عید بندگی در حریم رضوان

صحن‌ها و رواق ها حرم مطهر رضوی مملو از زوار و روزه دارانی است که در بهشت هشتم پس از پایان ضیافت الهی برای اقامه نماز عید و شادباش عید بندگی خدا گردهم آمده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، امروز روز عید سفیدفطر است و قیامتی در حرم خورشید هشتم آسمان امامت و ولایت برپاست و زائران نجیب آقا، دست ارادت به سینه، چشم به راه آقایی هستند که بیاید و جهان را با حضورش تسلی بخشد.

با پایان یک ماه بندگی در رمضان و در آغازین روز شوال، بر روزه داران واجب است نماز فطر را برپا کنند، نمازی که در زمان حضور امام زمان (عج) واجب است و در غیبت او نیز مستحب است تا به صورت جماعت اقامه شود و امروز در طلیعه ماه شوال سال ۱۴۰۳ هجری شمسی در جوار مضجع شریف حضرت رضا(ع) دلهای مومنان بیقرار آن روز موعود است.

سحرگاه نقاره‌ها به شادی عید مومنان نواختند، پرچم‌های در اهتزاز در باد مواج و خادمان مهیای پذیرایی از بندگان خوب خدا بودند؛ بوی اسپند و عود مثل همیشه در فضای ملکوتی بارگاه نور و معرفت رضوی پیچید و زائران فوج فوج آمدند، صف به صف ایستادند تا یکی از با شکوه ترین نمازها برپا شود.

عید بندگی در حریم رضوان

امروز زمین و زمان به زیبایی عید افزوده اند، آسمان به رنگ گنبد فیروزه ای گوهرشاد است و خورشید به تلالو و درخشندگی گنبد طلایی ثامن الحجج (ع) نور می‌پاشد و خادمان آقا با سروری مومنانه، میزبان میهمانانی از سراسر ایران و جهان اسلام هستند.

نسیم می‌وزد، عطر معنویت پیچیده، صف های متحد نمازگزاران تشکیل شده؛ حالا دستها در قنوت، دعای زیبای نماز عید فطر، همخوانی می‌شود، تا پروردگار رمضان را، به نام های زیبایش همصدا بخوانند.

خداوندا از تو خواهم، بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان شایسته ات.

اللَّهُمَّ أَهْلَ الکَبْرِیاءِ وَالعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الجُودِ وَالجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَأَهْلَ التَّقوی وَالمَغْفِرَةِ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هذا الیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیْداً وَ لِمُحَمَّدٍ صلی‌ اللّٰه‌ عَلیه‌ و آلهِ ذُخْراً و شَرفاً و کرامتاً وَمَزیداً... 

عید بندگی در حریم رضوان

عید سعید فطر عید ابرار و متقین

آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر که صبح امروز با حضور پرشور نمازگزاران در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: عید فطر، عید بندگی و عبودیت خداست و خداوند این روز را برای ما عید قرار داده تا ما را در مقام بندگی و عبویت خودش در بیاورد. 

وی تصریح کرد: عید بودن این روز به این معناست که خداوند یک ماه بندگی و عبودیت ما را پذیرفته است و این عبد بودن در دیگر ایام سال نیز باید ادامه داشته باشد و بدانیم که در عرصه زندگی هیچ مقامی بالاتر و با ارزش‌تر از این نیست که عبد و بنده خدا باشیم.

امام جمعه مشهد افزود: خاصیت عبد بودن این است که خدا همه امور زندگی ما را تامین می‌کند چرا که بزرگترین مسئولیت مولا نسبت به عبد و بنده‎‌اش کفالت و سرپرستی اوست لذا اگر ما عبد خدا باشیم، خدا نیز همه امور زندگی ما را کفالت می‌کند و ما را به حال خود رها نمی‌کند. 

وی ابراز کرد: اگر بعد از عید سعید فطر و بعد از یک ماه بندگی و عبودیت خدا در دیگر ایام سال نیز توانستیم در همه عرصه‌های زندگی برای خدا سهمی قائل شویم و کارهای خود را برای رضای خدا انجام دهیم این عبد بودن ادامه خواهد داشت و ما توانسته‌ایم این عبد بودن را برای خود حفظ کنیم. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عید سعید فطر، عید ابرار است، اظهار کرد: ما با یک ماه روزه داری و عبادت خدا در ردیف ابرار قرار گرفته‌ایم چرا که نتیجه روزه مُتقی شدن است و کسی که به این در زمره ابرار قرار می‌گیرد همه امور زندگی خود را طبق دستورات دینی تنظیم می‌کند. 

عید بندگی در حریم رضوان

عید فطر مایه عزت، شرافت و کرامت امت اسلامی 

وی در ادامه با اشاره به فرازی از دعای قنوت نماز عید سعید فطر؛ "الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً و شَرَفا وَ کرامتا وَمَزِیْداً...» بیان کرد: روزه داری ما باعث مزید شرافت و کرامت رسول‌الله(ص) شده است و ما باید این شرافت و این کرامت را حفظ کنیم. 

آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: برخی از نابهنجارهای اجتماعی مانند بدحجابی با شرافت و کرامت پیامبر(ص) سازگار نیست چراکه بدحجابی تظاهر به فسق است و ان هم فسقی که دشمن به آن چشم امید دارد تا به وسیله آن سفره انقلاب را از زیر پای مردم جمع کند. 

وی عنوان کرد: بدحجابی در جامعه‌ای که امت رسول الله(ص) هستند معنایی ندارد و ما باید با امر به معروف و نهی از منکر از گسترش این ناهنجاری در جامعه جلوگیری کنیم البته امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که باید رعایت شود در غیر این صورت باعث ایجاد درگیری و دو دستگی بین افراد جامعه خواهد شد.

پایان پیام/

کد خبر 1758383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha