حضرت خدیجه(س) الگوی زن تراز

حجت الاسلام شاکری گفت: بانوان امروزی هم در زمینه فردی و هم خانوادگی و هم در زمینه اجتماعی می توانند حضرت خدیجه(س) را الگوی خود قرار دهند.

حجت الاسلام محمد شاکری، امام جمعه فردوس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: ویژگی های اخلاقی و معرفتی و شخصیتی حضرت خدیجه(س) بسیار است ولی می‌توان به عنوان نمونه به چند ویژگی اشاره کرد.

وی در ادامه بیان کرد: اولین ویژگی مقام معرفت و شناخت است و به ما هم توصیه شده که یکی از دعاهایی که داشته باشیم این است که خدایا خودت را به ما بشناسان، پیامبرت را به ما بشناسان و حجتت را به ما بشناسان، که اگر به این مقام معرفت و شناخت نرسیدیم گمراه خواهیم شد و حضرت خدیجه(س) در آن شرایطی که هیچ خبری از این حرف ها نبود به این مقام معرفت خدا و پیامبر اکرم(ص) و حجت خدا نائل آمد.

حجت الاسلام شاکری به مقام ایمان حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و افزود: ایشان اولین زن مسلمان و مومن به خدا و پیامبر(ص) بودند و از دیگر ویژگی های ایشان می توان به مقام ایثار و از خود گذشتگی، مقام عشق و علاقه و ارادت به امام علی(ع) اشاره کرد هرچند آن زمان امام علی علیه السلام بودند که اتفاقا در دامن خود خدیجه(س) بزرگ شدند ولی عشق و محبت حضرت خدیجه به علی (ع) صرفا عشق به یک فرزند نبود بالاتر از آن حد بود لذا تا پیامبر اکرم(ص) صحبت از این کردند که علی وصی من خواهد شد ایشان عرض کردند به این موضوع هم ایمان آوردم.

وی ادامه داد: مقام صبر در مقابل مصیبت ها، گرفتاری ها و البته حرف های مردم از دیگر ویژگی های حضرت خدیجه(س) است ولی به نظر بنده مهمترین ویژگی ایشان این بود که در عصری که خیلی ها حاضر نبودند حتی حرف پیامبر(ص) را گوش کنند ایشان نه تنها ایمان آورد بلکه به بهترین وجه از مقام ولایت رسول الله(ص) دفاع و تمام هستی خود را در این راه و عقیده نثار کردند.

حجت الاسلام شاکری با بیان اینکه قوام و استواری و گسترش دین به چند چیز وابسته است، افزود: یکی از آن موارد که در روایات هم آمده؛ بغنی لا یبخل است و از جهت اقتصادی نیازمند افرادی است که در مسیر توسعه دین بخل نورزند و مال و ثروتشان را در این مسیر بذل کنند به هر حال موضوعات مختلفی در اسلام وجود دارد که نیازمند صرف پول وثروت است.

امام جمعه فردوس در ادامه گفت: علاوه بر رسیدگی به مستضعفین و ایتام و گرفتاریها، و سفرهای تبلیغی جهت معرفی اسلام، توجه به زیرساخت های اسلامی از قبیل مسجد و غیره و استقلال مسلمانان و خودکفا شدن و قطع ارتباط با بیگانگان، نیازمند به وجود اقتصاد پویا است و چون حضرت خدیجه (س) نسبت به تمام این مسائل اطلاع داشت با تمام وجود و با رضایت کامل اموالش را جهت تقویت اسلام ومسلمانان و شخص پیامبر اکرم(ص) به ایشان نثار کرد که قطعا اثرات بسیار زیادی به جا گذاشت.

وی با بیان اینکه بانوان امروزی هم در زمینه فردی و هم خانوادگی و هم در زمینه اجتماعی می توانند حضرت خدیجه(س) را الگوی خود قرار دهند، افزود: مثلا اشاره شد یکی از ویژگی های حضرت خدیجه(س) مقام صبر ایشان بود و در قرآن کریم یکی از مصادیق صبر را صبر بر گفتار و حرف های دیگران بیان می کند و در موارد متعددی می فرماید که واصبر علی ما یقولون.

حجت الاسلام شاکری در ادامه بیان کرد: حضرت خدیجه (س) با وجود اینکه حرف ها و متلک ها و مسخره های زیادی را شنید ولی به آن‌ها توجه نکرد و تصمیم مهمی را در زندگی گرفت و اصل ازدواج با پیامبر اکرم (ص) و بذل تمام اموالش و مسائلی از این قبیل بود.

امام جمعه فردوس در پایان گفت: در امور اجتماعی هم بانوان می‌توانند ایشان را الگوی خود بگیرند و آن نقش و تاثیرگذاری یک زن در محیط و پیرامون و اجتماع خودش است و این هویت یک زن را نیز نشان می دهد که چه مقدار می‌تواند دوشادوش یه مرد آن هم یک رهبر در اجتماع خود موثر باشد، کاری که بانوان و مادران شهدا در طول تاریخ انقلاب اسلامی انجام دادند.

کد خبر 1755655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha