صدور ۱۰۶ مجوز تاییدیه سردر اصناف در شیروان

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان گفت: ۱۰۶ مجوز تاییدیه سردر اصناف از ۱۲۱ درخواست (سامانه پاسداشت زبان فارسی) سال گذشته در این شهرستان صادر شد.

زهره بابایی، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: این اقدام و نیز صدور مجوز برای طرح تابلوی واحدهای صنفی متقاضی، اصلاح اسامی و مکاتبه با واحدهای صنفی که از اسامی بیگانه استفاده کرده‌اند، با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی و اجرای قانون منع به کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه انجام شده است.

وی بیان کرد: در همین ارتباط سامانه‌ اینترنتی رصد تابلوهای سردر واحدهای صنفی به منظور تسهیل روند اصلاح تابلوهای سردر اصناف راه‌اندازی شده و در آن اطلاعات مربوط به واحدهای صنفی شامل مشخصات فردی و تصویر تابلوی اصلاح‌شده سردر صنف،‌ بررسی و در صورت احراز شرایط، مجوز لازم برای آن‌ها صادر می‌شود؛ که در صورت مغایرت اصلاحات صورت گرفته با قانون، اقدام لازم برای رفع این موارد صورت می‌گیرد.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان بیان کرد: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع تشخیص رعایت اجرای قانون و مفاد دستورالعمل شرایط متن نوشتار و طرح تابلوهای معرف کاربری مصوب‌ شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی بوده و شهرداری‌ها و مراجع صدور مجوز فعالیت به‌عنوان متولیان ذی‌ربط و پلیس اماکن به عنوان ضابط اجرایی موظف به همکاری با این ادارات هستند.

بابایی خاطرنشان کرد: خوانا و قابل تشخیص بودن خط و نحوه درج و استفاده از خط و زبان فارسی در مطالب تابلوها، رعایت نسبت ۷۰ درصد خط فارسی به ۳۰ درصد خط بیگانه در تمامی تابلوهایی که کاربری دو زبانه دارند و مطابقت مطالب تابلو با الگوهای دستوری و املای زبان فارسی از جمله مواردی است که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مرجع صدور تأییدیه نوشتار و طرح تابلو ملزم به رعایت آن هستند.
وی عنوان کرد: متقاضیان دریافت پروانه کسب صنوف مختلف برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، می‌توانند نام پیشنهادی واحد صنفی خود را در سامانه یاد شده ثبت کرده و آخرین وضعیت درخواست‌های خود را از این طریق مشاهده و پیگیری کنند.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

کد خبر 1757135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha