحه و سیاه مشق کاملی در سطح برگه مزیّن به اسماءالحسنی که ۱۰۰ اسم از اسماء خداوند و ۱۴ اسم حضرات معصومین علیهم ااسلام در انتهای قرآن که صفحه های قران در هر سوره به یک نام مقدّس به خط ثلث ایرانی تزئین شده است .

این هنرمند قرآنی با بیان اینکه این نسخه درابعاد رحلی وکتابت باقلم یک میل است تصریح کرد: در نخستین قرآن منقش به تذهیب شیعه، به تعداد سوره های قرآن ۱۱۴ نام و طرح زیبای سرو ایرانی در وسط صفحه که نشان از تواضع و عظمت می باشد طراحی و آیات قرآن در داخل آن به خط نسخ ایرانی جای گرفته است.

وی در خصوص معرفی خطوط قرآن بیان کرد: اکثر خطوطی که به اشتباه میگویند عربی هستند در واقع ایرانی هستند و تنها خط "کوفی" یک خط عربی است که حضرت علی علیه السلام نیز به همین خط کوفی قران را نگاشته اند و سایر خطوط مانند نسخ و ثلث و نستعلیق و دیوانی و ... همه ایرانی هستند.

پایان پیام/

کد خبر 1755158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha