طریقت از تمسک به پیامبر عظیم الشأن(ص) نشأت می‌گیرد

دریایی گفت: طریقت از تمسک به رفتار و کردار پیامبر عظیم الشان حضرت محمد(ص) نشأت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در نشست هم اندیشی با مولودی خوانان، دف نوازان و اعضای کانون های فرهنگی وهنری مساجد استان که به مناسبت ماه مبارک رمضان همراه با ضیافت افطاری در محل کتابخانه امام خامنه ای برگزار شد، اظهار داشت: قدم نهادن در راه دشوار طریقت از تمسک به رفتار و کردار پیامبر عظیم الشان حضرت محمد(ص) نشأت گرفته و در این راه زبان و گفتار ما بایستی سرشار از معنویات و رفتار و فضیلت اسلامی باشد.

وی افزود: تمسک به رفتار و کردار پیامبر(ص) دلها را جلا می دهد و زبان و گفتار شما مولودی خوانان را سرشار از پاکی و منزه از گناه می کند، با همین اوصاف، مهربانی که از ویژگی های برجسته حضرت محمد(ص) بوده در همه ما مسجدی ها واهل طریقت بایستی در همه شرایط و در کردار و رفتار ما ساری وجاری باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اضافه کرد: اختلافات را کنار بگذاریم، حقیقتاً اختلاف و دوگانگی در میان اهل طریقت بسیار روشی ناگوار و به دور از شأن وجایگاه آنها است.

وی ضمن تبریک سال نو و تقارن این سال جدید با ماه مبارک رمضان اذعان داشت: ما در این هفته آخر رمضان المبارک با همه اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان عرصه قرآنی نشست هم اندیشی برگزار کردیم که آخرین نشست ما با شما مولودی خوانان و اهل طریقت و عرفان بود، ما آمادگی داریم در هر شرایطی که شما تعیین می کنید نشست هم اندیشی برگزار و حرف و پیشنهادات شما را بشنویم.

وی پیشرفت های خیرکننده این چند ساله اخیر را که تنها دو باب از 25 باب پیشرفت همه جانبه را تاکنون طی کرده است اتفاقی خوب توصیف نمود و تصریح کرد: آیا این پیشرفت ها در عرصه معنویات نیز اتفاق افتاده است؟ بدون شک هم زمان با پیشرفت ها، متاسفانه معنویات از وجود و دلهای ما رخت بربسته است وهمین رویه باعث و بانی ظهور آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه شده و به شدت پدر و مادران امروزی را درگیر نموده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه و رویدادهای این عرصه گفت: رویدادهای خوبی در سال گذشته در عرصه دف نوازی و مولوی خوانی اتفاق افتاد همه دوستان طریقت های نقشبندی و قادری همراه با هم در برنامه های مختلف از جمله اجتماع ذاکران نبوی در میدان آزادی سنندج که برای اولین بار در روز میلاد حضرت محمد(ص) 12 ربیع الاول اتفاق افتاد، شرکت کردند.

وی عنوان کرد: دف نوازان در روستای هشیمز در ویژه برنامه اجتماع دف نوازان سراسر استان به اجرای برنامه پرداختند و برای سال جاری نیز برنامه ها و رویدادهای مختلفی در این عرصه تدارک دیده شده است.

دریایی بیان داشت: ما به عنوان خادم شما و درکنار همه دف نوازان هستیم تا امورات و مشکلات مربوط به این عرصه مهم را حل وفصل کنیم، وی تصریح کرد: رویه دریافت هنر کارت بسیار آسان و ساماندهی شده است، مسکن هنرمندان و دف نوازان در حال پیگیری است و سعی خواهیم کرد از همه گروه های دف نوازی در برنامه استفاده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنانکه مقام معظم رهبری فرمودند هرکس میان اهل تسنن و تشیع اختلاف ایجاد کند بدون شک دشمن است در قاموس ما وحدت یک راهبرد بسیار مهم است و در همین راستای سخنان حکیمانه رهبر را سرلوحه قرار خواهیم داد.

در ادامه این نشست صمیمی، تعدادی از مولودی خوانان و مدیران کانون های فرهنگی وهنری مساجد سطح شهر سنندج توانمندی ها و مسائل ومشکلات این عرصه را مطرح و به سمع ونظر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر رساندند:

گلپسندی از مولودی خوانان و دف نوازان نامی شهر سنندج گفت: سال پرباری در عرصه دف نوازی نداشتیم، جشنواره های برجسته ای در این عرصه برگزار نشد، انجمن دف تاکنون تشکیل و راه اندازی نشده است، خدمات هنر کارت در دولت پیشین بسیار بهتر بود از جمله دوسال پرداخت بیمه از سوی دولت و کمک های نقدی از طریق هنر کارت صورت گرفت، مسکن هنرمندان دف نواز نیز پیگیری شود،

صالحی مدیر کانون فرهنگی و هنری دانیال شهر سنندج نیز گفت: از مدیرکانون های مساجد استان تشکر می کنم جان تازه ای به روح کانون ها دمیده است، ماموستایان مساجد مانع اصلی فعالیت های فرهنگیو هنری کانون های مساجد هستند، پویش و طرح «تلاش کن» را در کانون برگزار کردم.

حمزه ترکه مدیر گروه دف نوازی ژارک سنندج نیز در این نشست گفت: مدیر کل متفاوتی نسبت به این چند سال اخیر داشتیم شایسته تقدیر است، مسکن هنرمندان عرصه دف نوازی را پیگری کنید، از گروه ما نیز برای اجرای دف نوازی در رویدادها وبرنامه استفاده کنید.

فرزاد عندلیبی از هنرمندان نامی و پژوهشگر عرصه موسیقی عرفانی نیز در این نشست صمیمی گفت: خانواده عندلیبی ها خدمت بزرگی به عرصه دف نوازی و موسیقی عرفانی کرده اند، عرصه دف نوازی پاک و منزه است به مسائل و اختلافات واهی نبایستی آلوده شود، سنندج به عنوان پایتخت دف جهان در دنیا مطرح است، کانال تلویزیونی برای دف نوازان ایجاد شود، دف نوازان نیز نیاز با یادگیری نت های موسیقی عرصه دف نوازی دارند، برای راه انداز ی انجمن دف نوازی جلسات متعددی با اهل فن و دف نوازان حرفه ای برگزار کردیم.

محمدرضا فرهادی ماموستا، دهیار و مدیرکانون فرهنگی و هنری مسجد روستای اجگره شهر سنندج نیز گفت: ماموستایان از کم درآمدترین قشر جامعه هستند در حالیکه بیشترین بازدهی در عرصه دین و ایمان را دارند، مسجد جایگاه ویژه معرفی خداوند و قرآن کریم است برای بعضی از مسائل و فعالیت ها مناسب نیست، اعتباری مالی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در اختیار ماموستای مسجد نیست، تشکر از مدیرکانون های مساجد استان برای سرکشی از کانون ها و فعالیت های اخیر.

کد خبر 1758345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha