بازگشایی موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم بجنورد

معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از بازگشایی بخش موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم بجنورد در آستانه نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.

محمدرضا قهرمانیان، معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: در سنوات گذشته بنای عمارت مفخم و آئینه خانه درمجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد ساماندهی و بهسازی می‌شود زلزله آسیب دید که پس از بازدید و تهیه طرح‌های استحکام‌بخشی، به‌صورت فاز به فاز مرمت و احیا شد.

 وی خاطرنشان کرد: امسال با اتمام مرمت، راه‌اندازی بخش باستان‌شناسی این مجموعه در ایام نوروز راه‌اندازی می‌شود.

 قهرمانیان با اشاره به ساعت کاری موزه‌ها، پایگاه‌های میراث‌فرهنگی، بناها و محوطه‌های تاریخی فرهنگی استان عنوان کرد: ساعت کاری موزه‌ها در نوروز ۱۴۰۳ از ساعت ۹ الی ۱۸ در «شب‌های قدر» ساعت بازدید موزه‌ها و پایگاه‌های ملی از ۹ صبح تا ۱۷ است، فردای شب قدر، ساعت فعالیت موزه‌ها از ۱۰ صبح خواهد بود.

معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی بیان کرد: تمامی موزه‌ها و اماکن تاریخی در روز ۱۳ فروردین - هم‌زمان با روز طبیعت و سالگرد شهادت حضرت علی (ع) - تعطیل هستند.

قهرمانیان با بیان اینکه تهیه بلیت هم تا یک ساعت قبل از بسته‌شدن موزه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود اضافه کرد: در حال حاضر ۶ موزه فعال در استان وجود دارد که می‌توان موزه مردم‌شناسی عمارت مفخم بجنورد، موزه اسناد و نسخ خطی آینه‌خانه بجنورد، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین گرمه و موزه فرش شیروان را نام برد.

وسعت عمارت مفخم که ۲ طبقه دارد، ۵۰ در ۲۳ متر است و همچنین ارتفاع آن به ۹ متر می رسد. این عمارت در دوره قاجار همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه ‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر آن در باغی بزرگ واقع بوده که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌ داده است.

عمارت مفخم دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار با آینه ‌کاری‌ ها، کاشی ‌کاری‌ ها و گچبری ‌های بسیار زیبا و تماشایی است و یکی از آثار بی ‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می ‌شود.

 

کد خبر 1755449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha