اقتصاد مردم پایه نیازمند حضور موثر و واقعی مردم در صحنه اقتصادی است

حجت الاسلام حمید بامری گفت: از فرمایشات امام جامعه می‌توانیم استخراج کنیم این است که برای رسیدن به یک اقتصاد مردم پایه، حضور موثر و واقعی مردم در صحنه اقتصاد لازم و ضروری است چرا که ظرفیت مردمی، فعالیت و حضور مردم بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز (۳ فروردین ماه) حجت الاسلام حمید بامری در خطبه های نماز جمعه عنبرآباد با بیان اینکه رمضان ماه فرصت‌های طلایی است، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) از این ماه تعبیر به سفره می‌کنند آن هم سفره‌ای که  کسی نه آن را تاکنون دیده و نه کسی شنیده و نه به قلب کسی خطور کرده که تنها روزه داران بر سر این سفره می‌نشینند.

امام جمعه عنبرآباد با اشاره به این که رمضان ماه تقویت اراده و تصمیم گیری است، بیان کرد: تقویت اراده اولین فرصت طلایی و زمینه‌ای است که در اختیار ماست به شرط آن که انسان خود را بشناسد.

وی یکی دیگر از فرصت های ماه رمضان را فرصت برنامه‌ریزی و نظم برشمرد و افزود: ماه رمضان دو ورود و خروج منظم دارد که همه آن را رعایت می‌کنیم ورود به ماه و خروج از این ماه در عید فطر است.

حجت الاسلام بامری با بیان اینکه رمضان فرصت رفع کدورت ها است، اظهار کرد: در این ماه کدورت‌ ها و اختلافات را کنار بگذاریم رفت و آمدها و دید و بازدیدها را زیاد کنیم، یکی از زمینه‌ های قبول نشدن نماز کدورت و قهر کردن است.

خطیب جمعه عنبرآباد صبر و تحمل را یکی دیگر از فرصت های ماه رمضان دانست و عنوان کرد: رمضان ماه صبر در برابر گناهان، معاصی و صبر بر روزه خواری است و چقدر پسندیده و زیباست که این صبر را در در طول زندگی بکار ببریم.

وی با اشاره‌ به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: امسال هم با توجه به شرایطی که کشور دارد و ضرورتی که در مسئله اقتصاد ایجاب می‌کند امام جامعه شعار سال را با محوریت مسئله اقتصاد تحت عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند.

حجت الاسلام بامری با بیان اینکه شعار امسال یک پیام کوتاه معنادار، صریح و قابل تامل دربردارنده نکات بسیار مهمی است، ابراز کرد: اول اینکه عدم رضایت کامل از نحوه عملیاتی شدن شعار سال گذشته است البته اقدامات خوب و قابل تحسین در جای خودش باید دیده شود.

امام جمعه عنبرآباد افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند؛ اقدامات و کارهایی صورت گرفته گر چه خوب است و زیاد است اما به قدر مطلوب نبوده این یعنی جای کار بیشتر، تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی بیشتری بود.

وی بیان کرد: نکته دوم این که تاکید بر مشکل اقتصاد به عنوان ضعف اساسی کشور در پیام نوروزی مقام معظم رهبری اشاره شده است که باید این ضعف اساسی جبران و مرتفع شود.

حجت الاسلام بامری تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ امکان حل مشکل اقتصاد کشور با تقویت تولید ملی است، «شعار سال هم جهش تولید است آن هم با مشارکت مردم»، پیام دیگری که از فرمایشات امام جامعه می‌توانیم استخراج کنیم این است که برای رسیدن به یک اقتصاد مردم پایه، حضور موثر و واقعی مردم در صحنه اقتصاد لازم و ضروری است چرا که ظرفیت مردمی، فعالیت و حضور مردم بسیار حائز اهمیت است.

خطیب جمعه عنبرآباد ادامه داد: نکته دیگر اینکه بدون تردید ریل گذاری اقتصاد در سال جدید با توجه به بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین برنامه هفتم توسعه تلاش مضاعفی را در هر سه قوه می‌طلبد که نگاه ویژه‌ای داشته باشند به ریل گذاری اقتصادی در سال جاری از همین آغاز سال ان شاءالله با جدیت برنامه‌ریزی کنند.

وی تاکید کرد: مسئله‌ای که نباید از آن غفلت شود و چشم مسئولان باید به این موضوع باز باشد، برخورد بازدارنده با مفاسد اقتصادی در هر سطح و مقامی است، برخورد با مفاسد بسیار حائز اهمیت است که با جدیت و قاطعانه دنبال شود برخوردی که رشد یا افول سرمایه اجتماعی نظام سیاسی وابسته به آن است که مسئولان بدون مماشات و قاطعانه مسئله برخورد با مفاسد اقتصادی را باید با چشمان باز دنبال کنند.

حجت الاسلام بامری خاطرنشان کرد: فرمایشات راهبردی و مهم و راهگشای امام جامعه را در روز اول سال شنیدیم و راه نجات کشور تحقق منویات امام جامعه است، تحقق منویات امام جامعه تضمین کننده مصونیت کشور در برابر همه توطئه‌ها خطرات و تهدیدات داخلی و خارجی است.

امام جمعه عنبرآباد ابراز کرد: مسئولان، مدیران و کارگزاران نظام اسلامی با نصب العین قرار دادن فرمایشات امام جامعه باید تمام توان، تلاش، امکانات و ظرفیت‌های کشور را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن شعار سال به کار گیرند زیرا راه نجات و سعادت، عزت و عظمت کشور در تحقق این مهم است.

وی اظهار کرد: مجموعه مدیران، نهاده‌ها و تشکل‌های دولتی، مردمی و جهادی با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در شهرستان تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال و منویات امام جامعه در سایه وحدت و هم افزایی همکاری همه جانبه متمرکز کنند تا آنچه که داریم و فعال است تقویت شود و آنچه که بر زمین مانده است به حرکت درآید و شکوفا شود.

حجت الاسلام بامری با اشاره تحولات جهان در سالی که گذشت، یادآور شد: در سالی که گذشت جهان دستخوش ناامنی، جنگ، آشوب و بحران‌های دست سازی بود که آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر قدس مولد آن در نظام بین‌الملل بودند.

خطیب جمعه عنبرآباد اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ در میان همه مناقشات صحنه بین‌الملل شاهد شروع و تداوم دو جنگ نسبتا بزرگ یکی جنگ اوکراین و دیگری جنگ غزه بودیم که در هر دو جنگ غرب در کنار یک طرف منازعه ایستاد و تلاش کرد طرف مقابل را از صحنه خارج کند.

وی با بیان اینکه دو جنگ اوکراین و غزه درس‌های تاریخی زیادی بر جای گذاشته، عنوان کرد: درس اول جنگ اوکراین این است که آمریکا و اروپا در پدیده‌ای که آن را به طور واقعی مهم‌ترین بحران امنیتی خود می‌خواندند شکست خوردند و رسوا شدند.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: درس اول جنگ غزه این است که مردم فلسطین با گذشت ۷۵ سال هیچ تردیدی در ضرورت آزادسازی سرزمین‌های غصب شده نداشته و می‌توانند علی رغم ناترازی نظامی زیادی که با دشمن خود دارند معادله را تعیین کنند.

امام جمعه عنبرآباد با بیان اینکه مقاومت فلسطینی‌ها در این جنگ تاثیر زیادی بر محیط بین‌المللی داشت، افزود: جنگ غزه ثابت کرد عنصر ملت‌ها تاثیری به مراتب بزرگتر از عنصر دولت‌ها هر چند قدرتمند باشند دارد.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی این را بداند اگر بعد از جنگ بماند هرگز نمی‌تواند با نشان دادن کشتار نزدیک به ۳۵ هزار انسان بی‌گناه و ویرانی حجم عظیمی از خانه‌های مردم خود را پیروز این صحنه معرفی کند به محض اینکه جنگ به آخر برسد فهرستی از اقدامات داخلی و خارجی جلوی چشم رژیم صهیونیستی باز خواهد شد که قابل کتمان نخواهد بود در هر صورت بازنده قطعی این میدان رژیم صهیونیستی است.

حجت الاسلام بامری ضمن تبریک پیشاپیش ولادت امام حسن مجتبی (ع)، گفت: آن حضرت فرمودند؛ خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه‌ای برای بندگان خود قرار داد تا به طاعتش برای خوشنودی او از یکدیگر پیشی و سبقت بگیرند.

کد خبر 1755727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha