کرمان در فتح‌المبین| از ماجرای حمید چریک و بیسیم‌چی تا انهدام خودروی حامل حاج‌قاسم

تیپ ثارالله به فرماندهی سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در پیروزی عملیات فتح‌المبین نقش مؤثری داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ به مناسبت دوم فروردین ماه، سالروز عملیات غرورآفرین فتح‌المبین که با رمز مبارک "یا زهرا" در منطقه عملیاتی جبهه جنوبی، شوش و دزفول از ۲ تا ۱۰ فرودین ماه و با هدف آزادسازی منطقه غرب دزفول و جاده دزفول ـ دهلران و تأمین اندیمشک، شوش، دزفول و جاده اندیمشک ـ اهواز انجام شد؛ نقش تیپ ثارالله به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی توسط انجمن راویان دفاع مقدس استان کرمان بازخوانی شده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

کرمان در فتح‌المبین| از ماجرای حمید چریک و بیسیم‌چی تا انهدام خودروی حامل حاج‌قاسم

سازمان رزم نیروهای سپاه تیپ بود که تازه تشکیل شده بودند؛ تیپ ثارالله به فرماندهی سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در پیروزی این عملیات نقش مؤثری داشت که  با گرفتن ارتفاعات ۲۰۲ و کمرسرخ و عین‌خوش تنگه ابوغریب را بست تا دشمن نتواند منطقه را دور بزند؛ چند حادثه خیلی مهم که رخ داد  توضیح داده می‌شود:

‌۱-در شب اول عملیات مهمات به اندازه کافی نبوده که نیروها خشاب‌های سلاح‌های خود را کامل پر کنند.

‌۲- از تنگه ابوغریب حجم زیادی تانک دشمن به سمت  خط خودمان تهاجم می‌کند؛ پس از مشورت گرفتن حاج قاسم با دیگر فرماندهان؛ حمید عرب‌نژاد پیشنهاد می دهد تعداد ۱۰، ۱۲ کمپرسی داریم و تعدادی لودر و دو دستگاه هم تانک؛ اینها را با هم چراغ روشن که صدای مهیبی ایجاد می‌کند به طرف دشمن حرکت می‌دهیم، دشمن فکر می‌کند با یگان زرهی عمده‌ای  تهاجم کردیم و عقب نشینی می‌کند.
این کار را انجام می‌دهند و دشمن از آن محور  عقب‌نشینی می کند.
‌۳-حمید ایرانمنش معروف به حمید چریک از ناحیه  پا  زخمی و اسیر می‌شود که داستان آن مفصل است؛ عهد و پیمانی با امام زمان(عج) داشته که او را کمک و از اسارت نجات می‌دهد.

کرمان در فتح‌المبین| از ماجرای حمید چریک و بیسیم‌چی تا انهدام خودروی حامل حاج‌قاسم

۴-طاهری بیسیم‌چی حمید چریک شهید می شود {ابتدا کسی از شهادت او خبر ندارد} وقتی می‌بینند نیست، حاج قاسم می گوید کدینگ رمز پیش اوست؛ پیدایش کنید که اسیر نشده باشد.
حمید چریک و سردار خوشی پیکر او را پیدا یافته و می‌بینند کاغذ رمز را خُرد کرده و خورده تا به دست دشمن نیفتد، تکه‌هایی از کاغذ رمز در دهانش مانده بوده که این موضوع خیلی درس دارد.
‌۵- همایون‌فر، جانشین حاج قاسم و محمود انجم‌شعاع، مسؤل تخریب که دنبال مهمات رفته بودند بعد از آوردن مهمات به شهادت می‌رسند.
‌۶- در همان دهانه تنگه ابوغریب ماشین حاج قاسم روی مین می رود و منهدم می‌شود اما عجیب که حاج قاسم فقط تعدادی ترکش ریز می خورد و خدا او را حفظ می‌کند تا مجاهدت‌های بزرگ رقم بزند.

مأخوذ از: اکبری مزدآبادی، علی، کتاب ذوالفقار؛ برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی، نشر: یازهرا، ۱۳۹۸.

کد خبر 1755654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha