هنر خوشنویسی ابزاری برای ترویج باورهای دینی و ایمانی است

علیزاده با اشاره به اینکه یک درون گرایی و تزکیه نفس در خوشنویسی وجود دارد؛ این هنر مستقیم با روح انسان در ارتباط است و تا زمانی که روح به آن خلوص نرسد ابعاد مختلف آن را درک نمی کند گفت: هنر خوشنویسی بهترین ابزار برای ترویج باورهای دینی و ایمانی است.

میثم علیزاده با حضور در نمایشگاه قرآن و عترت که در ایام ماه مبارک رمضان در سالن نمایشگاه های دائمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد، طی مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: از کودکی خوشنویسی را آغاز کردم و در حال حاضر هنرجوی فوق ممتاز هستم و بیش از ۳۰ سال خوشنویسی را انجام میدهم.

این هنرمند خوشنویس با اشاره به اهمیت جایگاه هنر خوشنویسی در ترویج باورهای دینی و ایمانی افزود: خوشنویسی ۲ جنبه کاربردی و غیر کاربردی دارد، خط از هنرهایی نیست که تک بعدی باشد از حیث کاربردی از همان دوران تحصیل سواد و از حیث غیرکابردی آنچنان که مولانا می گوید که صفای خط از صفای دل است؛ نشان دهنده، جنبه عرفانی بودن و حکمی بودن مسئله است.

هنر خوشنویسی ابزاری برای ترویج باورهای دینی و ایمانی است

به گفته وی، یک درون گرایی و تزکیه نفس در خوشنویسی وجود دارد؛ این هنر مستقیم با روح انسان در ارتباط است و تا زمانی که روح به آن خلوص نرسد ابعاد مختلف آن را درک نمی کند.

وی با بیان اینکه در عصر مدرنیته بسیاری از هنرهای مورد هجمه قرار گرفته است، هنر خوشنویسی نیز با آسیب ها و بی مهری های متعدد روبه رو بوده است توضیح داد: چین، ترکیه، ایران و ... از جمله کشورهایی هستند که در بحث هنر خوشنویسی حرفی برای گفتن دارند؛ کشور چین به منظور پیشگیری از هجمه ها و آسیب ها به هنر خوشنویسی، سه ماه دوره آموزشی برای افراد برپا می کنند، این مطلب باعث می شود که اشتیاق و انگیزه افراد را برای پرداختن به هنر تقویت می کند.

این هنرمند خوشنویس توضیح داد: برادرم مرا در کودکی به اجبار به کلاس خوشنویسی فرستاد ولی از جلسه دوم خودم به عشق استاد خوشنویسم علاقمندانه به کلاس رفتم؛ اینجا است که نقش استاد در تعلیم و هدایت هنرجو اثرگذاری ویژه ای دارد.

هنر خوشنویسی ابزاری برای ترویج باورهای دینی و ایمانی است

علیزاده تصریح کرد: معتقدم امروز هنرمندان ما بسیار مظلوم هستند و آنچنان که باید مورد حمایت و تکریم قرار بگیرند ولی این اتفاق بسیار کم رنگ است؛ مثلا رسانه ملی خودمان نسبت به معرفی هرچند کوتاه هنرمندانی اعم از غلامحسین امیرخانی یا استاد علی شیرازی، استاد جواد بختیاری یا حمید قلیچ خانی و ... آنطور که باید عمل نکرده است.

وی با بیان این مطلب که نسل امروز بیش از همه یا بازیگران یا فوتبالیست ها را می شناسد تا هنرمندان و مفاخر خود را عنوان کرد: امروز روی ۲ مقوله بازیگران و فوتبالیست ها تمرکز کرده ایم که البته حرفی هم در خصوص آن به اندازه جایگاه هنرمندان خوشنویسی، نقاشی و ... نداریم و این به دلیل کم کاری های فرهنگی است.

مدرس هنر خوشنویسی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ هر آنچه که ماندگار شده است به واسطه معرفی آن با ابزار هنر بوده است؛ هر آنچه در وادی هنر قرار بگیرد تبیین و درک عمیق آن به بهترین وجه انجام می شود.

کد خبر 1758320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha