جهالت و دنیا پرستی انسان را نسبت به واجبات و ترک محرمات در غفلت نگه می دارد

امام جمعه یاسوج گفت: خداوند نعمت‌های فراوانی به انسان عطا فرموده ولی غفلت، جهالت و دنیا پرستی باعث شده که انسان نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات در غفلت باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، آیت الله «سید نصیر حسینی» امروز در تفسیر قرآن که در مسجد صاحب الزمان (عج) یاسوج و به همت کانون فرهنگی و هنری الرحمن برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید «ما همه احکام، تکالیف شرعیه، واجبات و محرمات را که بر بندگان وضع کردیم، همه این‌ها بر اساس طاقت، وسعت و توانمندی بندگان است».

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج گفت: همه احکام شرعی که ابلاغ شده به گونه‌ای نیست که ما فکر کنیم انسان‌ها و بندگان را به مشقت می‌اندازد و توان اجرای آنها را ندارند، بلکه این احکام مطابق با توانمندی انسان هستند.

وی ادامه داد: منافع نماز، روزه و سایر احکام و اعمال به خداوند باز نمی‌گردد بلکه انسان نیازمند انجام این کارها بوده تا به وسیله آنها به سعادت و کمال برسد.

آیت الله حسینی افزود: خداوند کتابی گویا و ناطق در اختیار انسان قرار داده و همه چیز در آن به صورت آشکار بیان شده است.

امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از مسائلی که مورد توجه است این بوده که خداوند به کسی ظلم نمی‌کند و در زمینه عدل که یکی از اصول دین ما بوده، خداوند عادل است.

وی با اشاره به اینکه عدل تشریعی، تکوینی و یا عدل جزایی است، یادآور شد: در مرتبه عدل جزایی، پاداش دادن و مجازات کردن خداوند عادل است.

آیت الله حسینی افزود: چون در نقطه مقابل عدل، ظلم قرار دارد و یکی از عوامل ظلم جهل محسوب می‌شود، گاهی اوقات نقص در مقابل عدل قرار دارد و یا حسادت در برابر عدل قرار می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: خداوند نقص ندارد، جاهل نیست، بخیل و حریص نیست و رقیب ندارد به همین دلیل که از همه این نواقصات به دور است، می‌توان گفت خداوند عادل است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در مسئله پاداش و مجازات عادلانه رفتار می‌کند و گاهی اوقات نیز حق الله را می‌بخشد، اظهار کرد: قوانینی که خداوند وضع و احکامی که بر بندگان قرار می‌دهد، ظالمانه نیست و این عدل تشریعی است.

آیت الله حسینی با اشاره به اینکه برخی در غفلت فرو رفته‌اند، ادامه داد: خداوند نعمت‌های فراوانی به انسان عطا فرموده ولی غفلت، جهالت و دنیا پرستی باعث شده که انسان نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات در غفلت باشند.

امام جمعه یاسوج ضمن تاکید بر اینکه خداوند بر همه اعمال و رفتار ما آگاهی کامل دارد، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی غیرت خداوند را داشتن و ما باید تلاش کنیم غیرت احکام و فرمان خداوند را در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: خداوندی که این همه نعمت، رزق، روزی و برکت به انسان عطا فرموده بر همه ما نیز حق دارد و باید دستورات الهی را به درستی در زندگی به کار ببندیم.

کد خبر 1755628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha