تدابیر متخصص طب ایرانی در خصوص تغذیه ماه مبارک رمضان

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تشریح تدابیر تغذیه ای ماه مبارک رمضان پرداخت.

دکتر اخباری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال اصفهان با اشاره به فواید روزه داری برای سلامتی، بر رعایت اصول صحیح تغذیه در این ماه مبارک تأکید کرد و گفت: یکی از فوائد مهم روزه داری پاک سازی بدن از مواد زائدی است که موجب بیماری می شود. به همین دلیل است که امیرمومنان علی علیه السلام می فرمایند «گرسنگی مفیدترین داروهاست» یا «گرسنگی و بیماری یکجا جمع نمی شوند».

 متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: نکته مهم این است که روزه وقتی موجب سلامتی می شود که در مصرف غذا و آب زیاده روی نشود.

وی افزود: اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، طبیعی است که در پایان ماه مبارک رمضان حداقل چند کیلو وزن کاهش یابد در حالی که متأسفانه شاهدیم که عده زیادی از روزه داران به دلیل ترس و واهمه ای که از گرسنگی و تشنگی دارند در فاصله افطار تا سحر پرخوری کرده و در پایان ماه رمضان اضافه وزن نیز پیدا می کنند.

این متخصص طب ایرانی، در خصوص وعده افطاری اظهار داشت: مصرف یک لیوان آب جوش، یک لیوان آب جوش و عسل، یک فنجان شیر گرم با خرما، یک فنجان چای کمرنگ، فرنی، حریره بادام، سوپ رقیق کم گوشت یا بدون گوشت، پرهیز از غذای متنوع و در هم خوری، پرهیز از غذاهای دیر هضم مثل حلیم، اش رشته، سالاد اولویه، کشک بادنجان، ماکارونی و پاستا هنگام افطار می تواند از اصول تغذیه مناسب در ماه رمضان باشد.

 دکتر اخباری در خصوص فاصله بین افطار و شام گفتند: باتوجه به فاصله کوتاه بین افطار و سحر، فاصله ایجاد کردن بین افطار و شام هم باعث پرخوری و هم موجب سوء هاضمه می شود و این کار مناسب نیست.

این متخصص طب ایرانی در خصوص  نوشیدن مایعات گفت: موقع افطار فقط در حد رفع نسبی عطش آب بنوشید و از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ معده و سوءهاضمه می شود، بپرهیزید.

دکتر اخباری افزود: آب را با حجم کم و به تدریج (جرعه جرعه) بنوشید. آب و سایر نوشیدنی های مورد نیاز بدن را یک ساعت بعد از خوردن افطار میل کنید. در این فاصله آب مورد نیاز بدن توسط سوپ و آش و حتی همان نان و برنجی که خورده می شود تأمین می گردد و جای نگرانی نیست. 

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: در وعده سحر نیز مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یکساعت قبل از غذا مصرف کنید و بعد از خوردن سحری آب و چای نخورید. 

وی افزود: افراد مسن، نوشیدنی ترجیحا گرم مانند آب جوش،آب عسل، چای کم رنگ ایرانی، مصرف کنند ولی جوانان که گرم مزاج هستند و عطش زیادی دارند، مایعات خنک (نه یخ) بویژه نوشیدنی هایی که عطش آنها را کم می کند مانند خاکشیر و آبلیمو، سکنجبین،عرق کاسنی و شاهتره مصرف کنند.

 دکتر اخباری در خصوص وعده سحری نیز گفتند: "شام جای سحری را نمی گیرد. سحری را حتما میل کنید اگرچه چند لقمه باشد.

وی ادامه داد: نخوردن سحری باعث تحلیل قوا در طول روز می شود. در سحری از خوردن غذاهای تند و شور و شیرین بپرهیزید. همچنین غذاهایی مثل ماهی یا کباب یا سیر و پیاز زیاد نخورید تا دچار عطش نشوید.

دکتر اخباری افزود: در وعده سحر بیشتر نان مصرف شود نه برنج زیرا انرژی بیشتری ایجاد می کند.

کد خبر 1755425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha