دعاهای اهل بیت(ع) خواسته های بزرگ را به انسان یاد می‌دهد

حجت الاسلام عالی با اشاره به دعاهای سحر امام باقر(ع) گفت: حضرت در واقع در این دعاها می فرماید خدایا می خواهم مانند تو و خداگونه باشم، بنابراین این حد و اندازه ای است که اهل بیت انسان را بالا می برند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در نهمین روز از برنامه یک ظهر بهاری که در جوار آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا علیه‌السلام در اصفهان برگزار شد با اشاره به راه های رفاقت با خدا و حضور پروردگار در زندگی اظهار داشت: یکی از گنجینه هایی که در اختیار مکتب شیعه است و هیچ دین و مذهبی آن را ندارد دعاهای معصومین(ع) است.

وی افزود: به تعبیر آیت اله بهجت(ره) این دعاها داروخانه است و دردهای روحی و معنوی و حتی مادی را درمان می کند و در واقع دعا، قرآن صاعد است. 

این کارشناس دینی عنوان کرد: قرآنی که در لوح محفوظ است از دسترس و فهم ما خارج است و در حقیقت قرآن تنزل پیدا کرده و به تعبیر آیت الله شاه آبادی استاد حضرت امام(ره) از هزار حجاب عبور کرده تا به این الفاظ و خطوط تبدیل شده است و از همین رو است که می فرماید" إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ". 

این خطیب با بیان سبب این تنزل گفت: علت این امر آن است که به این واسطه چیزی نصیب انسان شود و انسان را بالا ببرد.

وی اضافه کرد: اگر فردی با دعاها مأنوس شود، تحت تربیت آن امامی قرار می گیرد که آن دعا را بیان فرموده است. 

حجت الاسلام عالی کلام انسان را نشان دهنده شخصیت آن عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که انسان صحبت می کند، کلام فرد معرف شخصیت آن است، لذا زمانی که بر سر سفره امام نشستیم، آن امام در خواسته های باطنی ما تصرف کرده و به واسطه این تصرف و تنظیم خواسته ها، انسان را رشد داده و تربیت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهید حد و اندازه فردی را بشناسید و بدانید ظرفیت آن چه میزان است ببینید خواسته ها و آرزوهای آن چیست، لذا از آرزوهای هر فردی می توان دریافت که انسان بزرگ یا کوچکی است. 

این کارشناس دینی با تاکید بر تاثیر حد و اندازه انسان ها در دعاها و خواسته هایشان از خدا تصریح کرد: در روایتی امیرمومنان(ع) می فرماید " مَن کانَت هِمَّتُهُ ما یَدخُلُ بَطنَهُ کانَت قِیمَتُهُ ما یَخرُجُ مِنهُ " ، لذا این گونه است که حد و اندازه برخی بیشتر از دنیا نیست وحتی در نماز نیز به فکر دنیا هستند.

وی افزود: اگر انسان با دعاهای اهل بیت(ع) مأنوس شود، اهل بیت نیز به فرد یاد می دهند که چه چیزی بخواهد، یعنی در خواسته ها و نیازهای انسان تصرف می کنند و خواسته های انسان را بزرگ کرده و در واقع خود انسان را بزرگ می کنند. 

حجت الاسلام عالی عنوان کرد: در دعای سحرهایی که از امام باقر(ع) رسیده است حضرت در واقع در این دعاها می فرماید خدایا می خواهم مانند تو و خداگونه باشم، بنابراین این حد و اندازه ای است که اهل بیت انسان را بالا می برند.

این خطیب با اشاره به این که شیطان نیز دست به تنظیم و دستکاری خواسته های انسان ها می زند و گفت: از سوی دیگر شیطان نیز خواسته های ما را تنظیم می کند و نیازهای کاذب وارد زندگی کرده و آنها دغدغه و همت انسان می شود تا دیگر زمان حرف زدن با خدا را نداشته باشیم. 

این کارشناس دینی جایگزینی نیازهای کاذب به جای نیازهای واقعی را هدف شیطان برای دور کردن انسان از درگاه الهی دانست و افزود: ما را به زمین بسته اند و اگر در گذشته با یک بند به زمین بسته بودیم اکنون با هزار بند به زمین بسته شده ایم و این کار شیطان است.

این خطیب کار شیطان را درست کردن آرزو برای انسان عنوان کرد و ادامه داد: شیطان کاری می کند که نگاه فرد از آسمان به زمین می آید، اما اهل بیت برعکس این کار را انجام می دهند و لذا اگر با دعاهای اهل بیت(ع) مأنوس شویم حتی امور مادی و زمین را رنگ آسمانی می دهند.

کد خبر 1755765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha