«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

کانون فرهنگی هنری فاطمه ها با ظرفیت های موجود خود در ایام نوروز با طرح ابتکاری مدل بُنتال سعی کرده تا اوقات فراغت نوجوانان و جوانان دهکهانی را با برنامه های متنوع پر کند.

خبرگزاری شبستان _ جنوب کرمان، مهدیه شعبانی؛ دهکهان در بخش مرکزی شهرستان کهنوج در جنوب کرمان قرار دارد گر چه در سال ۹۷ براساس تقسیمات کشوری شهر شد اما همچنان بوم روستایی خود را حفظ کرده است، این روستای خوش آب و هوا در فصل نوروز مقصد گردشگری بسیاری از مسافران است یکی از جاذبه های این روستا وجود کانون فرهنگی هنری فاطمه ها است.

در جنوب کرمان کانون فرهنگی هنری فاطمه ها را بیشتر به دلیل ابداع و ابتکارات پروژه های فرهنگی و اجتماعی مردمی آن می شناسند، مهمترین ویژگی این ابتکارات فرهنگی قابل تعمیم بودن آنها به سایر کانون های فرهنگی هنری روستایی کشور است، کتابخانه این کانون فرهنگی هنری روزگاری نه چندان دور به همت سه تن از دختران روستا که فاطمه نام دارند راه اندازی شد ابتدا محقر و کوچک بود اما رفته رفته به همت فرزاد میرشکاری مدیر خوش ذوق کانون فرهنگی هنری فاطمه ها این کتابخانه نه تنها در سطح کشور حتی در خارج از کشور نیز به عنوان کوچکترین کتابخانه شناخته شد. حالا کانون فرهنگی هنری فاطمه ها با ظرفیت های موجود خود در ایام نوروز با طرح ابتکاری «بُنتال» سعی کرده تا اوقات فراغت نوجوانان و جوانان دهکهانی را با برنامه های متنوع پر کند.

فرزاد میرشکاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: بُنتال در گویش محلی مردمان جنوب کرمان یعنی پی ریزی یک طرح در حوزه صنایع دستی برای یک نوآموز، که معمولا توسط یک شخص کاربلد و با تجربه انجام می شود.

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج بیان کرد: بُنتال کردن در جنوب کرمان یک فعالیت آموزشی بسیار موثری است که سابقه طولانی دارد به طور مثال برای بافتن یک سبد حصیری، یک نوجوان برای پی ریزی رج اول آن (الگو) که مرحله دشوار کار است و خودش به تنهایی قادر به انجام آن نیست از فرد کار بلدی مثل مادر، مادر بزرگ، عمه و...کمک می گیرد تا طرح را برای او بنتال کند.  

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

وی افزود: سپس نوآموز بر اساس بُنتال صورت گرفته، بافت نوار حصیری (که در گویش محلی به آن همیرگ می گویند) را به تنهایی و بدون نظارت و حمایت مستقیم کسی ادامه می دهد تا کار بافتن سبد حصیری مورد علاقه اش به پایان برسد.

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

میرشکاری ابراز کرد: اعضای کانون فرهنگی هنری فاطمه ها با الگو برداری از این شیوه آموزش، مدلی را برای ترویج فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی به نام بُنتال را تعریف کرده اند.

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان اظهار کرد: اهداف ما از ارائه مدل بُنتال این است که بچه ها مخصوصا کودکان و نوجوانان به صورت مستقل به دنبال اهداف، برنامه ها و رویاهای خودشان بروند و از افراد با تجربه و مربیان فقط به عنوان پی ریزی زمینه رسیدن به اهداف و رویاهایشان کمک بگیرند نه اینکه مدام متکی و وابسته به بزرگترهایی نظیر معلمان، مربیان و... باشند.

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

وی ادامه داد: چرا که همیشه بُنتال کننده در دسترس نیست برای همین بچه ها باید یاد بگیرند به صورت مستقل در مسیر تحقق رویاها و اهداف خود قدم بردارند.

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

میرشکاری با اشاره به این که بُنتال کردن با داشتن یک رویا رابطه مستقیم دارد، ادامه داد: به طور مثال در نظر بگیرید یکی از نوجوانان عضو کانون فرهنگی هنری فاطمه ها در روستای دهکهان آرزو دارد در آینده خبرنگار حرفه ای کشوری و حتی بین المللی شود، پس هیچ کس به خوبی یک خبرنگار باتجربه و فعال نمی تواند مسیر رسیدن این نوجوان به رویایش را طراحی کند.  

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان عنوان کرد: نوجوان با برقراری ارتباط موثر با خبرنگار مورد علاقه اش تلاش می کند تا ابتدا زمینه خبرنگار حرفه ای شدن را برای خود فراهم کند و سپس با تلاش های فراوان در مسیری که شخص بنتال کننده برایش ترسیم کرده، گام برمی دارد.  

«بُنتال» طرحی قابل اجرا در کانون‌های مساجد روستایی سطح کشور

وی خاطرنشان کرد: تصور ما در کانون فاطمه ها این است که با اجرای مدل بنتال، نوجوانان این کانون فرهنگی هنری یکی یکی به اهداف و آرزوهایشان می رسند و در نتیجه اعتماد به نفس آنها افزایش پیدا می کند و از عملکرد خودشان رضایت پیدا می کنند و کمتر درگیر فضای مجازی و دچار آسیب های اجتماعی آن می شوند.

میرشکاری بیان کرد: بهترین زمان برای اجرای طرح بُنتال، ایام نوروز است زیرا همراه با تعطیلی می باشد، بسیاری از ایرانیان در این ایام مسافرت می روند، در منطقه جنوب کرمان نوروز به لحاظ آب و هوایی بهترین زمان سال است و این که ماهیت نوروز همراه با تغییر است و می تواند فرصتی برای تغییرات بزرگ باشد.

 مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان اضافه کرد: نوروز بهترین زمان برای نوحوانان است تا شکست ها، اشتباهات و تلخی های سال گذشته را فراموش کرده و با کمک شخص بنتال کننده پرانرژی و پر انگیزه برای سال آینده برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به نحوه اجرای مدل بنتال در کانون فرهنگی هنری فاطمه ها، از اولین تجربه اجرای مدل بنتال در نوروز امسال خبر داد و گفت: در اولین قدم مکان های مناسب در روستا جهت میزبانی و اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفتیم که مذاکره با صاحب خانه ها و تنظیم قرارداد موقت با آنها همگی بر عهده اعضای داوطلب کانون فاطمه ها بود.

میرشکاری ابراز کرد: پس از مشخص شدن مکان های اسکان و ظرفیت میزبانی از مهمانان نوروزی، در گام بعدی از طریق نظرخواهی و گفت و گو با نوجوانان علاقه مند اقدام به نیاز سنجی کردیم تا براساس نیازها، رویاها و تصمیمات و برنامه های آنها، از مسافران نوروزی دعوت کنیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان اضافه کرد: بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته نقاشی، سخنوری، تدوین حرفه ای فیلم، آهنگسازی، عکاسی، برنامه نویسی، صحبت کردن به زبان های خارجی و... از رویاهای اکثر نوجوانان کانون بود.

وی اظهار کرد: در گام سوم؛ ثبت نام نوجوانان علاقه مند به شرکت در این دوره ها و کارگاه های آموزشی طرح بنتال انجام شد که در نهایت ۴۵ نفر از نوجوانان روستا در کلاس های مختلف ثبت نام کردند.

میرشکاری عنوان کرد: در گام چهارم؛ ثبت نام مسافران داوطلب آموزش بود که از طریق اعلام فراخوان اقدام به جذب و ثبت نام آن دسته از  مسافران نوروزی که علاقه مند به بنتال کردن رویاهای نوجوانان روستا بودند کردیم که تعداد ۱۲ نفر برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کردند. 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان بیان کرد: گام پنجم؛ برنامه ریزی کلاس های آموزشی بود که براساس رده های سنی شرکت کننده ها این کلاس ها در دو شیفت صبح و عصر برگزار شد.

 وی با بیان اینکه طرح بُنتال قابل اجرا در کانون های فرهنگی هنری مساجد سطح کشور است، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح، هم ما نوع خاصی از گردشگری روستایی را ترویج دادیم و هم سطح سواد عمومی نوجوانان کانون را افزایش دادیم و هم به آنها کمک کردیم تا به رویاهایشان فکر کنند و با تمرکز و تلاش به دنبال تحقق رویاهایشان بروند و از طرفی امکان تفریح در روستا را برای مسافران نوروزی مهیا کردیم.

 میرشکاری ابراز کرد: علاوه بر این اجرای طرح بُنتال فرصتی را برای فروش صنایع دستی بانوان روستا و محصولات خانگی آنها به وجود آورد.

 مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان تصریح کرد: طرح بُنتال زمینه به اشتراک گذاشتن ارزش های فرهنگی‌ و آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف را فراهم می کند.

وی یادآور شد: به طور مثال امسال ما مهمانانی از کرمان، مشهد، تهران و اصفهان داشتیم که بچه های روستا با آنها درباره فرهنگ و آداب و رسوم منطقه گفتگو و تبادل اطلاعات کردند که این مهم باعث گسترش و توسعه فرهنگی می شود.

کد خبر 1757051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha