مهم‌ترین رویدادهای جهان اسلام در سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ درحالی به ساعت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که در این سال جهان مسایل مختلفی همچون اسلام هراسی، هتک حرمت، اقدامات ضد اسلامی، جنگ و درگیری‌های بسیاری رو به رو شد که بر جسته‌ترین آن جنگ غزه است که همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در حالی سال ۱۴۰۲ را پشت سر می‌گذاریم که در این سال مسلمانان و غیرمسلمانان جهان شاهد رویدادهای مختلفی بوده اند که یکی از این وقایع را می توان جنگ اسرائیل علیه غزه و تاثیرات آن بر جهان دانست.

در این گزارش به مهم‌ترین رویدادهای سال ۱۴۰۲ مرتبط با مسلمانان و جهان اسلام نگاهی می‌اندازیم:

فروردین

* مقامات انگلیس از ورود «راسموس پارلودان» سیاستمدار تندروی دانمارکی به دلیل تهدید به هتک قرآن کریم در شهر ویکفیلد به این کشور جلوگیری کردند. پارلودان مدعی شده بود که قصد دارد که روز چهارشنبه(دوم فروردین ۱۴۰۲) هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان در برخی از کشورهای جهان، یک نسخه از قرآن را بسوزاند.

* «رنا عبدالحمید» دختر مصری مقیم ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در تاریخ شهر نیویورک موفق شد مجوز رسمی پخش اذان از مساجد منطقه آستوریا در غرب کوئینز در شهر نیویورک را دریافت کند.

*وزارت امور خارجه انگلیس «فوزیه یونس» مسلمان پاکستانی‌تبار را به عنوان سرکنسول این کشور در تورنتوی کانادا منصوب کرد تا اولین دیپلمات مسلمان انگلیسی باشد که سمت ریاست هیئت دیپلماتیک انگلیس در خارج از این کشور را برعهده دارد.

* ایالت‌ها و استان‌های آمریکا تعطیلی مدارس دولتی این کشور را به مناسبت عید فطر تصویب کردند.

*درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع آغاز و تشدید شده است و وضعیت بهداشت در سودان فاجعه بار توصیف شد.

اردیبهشت

*دانشجویان مسلمان در آمریکا صدای اعتراض خود را نسبت به افزایش اسلام‌هراسی بر اساس تئوری «توطئه جایگزینی بزرگ» که در ماه رمضان امسال هم مسلمانان را هدف قرار داده بود، بلند کردند.

*خضر عدنان، اسیر فلسطینی پس از ۸۷ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. جنبش جهاد اسلامی، اعتصاب عمومی در کرانه باختری، غزه و جنین را اعلام کرد و ارتش صهیونیستی برای پاسخ‌های احتمالی به شهادت عدنان در وضعیت آماده‌باش است.

*مدیریت آستان مقدس حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)، سه‌شنبه۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ حرم را تعطیل کرد، این تعطیلی برای آمادگی  زیارت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراه فراهم شد.

* منابع عربی اعلام کردند: نخستین مسجد در جهان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در دبی امارات ساخته می‌شود؛ این مسجد در دو طبقه و در مساحت دو هزار متر مربع احداث خواهد شد.

*«نادیه محمد»، ۲۵ ساله اولین شهردار سیاه پوست و اولین شهردار مسلمان «مینه سوتا» شد.

* «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه پس از ۱۳ سال روز جمعه  ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در نشست سران کشورهای عربی در جده عربستان حضور یافت.

* اصطلاح اسلام‌هراسی در پیش‌نویس قطعنامه یونسکو در مورد تبعیض و نژادپرستی گنجانده شد. این اقدام گامی مثبت برای تمام جوامع مسلمان است .

خرداد

* اولین دانشگاه بین‌المللی علوم و فناوری اسلامی بنگلادش، کار خود را با هدف بزرگ ایجاد نیروی انسانی ماهر در این کشور از طریق انتقال دانش صحیح اسلامی، تحقیقات عالی و همچنین آموزش حرفه‌ای مبتنی بر علم و فناوری آغاز کرد.

*«نبیل النصری» ۴۱ ساله و مراکشی‌تبار، دوچرخه سوار مسلمان برای اجرایی کردن دستور مهم اسلام درباره حفظ محیط زیست و آگاهی دادن به افراد در این باره، سفر جهانی خود به ۱۰ کشور جهان را  را از پاریس آغاز کرد و مقصد نهایی این دوچرخه سوار شهر مقدس مکه در عربستان بود.

*مسئولان عربستان با نزدیک شدن به ایام حج، خیمه‌های مشعر منا را برای استقبال از حجاج در روز ترویه و ایام تشریق آماده کردند.

*«ایلهان عمر» نماینده مینه سوتا، «کوری بوکر» سناتور نیوجرسی و «یان شاکووسکی» نماینده ایلینوی،  لایحه مبارزه با اسلام‌هراسی در سطح بین‌المللی را مجدداً به کنگره آمریکا پیشنهاد کردند تا به افزایش بی‌رویه حوادث اسلام‌هراسی در سراسر جهان رسیدگی شود.

*حزب ائتلاف جناح راست در دولت ایتالیا به رهبری نخست‌وزیر این کشور، پیش‌نویس قانونی را برای ممنوعیت اقامه نماز مسلمانان در خارج از مساجد آماده کرده است. هدف از این لایحه ممنوعیت استفاده از مکان‌هایی مانند انبارهای صنعتی به عنوان فضایی برای اقامه نماز مسلمانان است، مخالفان این طرح را تبعیض علیه مسلمان می‌دانند.

* برای نخستین بار دولت ژاپن به مسئولان مسجد استقلال، بزرگترین مسجد ژاپن در شهر اوزاکا اجازه داد تا اذان از طریق بلندگوهای خارج از این مسجد پخش شود.

تیر

*دیده‌بان مبارزه با افراط‌گرایی الازهر نسبت به سوءاستفاده شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر برای تحریک علیه مسلمانان در اروپا هشدار داد. این دیده‌بان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریک علیه مسلمانان علاوه بر آزار و اذیت لفظی، منجربه هتک حرمت مساجد و مراکز اسلام، برداشتن حجاب از سر زنان و سایرخشونت‌ها می‌شود.

*بزرگ‌ترین همایش و نمایشگاه گردشگری عربی_اسلامی و حج و عمره با مشارکت ۵۷ کشور جهان در کوالالامپور مالزی برگزار شد.

*عربستان برای نخستین بار خدمات جدیدی را به حجاج بیت‌الله‌الحرام در موسم حج سال ۱۴۰۲ ارائه داد. برگزاری ۲۰ نمایشگاه با هدف آگاهی حجاج از تاریخ حرمین شریفین، دستگاه الکترونیکی ویژه اثر انگشت حجاج برای پیگیری گمشدگان و اطلاعات حجاج، هماهنگ شدن با شش فرودگاه مختص استقبال از حجاج بیت‌الله‌الحرام از نخستین‌ خدمات عربستان است.  نظافت کعبه با هوش مصنوعی و شستشوی پشت‌بام کعبه در ۲۰ دقیقه و بازیافت زباله‌های زمزم، استفاده از «رباتی» برای استقبال حجاج، مرکز رسانه مجازی با هدف تولید خبر، عکس و فیلم با کیفیت بالا نیز برای اولین بار ارائه شده است.

* صدور حکم دادگاه سوئد مبنی بر مجاز بودن قرآن‌سوزی در این کشور پیش از اجلاس ناتو باعث شد اسلام‌ستیزان درخواست جدید برای هتک حرمت قران کریم ارایه دهند. اسلام‌ستیزان خواستار برگزاری تظاهرات در ۲۸ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۲) چند روز پیش از برپایی اجلاس ناتو هستند، در این اجلاس مسئولان ترک، سوئدی و ایالات متحده درباره عضویت سوئد در اتحادیه اروپا گفت‌وگو می‌کنند.

*دبیرکل سازمان ملل متحد هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و از  پیام سیدعلی سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر عراق درخصوص هتک حرمت قرآن کریم تشکر و قدردانی کرد.

* دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه (۱۱ تیر ۱۴۰۲) نشستی اضطراری در مقر خود در جده عربستان سعودی در خصوص هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد برگزار کرد.

*بریتانیا لایحه جدید ضدتحریم را تصویب کرد، این کشور بار دیگر از طریق برنامه‌ریزی برای از بین بردن یک ابزار صلح‌آمیز برای مطالبه حقوق فلسطینی‌ها در مقابل آزادی، عدالت و برابری ایستاده است.حقیقت این است که دولت انگلیس می‌خواهد به طور خاص به جنبش تحریم رژیم‌صهیونیستی حمله کند و در کنار رژیم‌صهیونیستی قرار گرفته است. این لایحه شامل یک بند است که از رژیم‌صهیونیستی به عنوان کشوری نام می‌برد که نمی‌توان آن را تحریم کرد.

* آستان مقدس امام حسین(ع) در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در شب اول محرم‌الحرام به قرآن کریم ادای احترام کردند و حاضران در این آستان این کتاب آسمانی را در دست‌های خود بلند کردند.

*وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای به شدت حادثه به آتش کشیدن سفارت سوئد در بغداد را محکوم کرد و از نهادهای امنیتی خواست تا تحقیقات فوری درباره به آتش کشیدن سفارت سوئد در بغداد و شناسایی هویت عاملان این اقدام را آغاز کنند.

*رئیس پارلمان عربی از کشورهای عربی خواست تا روابط دیپلماتیک خود را با سوئد قطع کنند و محصولات آن را تحریم کنند و به این کشور سفر نکنند. کمپین تحریم اقتصادی جهانی به رهبری ملت‌های عربی به منظور تحت فشار قراردادن آنها برای توقف این‌گونه تخلفات و اهانت نکردن به احساسات مسلمانان و مقدسات‌شان راه‌اندازی کنند.

مرداد

*مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در محکومیت خشونت براساس دین و اهانت به نمادهای دینی و کتب مقدس تصویب کرد.

* کمیته حقوق و آزادی‌های پارلمان تونس، پیش‌نویس قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را بررسی می‌کند.

شهریور

*  فدراسیون فوتبال فرانسه «انزو استرنال» از بازیکنان مسلمان تیم ملی جوانان این کشور را به دلیل نوشته شدن عبارت «خدا بزرگ است» روی زیرپیراهنش کنار گذاشت. این تصمیم محکومیت گسترده مردم را در شبکه‌های ارتباط اجتماعی درپی داشت.

* آستان مقدس امام حسین(علیه‌السلام) برای نخستین بار در مراسم اربعین حسینی از فناوری هوش مصنوعی برای شمار زائران از طریق آنالیز صورت استفاده کرد.

* دولت فرانسه با آغاز سال تحصیلی جدید از ورود دهها دانش‌آموزان به دلیل پوشیدن عبای اسلامی به کلاس‌های درس جلوگیری کرد و آنها را منازلشان بازگرداند.

*سولو فئلو، خواننده مسیحی آفریقای جنوبی پس از ماه‌ها تحقیق و مطالعه درباره دین اسلام با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا با اعلام شهادتین به دین مبین اسلام روی آورد.

*گروهی از زنان در اتریش در اعتراض به ممنوعیت پوشیدن عبای اسلامی در مدارس فرانسه در برابر سفارت فرانسه در وین تحصن کردند.

*آیت‌الله سیدمحمدمهدی‌بن حسن الخرسان، محقق و از علمای شیعه عراق امروز در سن ۹۸ سالگی در نجف اشرف دار فانی را وداع گفت.

مهر

*«ادوین واگنسولد» رهبر جنبش راستگرای افراطی هلند، یکم مهر ۱۴۰۲ نسخه‌هایی از قرآن کریم را در مقابل سفارتخانه‌های ترکیه، پاکستان، اندونزی و دانمارک پاره کرد.

*خبرگزاری سانا گزارش داد: حمله تروریستی دانشکده نظامی در حمص منجر به کشته شدن ۸۹ نفر و زخمی شدن به ۲۷۷ نفر شد.

*سازمان ملل متحد مخالفت خود را با قوانین پوشش که انتخاب لباس زنان را محدود می‌کند، اعلام کرد. بیانیه سازمان ملل در این زمینه پس از تصمیم فرانسه مبنی بر ممنوع کردن حجاب زنان ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ پاریس منتشر شد.

*«سلوان مومیکا» مهاجر عراقی مقیم توانست دوباره مجوز برگزاری یک تجمع جدید در شهر مالمو در روز شنبه هشتم مهر ۱۴۰۲ برای هتک حرمت به قرآن رادریافت کند.

*کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که ورزشکاران شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای استفاده از روسری یا حجاب آزاد خواهند بود.

* آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای خواستار کمک همه مسلمانان جهان به فلسطینی‌ها شد و اعلام کرد: ما از همه مسلمانان جهان می‌خواهیم تا در بحبوحه حملات بی‌امان رژیم اسرائیل به نوار غزه به مردم فلسطین کمک کنند.

* رهبران مسلمان در کنفرانس امنیت و حقوق بشر لهستان نسبت به درج ناعادلانه اسامی مسلمانان در لیست‌های سیاه اروپا هشدار دادند.

* مقاومت فلسطین عملیات طوفان الاقصی را ۱۵ مهر ۱۴۰۲ انجام داد که صدها کشته و زخمی از نیروهای رژیم صهیونیستی برجای گذاشت.

* رژیم صهیونیستی در طول چهار روز از آغاز جنگ علیه نوار غزه ۱۲ مسجد را تخریب کرد.

*، دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحد امروز(شنبه ۲۲ مهر) اعلام کرد: هزار و ۳۰۰ ساختمان در غزه تخریب شدند که پنج هزار و ۵۴۴ واحد مسکونی در این ساختمان‌ها تخریب و سه هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی دیگر به دلیل وارد آمدن خسارت‌های سنگین غیرقابل سکونت شدند.

*کمیته آمریکایی-عربی ضد تبعیض فاش کرد که گزارش های متعددی از جاسوسی از افراد و مساجد توسط «اف بی آی» پس از حملات حماس به اسرائیل دریافت شده است.

*با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در فلسطین، سازمان انگلیسی «تل ماما» افزایش سه برابری حمله به مسلمانان را در بریتانیا به ثبت رساند.

*کشورها و سازمان‌های بین المللی بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه توسط رژیم صهیونیستی را که به شهادت بیش از ۵۰۰ فلسطینی و زخمی شدن صدها نفر دیگر منجر شد، محکوم کردند.

*گروهی متشکل از ۵۵ هنرمند آمریکایی در نامه سرگشاده از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا آتش بس در سرزمین‌های اشغالی اعلام شود و از تلفات جانی بیشتر در غزه جلوگیری شود.

*سلوان مومیکا، فرد افراطی عراقی الاصل، قصد دارد امروز شنبه (۲۹ مهر ماه)در استکهلم، «حادثه جدیدی» برای سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم ترتیب دهد.

*دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ گزارش داد: تعداد مساجد تخریب شده توسط رژیم صهیونیستی در بمباران مستمر نوار غزه به ۳۱ باب مسجد رسیده است  و به سه کلیسا نیز خسارت شدیدی وارد شده است.

آبان

*دولت دانمارک پیش نویس لایحه قانونی را برای ممنوعیت سوزاندن قرآن در این کشور ارایه کرد.

*اتحادیه ترکی اسلامی  اداره امور دینی (دیانت) در آلمان گفت: ۸۱ مسجد در آلمان از ابتدای سال ۲۰۲۳ مورد حملات مختلف قرار گرفته است و این حملات از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه تشدید شده است.

*«ریکو ورهوفن»، بوکسور و قهرمان هلندی کینگ بوکسینگ سنگین وزن جهان، همبستگی خود را با ملت فلسطین به ویژه غزه اعلام کرد.

*بزرگ‌ترین راهپیمایی ملی برای فلسطین با حضور حداقل ۸۰۰ هزار نفر در لندن برگزار شد.

*بیش از ۷۵۰ روزنامه‌نگار در سراسر جهان با امضای طوماری از رسانه‌ها خواسته‌اند تا برای توصیف جنایت‌های رژیم صهیونیستی از عباراتی مانند «نسل‌کشی» و «آپارتاید» استفاده کنند.

*وزارت کشور آلمان در حمایت از رژیم صهیونیستی ۵۴ ساختمان متعلق به مرکز اسلامی هامبورگ را در هفت ایالت مورد بازرسی و تفتیش قرار دادند.

*آکسیوس، پایگاه خبری آمریکایی نوشت: ۱۰۰ کارمند وزارت امور خارجه آمریکا، یک یادداشت تند پنج صفحه‌ای را امضا کردند و در آن  جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به «انتشار اطلاعات گمراه کننده» در مورد جنگ بین اسرائیل و حماس متهم کردند و معتقدند که اسرائیل مرتکب «جنایت جنگی» در غزه می‌شود.

آذر

*جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) چهارشنبه یکم آذر اعلام کرد: پس از تلاش‌های قاطع و پیگیر قطر و مصر و مذاکره با رژیم صهیونیستی درباره آتش بس بشردوستانه در نوار غزه به مدت ۴ روز به توافق رسیده است.

*«نفرتاری مون»، اینفلوئنسر و کمدین آمریکایی پس از تأثیرپذیری از تعهد و موضع فلسطینی‌ها در برابر حملات اسرائیل به نوار غزه، مسلمان شد.

*شورای شهر «آکسفورد» به اتفاق آرا به منظور حمایت از درخواست‌ها برای آتش‌بس کامل، فوری و دائمی در غزه و پایان دادن به مجازات دسته‌جمعی دو میلیون فلسطینی از طریق بمباران، محاصره و آوارگی‌های جمعی رای داد.

*مسجدی «هیزل‌وود» واقع در «اسپانیش لیک» شهری در شهرستان «سنت لوئیس» ایالت «میزوری» آمریکا است ، اولین قبرستان ویژه مسلمانان را در این منطقه می‌سازد.

*شیخ نواف الاحمد الصباح، امیر کویت در سن ۸۶ سالگی درگذشت و قرار است بر اساس قانون اساسی این کشور، مشعل الأحمد، امیر جدید کویت شود.

دی

*شورای امنیت سازمان ملل امروزجمعه یکم دی ۱۴۰۲ پیش‌نویس قطعنامه اماراتی را درباره گسترش ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تصویب کرد. تصویب پیش‌نویس قطعنامه ۲۷۲۲ درباره گسترش کمک‌های بشردوستانه به غزه با موافقت ۱۳ عضو و دو رأی ممتنع انجام شد.

*یک رستوران در شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان در فدراسیون روسیه توانست گواهی کیفیت و مرغوبیت منطبق با استانداردهای شریعت اسلامی را از سازمان حمایت مصرف کنندگان روسیه دریافت کنند تا اولین رستوران با علامت حلال باشد.

*«جارل میلر» بوکسور مشهور آمریکایی دریک کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت روز مبارزه در ریاض از گرویدن خود به دین مبین اسلام خبر داد.

*سازمان ملل متحد، «سیگرید کاگ» از هلند را به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد امور انسانی و بازسازی در غزه منصوب کرد.

*رسانه‌های رسمی فلسطین ایکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ اعلام کردند: شیخ یوسف سلامة، وزیر اوقاف و خطیب سابق مسجد الاقصی در بمباران رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسید.

* «صالح العاروری»، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله تروریستی ۱۲ دی ۱۴۰۲ رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت به شهادت رسید.

*افراد ناشناس ۱۳ دی ۱۴۰۲ «حسن شریف»، امام جماعت مسجدی در ایالت نیوجرسی آمریکا را با شلیک چند گلوله به قتل رساندند.

*دادگاه نیس فرانسه با صدور حکمی «یوسف عطال»، بازیکن فوتبال الجزایری‌تبار باشگاه نیس فرانسه را به ۸ ماه حبس و ۴۵ هزار یورو جریمه نقدی محکوم و مجبور به انتشار حکم محکومیت خود با هزینه شخصی در روزنامه‌های «نیس- ماتان»و «لوموند» فرانسه کرد. حکم این دادگاه به دلیل انتشار فیلمی ۳۵ ثانیه‌ای در حساب کاربری یوسف عطال در حمایت از غزه صادر شد.

*مقاومت اسلامی لبنان ۱۶ دی ۱۴۰۲ در پاسخ به ترور شیح صالح العاروری و همراهانش پایگاه صهیونیستی «مرون» را با ۶۲ موشک هدف قرار داد.

*دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای در پکن ، پرچم این سازمان و کشورهای عضو را به احترام قربانیان حادثه تروریتی در کرمان به حالت نیمه افراشته درآوردند.

* دفتر رسانه‌ای دولت غزه با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد که ارتش اشغالگر صهیونیستی نزدیک به هزار و ۱۰۰ قبر در قبرستان محله التفاح در شرق غزه را نبش قبر کردند.

*انفجار در منطقه شیعه‌نشین کابل که بر اثر آن دو غیرنظامی کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

*مسجد «محمد رسول‌الله» به عنوان اولین مرکز اسلامی فوق مدرن در «لاگوس» نیجریه افتتاح شد. این مسجد دارای یک ساختمان سه طبقه با یک پنت‌هاوس است.

*شبکه الجزیره دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲گزارش داد: فرمانده برجسته میدان در حزب الله لبنان در نتیجه حمله اسرائیل در شهر خربه سلم در بنت جبیل به شهادت رسید.

*«گیرت وایلدرز»، نماینده راست افراطی هلند که پیروزی‌اش در انتخابات خبرساز شده بود، اعلام کرد که از قانون پیشنهادی خود در سال ۲۰۱۸ مبنی بر ممنوعیت مساجد و قرآن در این کشور عقب‌نشینی می‌کند.

* «علامه شیخ محسن علی نجفی» از علمای برجسته شیعیان پاکستان درگذشت.

*در یک اقدام تاریخی پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام نسل‌کشی در غزه را مورد بررسی قرار داد. وزیر دادگستری آفریقای جنوبی گفت که خشونت از ۷ اکتبر آغاز نشد، خشونت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها ۷۶ سال است که ادامه دارد. حمله حماس نمی‌تواند نقض کنوانسیون نسل‌کشی توسط اسرائیل را توجیه کند، علاوه بر بمباران بیش از ۸۰ درصد جمعیت غزه از گرسنگی رنج می‌برند.

*بامداد جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ایالات متحده آمریکا و انگلیس به صنعا پایتخت یمن و استان های حدیده، صعده، ضمار، تعز و حجه حمله نظامی کردند. در این بیش از ۶۰ هدف در ۱۶ نقطه با بیش از ۱۰۰ بمب و موشک از انواع  مورد هدف قرار گرفت. ۱۰ کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند و کره جنوبی در حمله مشارکت داشتند.

*«فوزیه جانجوا» اولین زن مسلمان اهل آسیای جنوبی است که موفق شد با از بین بردن موانع، شهردار شهر «ماونت لورل» واقع در ایالت «نیوجرسی» آمریکا شود.

*«کریم بنزما»، فوتبالیست مسلمان فرانسه از «جرالد دارونین» وزیر این کشور به دلیل متهم کردن او به ارتباط با الاخوان‌المسلمین شکایت کرد.

بهمن

*مرتفع‌ترین نمازخانه معلق جهان در ارتفاع ۴۸۳ متری از سطح دریا، بین برج‌های دوقلوی هتل جبل عمر مکه افتتاح شد و به مهمانان فرصت دیدن مناظر پانوراما از مسجد الحرام و کعبه را می‌دهد.

*وزارت اوقاف و امور دینی نوار غزه دوم بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد: ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در جریان جنگی که از ۷ اکتبر گذشته تاکنون ادامه دارد، یک هزار مسجد و ده‌ها قبرستان را در این نوار تخریب کرده و بیش از ۱۰۰ واعظ را ترور کرده است.

*جنگنده‌های آمریکا چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ مقرهای حشد شعبی در القائم در مرز عراق- سوریه و جرف النصر در شمال بابل جنوب بغداد را هدف قرار دادند.

*خبرگزاری کویت گزارش داد: سرویس‌ امنیتی کویت، برنامه یک گروه تروریستی را در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۴۰۲ که حسینیه‌ها و مساجد شیعیان را هدف قرار داده بود، خنثی کرد.

*نیکاراگوئه درخواستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه داد تا در پرونده نسل‌کشی که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل داشته است، مشارکت کند.

*برکت الله سلیم، قاری و حافظ پرآوازه و بین المللی افغانستان در سن ۷۳سالگی به دلیل بیماری سرطان، به دیار باقی شتافت.

*تعدادی از کشورهای غربی حمایت مالی خود از برای آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطین (آنروا) را به حالت تعلیق درآوردند.

*بیش از یک‌هزار هنرمند سوئدی از اتحادیه پخش برنامه‌های اروپا خواست تا اسرائیل را از مسابقه آواز اروپا(یوروویژن) امسال حذف کند.

*هیئت وزیران عراق سه شنبه ۱۰ بهمن تصمیم گرفت روز ۲۷ ماه رجب را به عنوان روز قرآن کریم به رسمیت بشناسد تا عراق اولین کشوری باشد که این روز را در تقویم سالانه ثبت می کند.

*اولین بانک اسلامی دارای مجوز در استان «کوتاباتو» فیلیپین، واقع در جزیره «میندانائو»،  افتتاح شد که می‌تواند نقطه عطف مهمی در ارائه خدمات مالی فراگیر به جامعه مسلمانان محلی باشد.

* نخستین مرکز و مسجد ویژه بانوان به نام «المجادله» در دوحه قطر با هدف تقویت هویت اسلامی زنان و افزایش آگاهی شان افتتاح شد تا مقصدی برای زنان مسلمان در هرسن و پیشینه‌ای باشد.

* «دنی لامبو» میلیاردر بریتانیایی که به ولخرجی و عشق به ماشین‌های گران‌قیمت شهرت داشت به تازگی به اسلام گرویده و تصمیم خود را علنا ​​در شبکه های اجتماعی اعلام کرد.

*سازمان‌های اسلامی در هلند برای جلوگیری از اهانت مکرر به قرآن برنامه عملی را با همکاری کارشناسان حقوقی برای ممنوعیت اهانت به قرآن کریم در تظاهرات‌ها به موجب قانون اروپا و هلند تدوین کردند.

* اولین انجمن هنری آنلاین ویژه زنان مسلمان در آسیای جنوبی راه اندازی شد.

*«جمیل طاهری» مسلمان یمنی تبار به عنوان اولین رئیس پلیس شهر همترامک آمریکا منصوب شد.

*مقامات فرانسه تصمیم خود را برای اجرای اصلاحات قانون جنجال برانگیز مبنی بر لغو تابعیت متولد شدگان در جزیره فرانسوی مسلمان نشین «مایوت» در اقیانوس هند اعلام کردند؛ با این ادعا که این مسئله به توقف بحران مهاجرت غیرقانونی کمک خواهد کرد.

اسفند

*اولین کلینیک تخصصی «کوئینزلند» در شهر «لوگان» که به مسلمانان مبتلا به دیابت کمک می کند تا با خیالی آسوده در ماه رمضان روزه بگیرند، راه اندازی شد.

*ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ بار دیگر از حق وتو خود علیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جنگ بین اسرائیل و حماس استفاده کرد و به این ترتیب مانع از درخواست آتش بس فوری در نوار به دلایل بشردوستانه شد.

*مسجد اعظم الجزایر در به طور رسمی همزمان با نیمه شعبان با مشارکت شخصیت های دینی اسلامی از کشورهای مختلف جهان افتتاح شد.

*گروه مسلمان کانادایی اعلام کردند که اعضای پارلمان این کشور در فضاهای مذهبی خود پذیرفته نمی شوند مگر اینکه خواستار آتش بس در غزه شوند.

*«خوزه ایگناسیو پلتیرو» معروف به «جوتا»، بازیکن سابق فوتبال اهل اسپانیا پس از الهام گرفتن از خانواده مسلمان یکی از دوستان نزدیکش به اسلام گرویده است.

*شورای ملی مسلمانان کانادا موفق به گنجاندن بند جرم‌انگاری اقدامات ناشی از نفرت در قانون کیفری این کشور شد.

*آستان مقدس امام حسین(ع) «دکتر عثمان طه» یکی از مشهورترین خوشنویسان قرآن کریم را به عنوان شخصیت قرآنی امسال انتخاب کرد.

*مقامات آل خلیفه با وجود استقبال از یک موزیسین بین المللی، تصمیمی مبنی بر ممنوعیت میزبانی از خطبا و واعظان و قاریان در مساجد و حسینیه‌ها در ماه مبارک رمضان را اتخاذ کردند.

* پارلمان اروپا برای اولین خواستار آتش بس فوری در غزه به دلیل جنگ ویرانگر ارتش اشغالگر اسرائیل شد و برای این اقدام شرطی تعیین نکرد.

*«آمیهای الیاهو» وزیر میراث رژیم صهیونیستی به رادیو ارتش صهیونیستی گفت: باید اصطلاحی که ماه رمضان نامیده می شود، پاک شود و ترس ما از این ماه باید از بین برود.

*۱۱ سازمان حقوقی از وزیر کشور انگلیس خواست تا درباره برنامه جنجال برانگیز«پیشگیری» که به جمع آوری داده های نژاد و مذهبی می پردازد و مسلمانان هدف قرار می گیرند، بازنگری و تحقیقات صورت گیرد.

*یک بانوی مسلمان از «لستر» انگلیس به خاطر مقابله با تابوهای سرطان و حمایت از افراد مبتلا به این بیماری، نامزد دریافت جایزه مسلمانان بریتانیا شده است.

* نخستین مسجد در جده عربستان با فناوری چاپ سه بعدی با مساحت پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع افتتاح شد.

*برای نخستین بار شهرداری شهر فرانکفورت آلمان خیابان‌های این کشور را به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان آذین بندی می‌کند.

*دولت بریتانیا ، ۱۱۷ میلیون پوند برای حفاظت از جوامع مسلمان در بحبوحه افزایش اسلام هراسی در این کشور تخصیص داد.

*شان کینگ، فعال، نویسنده و کشیش سابق مشهور آمریکایی و همسرش همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمان شدن خود را اعلام کردند.

*دولت هند، قوانین ویژه ای را برای اجرای قانون شهروندی صادر شده در سال ۲۰۱۹ میلادی که مخالفان آن را ضد مسلمانان دانستند، اعلام کرد.

*«محمد الننی» بازیکن مسلمان تیم آرسنال انگلیس همزمان با اولین روز ماه مبارک رمضان نمازخانه ای را در ورزشگاه آرسنال افتتاح کرد.

*بیش از ۶۵۰ وکیل شیلی، در دادگاه کیفری بین‌المللی علیه دولت اشغالگر اسرائیل و رئیس‌جمهور آن بنیامین نتانیاهو شکایت کردند.

*مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ قطعنامه‌ای با عنوان «تدابیر مبارزه با اسلام‌هراسی» تصویب کرد که شامل انتصاب نماینده ویژه سازمان ملل برای مبارزه با «اسلام‌هراسی» می‌شود.

*«هنری لارسون» دانشمند مشهور در زمینه سلول های بنیادی در ماه رمضان سال جاری به دین مبین اسلام مشرف شد.

*«لیل جون»، خواننده و تهیه کننده رپ آمریکایی در مسجدی در کالیفرنیا اسلام را پذیرفت.

کد خبر 1755388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha