فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

مسجد فاطمیه ملایر یکی از مساجد پویا و فعالی است که در مرکز شهر ملایر در میدان زندیه واقع و یکی از معروفترین مساجد این شهر است بسیاری از برنامه ها و مراسمات و مناسبت های ملی و مذهبی در این مسجد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، از شهرستان ملایر، همان طور که از نامش پیداست  فاطمیه است و کارهای فاطمی در آن موج می زند مسجد فاطمیه ملایر یکی از مساجد پویا و فعالی است که در مرکز شهر ملایر در میدان زندیه واقع  و یکی از معروفترین مساجد این شهر است بسیاری از برنامه ها و مراسمات و مناسبت های ملی و مذهبی در این مسجد برگزار می شود.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

طبق گفته غلامرضا زند اسرار یکی از هیات امنای این مسجد، مسجد فاطمیه ابتدا تکیه بوده؛ سال ساخت این مسجد به ۱۳۲۵ و تقریبا حدود ۷۰ سال پیش بر می‌گردد؛ فردی به نام صحبت‌الله که به وی صحبتی می‌گفتند در خواب حضرت زهرا(س) را می‌بیند و بعد از چند روز به نزد بزرگان این محل آمده و با همان لهجه لری می‌گوید می‌خواهم منزلم را که همین مکان فعلی مسجد است را برای مسجد وقف کنم و بعد از آن منزلش را خراب کرده و بنای مسجد را می‌گذارند که خود این شخص تا زمانی که مسجد کامل ساخته شد در ساخت مسجد کمک کرد.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

پایگاه بسیج، کانون فرهنگی و هنری فعال و وجود امام جماعت و روحانی جوان و پر تلاش باعث شده  تا این مسجد یکی از مساجد فعال و پویای این شهرستان باشد.

حجت الاسلام محمدرضا امیدی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر، با بیان اینکه در حال حاضر به عنوان معاون حوزه علمیه برادران در ملایر و بوده و دو سال است که در مسجد فاطمیه ملایر نیز به عنوان فعالیت دارد گفت:  مسجد فاطمیه ملایراز مساجد فعال ملایر است  که هر سه وعده صبح، ظهر، و مغرب و عشاء در آن نماز برقرار است.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

محفل انس با نهج البلاغه

روحانی و امام جماعت مسجد فاطمیه ملایر به برگزاری محفل انس با نهج البلاغه در این مسجد اشاره کرد و افزود: این محفل  یک شب در هفته در این مسجد برگزار می‌شود و استقبال خوبی از آن شده است.

وی با بیان اینکه در طول هفته در این مسجد برنامه داریم  گفت: برگزاری محفل انس با قرآن برای نوجوانان و کودکان و برگزاری هیئت نوجوانان حب الحسین  از دیگر برنامه ها است که در این هئیت نوجوانان و کودکان دختر و پسر حضور پیدا می‌کنند و هر کس با توجه به توانایی واستعدادی  که در زمینه مداحی و سینه زنی دارد و استعدادهای بچه ها را کشف می کنیم و بچه های شرکت کننده نیز استقبال بی نظری داشته اند.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

حجت الاسلام امیدی نژاد با بیان اینکه  یکی از برنامه های فرهنگی این مسجد در طول هفته برگزاری دعای توسل در چهارشنبه ها است گفت: همچنین برگزاری حلقه های صالحین با عنوان  فعالیت پایگاه بسیج مسجد با حضور جوانان ونوجوانان در این مسجد برگزار می شود.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

برنامه نماز قضا

وی یکی دیگر ار برنامه های فرهنگی مسجد فاطمیه ملایر را برگزاری  برنامه نماز قضا  دانست  و افزود: در این برنامه نیز  نماز قضا به صورت جماعت  است که در طول هفته  یک روز ۱۷ رکعت نماز قضا  با عنوان گروه وصل نیکان انجام می شود.

روحانی و امام جماعت مسجد فاطمیه ملایر همچنین یکی از برنامه های مسجد فاطمیه ملایر را  طرح پوشش نیازمندان دانست و گفت: با کمک خیرین حدود یکصد خانوار نیازمند شناسایی شده زیر  پوشش کمکهای این مسجد بوده که در ایامی مانند عید نوروز،   شب یلدا و... از سوی خیرین بسته های حمایتی تهیه و بین این خانواده ها توزیع می شود.

 وی همچنین  به اجرای کار خیر در ابن مسجد اشاره کرد و افزود: در این زمینه با کمک بزرگان و افراد معتمد جوانان و خانواده های هم کف به هم معرفی و ازدواج بین جونان صورت می گیرد.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

 کمک های خیر خواهانه برای خانواده های نیازمند

امیدی نژاد تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، تهیه لوازم خانگی برای خانواده های نیازمند  و... را از دیگر فعالیت های فرهنگی مسجد فاطمیه ملایر برشمرد و تصریح کرد: در سایر  ایام سال نیز برنامه های مختلف فرهنگی در این مسجد  برگزار می شود.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

 برگزاری برنامه های ایام فاطمیه به صورت ویژه

وی برگزاری  برنامه های ایام فاطمیه به مدت ۲۰ شب در مسجد شامل سخنرانی و عزاداری، توزیع نذورات و پخت غذایی نذری در روز شهادت حضرت زهرا(س) و توزیع در بین مردم  و صبحانه، برگزاری جشن در ایام ولادت حضرت زهرا(س) و مسابقات فرهنگی درایام ولادت حضرت زهرا(س)   و تهیه هدیه برای نمازگزاران و همچنین هدایای ویژه  به دختران مسجدی این مسجد را  از دیگر برنامه های مناسبتی در این مسجد دانست.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

روحانی مسجد فاطمیه با اشاره به اینکه در ایام محرم و ماه رمضان نیز این مسجد فعالیت های بسیاری دارد، تصریح کرد:  با توجه به اینکه مکان مسجد در مرکز شهر ملایر واقع شده در ایام محرم و ماه رمضان  برنامه های عزاداری، برگزاری جشن نیمه ماه رمضان و شب های  قدر در این مسجد بسیار پر شور برگزار می شود.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری برنامه های دهه مبارک فجر در این مسجد اشاره کرد و گفت: در این ایام برنامه های ورزشی و  همایش دوچرخه سواری بانگ الله اکبر و نور افشانی شب ۲۲ بهمن ساعت ۲۱ بام مسجد فاطمیه(س)، قرعه کشی و دادن هدیه در شب ۲۲ بهمن در مسجد بین نمازگزاران جلسه هم اندیشی جهاد تببین در خانه یکی از بچه های پایگاه بعداز نماز مغرب و عشاء، دعوت از یکی از پدران شهدا و  و خاطره گویی در مسجد، نشست های بصیرتی در مورد انتخابات هر شب توسط حاج آقا امیدی نژاد در مسجدایستگاه پذیرایی و فرهنگی و... از جمله برنامه ها در این ایام است.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

محفل قرآنی پیوند مسجد و مدرسه

وی محافل قرآنی با عنوان پیوند بین مسجد و مدرسه و طرح قرآنی شهید محودی را از دیگر برنامه های این مسجد دانست و گفت: همه شب های هفته در این مسجد برنامه های فرهنگی و مذهبی داریم.

وی یادآور شد:  هئیت نونهالان در سه شنبه ها و بعد از نماز مغرب و عشاء، برگزاری جلسات صحیفه سجاده  یک روز در هفته، عید دییهای ۱۵ روزه در ایام دهه ولایت و غدیر درسهایی از نهج البلاغه  جمعه ها بعد از نماز مغرب و عشا ، دعای ندبه در هر صبح جمعه  حلقه های صالحین قرائت هر شب زیارت نامه حضرت زهرا  هیات نوجوان حب الحسین  هر سه شنبه  کلاس های ویژه خردسالان  گفتمان های بصیرتی و سیاسی و دیدار و سرکشی از خانوادههای معظم شهدا و...برنامه های این مسجد در طول هفته است.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

برنامه های ماه رمضان

وی در بخش دیگری  از صحبت هایش به برگزاری برنامه های ماه رمضان در مسجد فاطمیه اشاره کرد و افزود: برگزاری جزءخوانی روزانه قرآن کریم، برپایی نماز جماعت، برپایی مراسم پر فضیلت لیالی قدر، افطاری ساده در بین نمازگزاران، برگزاری برنامه های معرفتی و تفسیر قرآن کریم و ... از برنامه های ماه رمضان امسال در این مسجد بوده است.

فاطمیه، مسجدی پویا در دل یک شهر

فاطمه رحمتی ملایر

کد خبر 1757927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha