بهانه‌ای برای شاد کردن یکدیگر باشیم

با انجام اعمالی که در راستای ادخال سرور به دیگران انجام می‌دهیم، می‌توانیم به شادی و رضایت خاطر خود و دیگران دست یابیم، همچنین فضایی خوب و مثبت را در اطراف خود ایجاد کنیم.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| شاد کردن دل همنوعان با هر اقدام و عملی که موجب برداشته شدن گرهی از مشکلات زندگی آنها شود، از تاکیدات و توصیه های بی شمار بزرگان دین ما بوده و ائمه اطهار(ع) خود نیز پیشگام و پیشرو در ادخال سرور بوده اند. چرا که برآوردن حاجات برادران دینی موجب سرور و خوشحالی ایشان می‏گردد و ثواب چنین کاری از حد و اندازه بیرون است.

 ادخال سرور به عنوان یکی از قوانین بنیادی اخلاقی اسلام، باعث رشد و انسجام اجتماعی و رونق و ثبات جامعه می شود.

با انجام اعمالی که در راستای ادخال سرور به دیگران انجام می‌دهیم، می‌توانیم به شادی و رضایت خاطر خود و دیگران دست یابیم، همچنین فضایی خوب و مثبت را در اطراف خود ایجاد کنیم.

بنابراین، ادخال سرور از دیدگاه اسلام نه تنها به افزایش شادی انسان، بلکه به تحقق آرامش جامعه کمک می‌کند.

ایمان، عمل صالح و رفتار نیکو به عنوان اصول اسلامی، ما را به ادای وظایف اخلاقی و انسانی خود تشویق و هدایت می‌کند. ادامه دادن این اصول، باعث تقویت خصائص اخلاقی، هم نوع دوستی و شادی همگان در جامعه می‌شود.

در قرآن و روایات اهل بیت (ع) به این اصل تأکید و ترویج شده و هر عملی که مشکل یا غمی را از دل یا ذهن یک مؤمن برداشته و شادی و روشنی را بر زندگی او افزوده، می‌تواند به عنوان ادخال سرور در نظر گرفته شود.

بهانه‌ای برای شاد کردن مردم باشیم

روایات چه می گویند؟

پیامبر اسلام(ص) در این زمینه می فرمایند: «ان أحبِّ‌الأعمالِ إلی‌اللّهِ عزّوجلّ إدْخالُ‌السُّرورِ علی‌المؤمنینِ»  شادکردن دل مومنین محبوب‌ترین اعمال پیش خداست.

در حدیثی از امام باقر(ع) نیز آمده: «ما عُبِدَاللّه بِشَیءٍ أحَبَّ إلَی‌اللّه مِن إدخالِ‌السُّرورِ عَلَی‌المُؤمِنِ» محبوب‌ترین عبادت نزد خدای متعال این است که دل مومنی را شاد کنید.

امام رضا (ع) هم در این باره می گویند: «لیس شـَیء مِـن‌اْلاعْمالِ عندالله عزّوجلّ بعدَ‌الفرائض أفضل مِن إدْخالِ‌السُّرور علَی‌المؤمن»  بعد از واجبات، برترین اعمال نزد خداوند متعال، شادکردن دل بندگانش است.

ادخال سرور یعنی این‌که انسان کاری کند دل بنده خدایی شاد و لبخندی بر لبش بنشیند، مانند گشودن گره از کار و یا رفع گرفتاری به‌گونه‌ای که قلباً و عمیقاً مسرور و شادمان شود.

شادی را هدیه کنیم

یک استاد حوزه و دانشگاه می گوید: یکی از توصیه‌ها و دستورات دینی از سوی بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) ادخال سرور در قلب مومن است. یعنی این‌که انسان کاری کند دل بنده خدایی شاد و لبخندی بر لبش بنشیند، مانند گشودن گره از کار و یا رفع گرفتاری به‌گونه‌ای که قلباً و عمیقاً مسرور و شادمان شود.

حجت الاسلام محمدحسین مدبر ادامه می دهد: مرحوم آیةالله‌العظمی فاضل لنکرانی از فقهای بزرگ و مراجع معظم تقلید سخنی دارند که من ۵۰ سال به تحقیق و تفحص و مطالعه در مبانی و منابع دینی و علوم اهل بیت(ع) پرداختم خلاصه و عصاره‌اش این است که به واجبات اهتمام بورزید و سرسری نگیرید و بعد از آن اگر خواستید کارهای خیر و مستحب انجام دهید تا می‌توانید به بندگان خدمت خدا کرده و گره از کارشان بگشایید و اگر در قیامت به شما گفتند که چرا به سایر مستحبات نپرداختید بگویید فلانی گفته و من مسئولیت این امر را به عهده می‌گیرم و پاسخگو هستم.

این مساله حکایت از اطمینان صددرصد این فقیه بزرگ به این قضیه است که گره گشایی و شادکردن دل بندگان از جایگاه بلندی برخوردار است و باید حقیقتاً باور کنیم که ادخال سرور در مجموعه دستورات دینی ما پررنگ است.

بهانه‌ای برای شاد کردن مردم باشیم

شادی اهل بیت(ع) 

در روایت آمده است که اگر دل بنده خدا و مومنی را شاد کنید دل اهل بیت(ع) را شاد کرده‌اید. امام صادق (ع) قسم جلاله خورده‌اند که اگر شما دل مومنی را شاد کنید دل ما را شاد کرده‌اید.

آنگونه که امام جمعه جهرم گفته شادی اهل بیت (ع) شادی پیامبر(ص) است که صاحب مکتب و بزرگ ما مسلمانان است و فرمودند: «مَن سَرَّ مُؤمنا فَقَد سَرَّنی، و مَن سَرَّنی فَقَد سَرَّاللّه» و از همه این‌ها مهم‌تر موجبات شادی و رضایت خداوند متعال است.

سعی کنیم بعد از انجام واجبات به مستحبات هم بپردازیم و با قرآن انس داشته باشیم اما این را هم جدی بگیریم که چگونه می‌شود دل یک یتیم، یک گرفتار، یک بیکار، یک اسیر و زندانی، یک خانواده را شاد کنیم.

اکنون ماه مبارک رمضان است که ماه همین کارهاست. سعی کنیم بعد از انجام واجبات به مستحبات هم بپردازیم و با قرآن انس داشته باشیم اما این را هم جدی بگیریم که چگونه می‌شود دل یک یتیم، یک گرفتار، یک بیکار، یک اسیر و زندانی، یک خانواده را شاد کنیم.

نشانی خدا کجاست؟

به اذعان این کارشناس دین، این‌روزها که گرفتاری مردم زیاد است ببینیم چه‌کار باید انجام دهیم که از برکات شادکردن دل مومن دل‌شکسته بهره‌مند شویم چرا که چنین دلی خانه خداست. موسای کلیم (ع) از خداوند متعال سوال کرد که خدایا اگر بندگانت از من سوال کردند که آدرست کجاست چه جواب بدهم؟ خداوند طبق این نقل فرمودند: «انّی عندالقلوب‌المنکسرة و القبورالمندرسة» من نزد دلهای شکسته‌ام.

یک جای دیگر که می‌توانید مرا پیدا کنید قبرستان‌های کهنه است. یعنی کسانی که به آنجا می‌روند با نگاه به این قبرها زرق و برق دنیا در دلشان رنگ می‌بازد و با خدا ارتباط گرفته و به آخرت و عاقبت کار می‌اندیشند.

می‌گویند ناصرخسرو از جایی عبور می‌کرد قبرستانی دید که در کنارش یک دستشویی بود و گفت:  عاقبت کار انسان این قبرستان است و عاقبت نعمت‌های چرب و شیرین دنیا این چاه دستشویی است.

حجت الاسلام مدبر عنوان می کند: غرض این‌که خدای متعال نزد دل های شکسته است و اگر می‌خواهید موجبات رضایت او را فراهم کنید دلهای شکسته را با رفع گرفتاری‌ها، حل مشکلات و ادخال سرور ترمیم کنید.

بهانه‌ای برای شاد کردن مردم باشیم

شادمانی پایدار

به اعتقاد وی، کسانی که دین ما را متهم به دین عزا می‌کنند و می‌گویند اسلام فقط همین گریه‌هاست بدانند که ادخال سرور و شادمانی آن هم از نوع عمیق و پایدارش نزد اسلام است که نه فقط شادی و یک لبخند و کف زدن که بعد مشکلات مانده باشد بلکه ادخال سروری که با رفع مشکلات، فرد در تمام عمرش شاد باشد.

می‌شود برای یک جوان با جلسه جشن و تقدیر و تشویق و کنسرت شادی موقت ایجاد کرد اما آیا او را واقعا شاد کرده‌ایم‌؟ شادی اساسی در تهیه اسباب زندگی مشترک و مسکن و شغل است.

حجت الاسلام مدبر معتقد است می‌شود برای یک جوان با جلسه جشن و تقدیر و تشویق و کنسرت شادی موقت ایجاد کرد اما آیا او را واقعا شاد کرده‌ایم‌؟ شادی اساسی در تهیه اسباب زندگی مشترک و مسکن و شغل است.

بنابراین از نظراسلام شادی و شادمانی ماندگار و عمیق همان ادخال سرور است و جایگاه بسیار رفیعی دارد.   

بهانه‌های شادی

برای ادخال سرور، می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کند. از جمله این راهکارها می‌توان به کمک به نیازمندان، ارائه خدمات به مردم به ویژه طبقه کم برخوردار و محروم، انجام اعمال خیر و نیکوکاری، ترویج محبت و دوستی و... اشاره کرد.

با این اقدامات ساده می‌توان به افزایش شادی و محبت به عنوان یک امر نیک و کارگشا گره از مشکلات زندگی مردم را باز کرده و دل هم نوعان را شاد کرد.

کد خبر 1755359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha