فرصت سودآوری مومنانه با احیای شب قدر در کانون‌ های مساجد مازندران

نجوای عاشقانه الغوث الغوث  بچه مسجدی های مازندران در  کانون‌مساجد در کنار سایر مردم دیار علویان در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان،   بار دیگر برای سومین بار در ماه رمضان امسال به آ سمان بلند می شود تا فرصتی دوباره برای رهایی از گناهان و مقدر شدن‌مقدراتمان باشد.

خبرگزاری شبستان-استان مازندران، مریم نظری/  لیله القدر، شب نزول قرآن، شبی که هزار شب برتر است، شب آمرزش گناهان و خلاصی از پلیدی ها و مردم دیار علویان و دستان خالی ما به سوی درگاه خداوند.
شب قدری دیگر است که دستان خالی مان در تاریکی شب به سوی پروردگار بلند می شود و قدری دیگر برایمان رقم‌می خورد و قرآن بر سر و زمزمه های الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب دلهای بیقرار ما در نزد خالق یکتا و خواندنی که منتظر جواب و برآورد شدن حاجات و آرامش و رهایی از گناهان است.
دو شب قدر را در نوزدهم و بیست و یکم‌ماه مبارک رمضان پشت س گداشته ایم و امشب، احیای شب قدر و قرآن به سر شب بیست و یکم ماه رمضان سومین شب از شب‌های قدر در مازندران همگام با سراسر کشور با حضور یکپارچه و گسترده مردم شهرستان های مختلف این استان‌پهناور  در مساجد، حسینه ها و گلزار شهدا و امامزادگان برگزار می شود.

فرصت سودآوری مومنانه با احیای شب قدر در کانون‌ های مساجد مازندران
مشارکت گسترده کانون های فرهنگی هنری مسجد استان مازندران در برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر در مساجد بی کسی پوشیده نیست و نه تنها مسئولان و اعضای کانون های فرهنگی و هنری در هر چه بهتر برگزاری احیای شب های قدر با دیگر ارکان مسجد مشارکت داشته و دارند بلکه حضور اعضای کانون های فرهنگی و هنری در  مراسمات مذهبی مساجد پرنگ بوده و خواهد بود.
مردم روزه‌دار در شهرها و روستاهای استان مازندران با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه، مصلاها، فضاهای باز و صحن امامزادگان، در این مراسم معنوی با قرائت دعای جوشن کبیر، زیارت عاشورا، قرآن به سر گرفتن و سوگند دادن خداوند به ذات الهی و ۱۴ معصوم و خواندن نماز مخصوص این شب سرنوشت ساز و معنوی به قرائت سوره‌های وارد شده برای خواندن در شب قدر پرداخته و از خداوند متعال طلب مغفرت می کنند.
برنامه‌ها و آئین‌های مختلفی در شب‌های قدر همانند سایر نقاط کشورمان در شهرهای مختلف استان مازندران از سوی متولیان امور فرهنگی و هیأت‌های مذهبی تدارک دیده شده که با حضور مؤمنان و مردم ولایتمدار و دیندار این دیار در حال برگزاری است.


* شب قدر تلنگری مهم برای بازگشت به پاکی ها

عقیل قلندری_ مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهدا مسجدامام جعفرصادق(ع) بهشهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران با اشاره به حضور با شکوه بچه مسجدی ها در مراسم شب قدر و احیای این شب بزرگ گفت: مبارک رمضان ماه خداست  و هر شب و روز آن با روزها و شب هایی که در طول سال داریم بسیا  متفاوت است و اعمال این شب هم متفاوت است.
وی افزود: شب قدر تلنگری مهم برای پاک شدن و نزدیکتر شدن به خداوند است و قرآن به سر کردن و طلب آمرزش از گناهان یکی از اعمال این‌شب است.
این مسوول کانون مسجد یادآور شد: شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است و خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد و باید با شب زنده داری و احیای این شب، مقدرات یکسال خود را رقم بزنیم و بچه مسجدی ها همچون دو شب قدر گذشته در رمضان امسال پای کار این شب بزرگ هستند.

محمدعلی باقری_ مسوول کانون زینبیه نکا هم با اشاره به برگزاری شب قدر در کانون زینبیه نکا در شب نوزدهم و بیست و یکم‌ماه رمضان به خبرنگار شبستان گفت: احیای شب بیست و یکم هم با حضور بچه مسجدی ها و اعضای کانون با راز و نیاز با پروردگار و قرآن بر سر کردن برگزار می شود.

وی افزود:شب قدر با فضیلت‌ترین شب سال و شب رحمت الهی و مغفرت الهی است.

باقری گفت: قرائت قرآن، خواندن ادعیه وارده و مناجات، سخنرانی مبلغین و ائمه جماعات، مداحی و مراسم قرآن به سر از جمله این برنامه هاست که در کانون مسجد زینبیه برگزار می شود.

فرصت سودآوری مومنانه با احیای شب قدر در کانون‌ های مساجد مازندران

* شب قدر فرصت تجارت و سود معنوی

حجت الاسلام محمدصادق مطهری فرد_ دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران اظهار کرد: صحبت از در کمین بودن خطر ورشکستگی در مسیر زندگی همه انسان ها شده است، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ.
از سویی دیگر امام‌هادی (ع) دنیا را به بازار و تجارتخانه‌ای تشبیه فرموده است که ساکنان آن از دو گروه خارج نیستند: تعدادی سود برده و عده‌ای دیگر زیان دیده‌اند، الدّنیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ وَ خَسِرَ آخَرونَ.
وی افزود: در عرصه بازار و تجارت روزها و ایامی است طلایی و کاسب و تاجری که از این فرصت‌ها استفاده نکند باید منتظر برهم خوردن نظم دخل و خرجش باشد و چه بسا نتواند جبران کند و ورشکسته شود.
دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا یادآور شد: حال یکی از این فرصت ها برای ما که در ازای دریافت هر روز، ساعت، دقیقه و ثانیه  مجال زندگی کردن در دنیا از سرمایه عمرمان هزینه پرداخت میکنیم، فرصت استثنایی شب های قدر است که در آن بتوانیم سرنوشت یک سال را با رستگاری رقم بزنیم و غفلت از این شب‌ها باعث ورشکستگی انسان می‌شود.
حجت الاسلام مطهری فرد گفت: شب قدری که بهتر از هزار ماه است؛ «خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ». هزار ماه زندگی انسان، چقدر می‌تواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است، به عبارتی مساوی با ۸۳ سال و چهار ماه است که یک عمر انسان عادی به شمار می آید.

وی افزود: اگر حضرت سلیمان و امتش با باد صبحگاهان مسیر یک ماهه و با باد نیمه دوم روز، مسیر یک ماه دیگر را می پیمود، در امت اسلامی در شب قدر یک شبه ره صد ساله طی می شود.
دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا با بیان اینکه مواجهه ما با این فرصت چگونه باشد، خاطرنشان کرد: اگر قرآن به سر می‌گذاریم، هدف تنها این نباشد که خدا گناهان ما را بیامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. به تعبیر حضرت علامه جوادی آملی اینها ریخت و پاش سفره شب قدر است. ریزه سفره شب قدر این است که کسی نسوزد، به جهنم نرود. اینها شب قدر نیست.
وی افزود: در حقیقت شب قدر آن است که انسان به پرواز درآید و با خود  دست هزارها نفر را بگیرد و به بهشت ببرد. چگونه!؟ اینکه در دنیا رفتارش، گفتارش، سیرتش، سریرتش، سنّتش آموزنده باشد. او اینگونه هزارها نفر را زنده می‌کند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت میبرد.
حجت‌الاسلام مطهری فرد گفت: آن سرعت در حرکت که در بالا اشاره کردیم از آن کسی که وقت نجومی شب قدر را تشخیص بدهد، نیست بلکه از آن کسی است که حقیقت لیلة القدر یعنی رابطه عالم ملک و ملکوت و نزول فرشتگان را برای تدبیر تمامی امور عالم دریابد. زیرا همیشه فرشتگان و روح به اذن الهی در حال نزول و تدبیر امور عالم هستند. بنابراین اگر کسی این حقیقت را در شب قدر دریافت کند، اگرچه در یک لحظه چنین رابطه ای را دریابد، یک لحظه او از عبادت هشتاد و چند سال بالاتر است.

فرصت سودآوری مومنانه با احیای شب قدر در کانون‌ های مساجد مازندران
وی افزود: پیشنهاد می شود عزیزان ما در شب قدر برای رسیدن به حقیقت این شب با نگاه خاص تری به مفاهیم موجود در سوره قدر توجه بفرمایند که ما در این مجال به نکاتی اشاره می کنیم.
دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا یادآور شد: خداوند در سوره قدر می فرماید: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ» هم ملائکه و هم روح در این شب نازل می شوند. از امام صادق‌(ع) پرسیدند: آیا روح همان جبرئیل است؟ فرمود: جبرئیل از ملائکه است و روح برتر از ملائکه است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند تنزل الملائکة والروح.
وی افزود: با نزول فرشتگان بر قلب پیامبر و امام معصوم در شب قدر، ارتباط زمین با آسمان، مُلک با ملکوت و طبیعت با ماوراء طبیعت برقرار می ‌شود.
حجت الاسلام مطهری فرد گفت: بر اساس سوره قدر، فرشتگان هر سال در شب قدر نازل می ‌شوند. در زمان حیات پیامبر بر وجود شریف حضرتش وارد می ‌شدند. پس از آن حضرت بر چه کسانی نازل می ‌شوند؟ روشن است که هر کسی نمی ‌تواند میزبان فرشتگان الهی باشد و باید او همچون پیامبر، معصوم بوده و ولایت امور بشر به عهده او باشد و او کسی جز امام معصوم نیست که در زمان ما، حضرت مهدی‌(عج) می ‌باشد و فرشتگان در شب قدر شرفیاب محضرش می‌ شوند. پس باید در این شب به سراغ امام زمان رفت و با جهد و تضرع او را از خدا خواست و با حضرتش ارتباط قلبی برقرار نمود.
این مسوول اظهار کرد: «سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ» سلام یعنی نعمت بی نقمت، یعنی یک امر خوشحال کننده که هیچ امر مضری به همراه آن نباشد. خداوند در مورد شب قدر می فرماید «سلام هی حتی مطلع الفجر». یعنی سلام تا صبح ادامه دارد و با طلوع فجر تمام می شود.
حجت الاسلام مطهری فرد گفت: خدا در این شب عافیت نصیبمان فرماید و عرضه میداریم:
«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا تُسْأَلُ فَأَعْطِنِی أَفْضَلَ مَا تُعْطِی»
بچه مسجدی های کانون‌مساجد مازندران در کنار سایر مؤمنان روزه‌دار مازندران از غرب تا شرق مازندران دیار علویان در سومین شب از لیالی قدر رمضان امسال، با حضور در مساجد، اماکن مذهبی و حسینیه‌ها، تکایا و برخی نیز در منازل خود، ضمن قرائت آیات قرآن کریم، زیارت جامعه کبیره و دعای جوشن کبیر و بر سر گرفتن قرآن ندای «سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» سر دادند و در آستان بندگی با خواندن ۱۰۰ فراز از دعای جوشن کبیر از پروردگارشان طلب آمرزش می کنند.

کد خبر 1757068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha