مرد پویش‌های امام رضایی

مدیرکانون خادمین امام رئوف آرامش را مهم‌ترین دستاورد میزبانی از زائران حضرت می‌داند و می‌گوید: دنیا دارالامتحان است. میزبانی از زائران به ما آرامش هدیه می‌دهد و همچنین رزق و روزی را توسعه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد؛ مرد پویش‌ها، این‌روزها مشغول چهار پویش در حوزه زیارت و زائرین است. نه فقط زیارت، در مناسبت های مختلف نیز با برگزاری پویش‌ ها و مسابقات و برنامه‌های ویژه دیگر سعی می‌کند به نوعی نقش آفرینی کند. همین نوروز ۱۴۰۳ طرح میقات را گذاشت تا ۱۰ روز در ایام قدر میزبان زائرینی باشد که دوست دارند شب‌های احیا را در جوار مرقد امام هشتم(ع) باشند. یادر راهپیمایی روز قدس که مسابقه عکاسی برای حضور باشکوه‌تر این مراسم برگزار کرد. خلاصه، کمتر مناسبت مهمی را پیدا می‌کنید که برسد و جواد علما برنامه ای برای آن نداشته باشد.

بازنشسته سپاه است و همان دوران خدمت نیز توجه‌اش به کار فرهنگی و رسانه بود و اواخر خدمت نیز مسوولیت سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی و معاونت فرهنگی بسیج اساتید را برعهده داشت. 

آن زمان هم مدیریتی متفاوت از دیگران داشت. از اردوهای خانوادگی و برنامه ها و دورهمی‌های صمیمی بگیر تا جلسات کاری در استخر و باغ! بیشتر رفیق بود تا رئیس.

مرد پویش‌های امام رضایی

دربرابر امام رئوف مسئولیم

هر سال به خصوص در ایام دهه اخر صفر در بخش اسکان مردمی فعال بود و حالا هم که بازنشسته شده است با راه اندازی یک کانون در حوزه زیارت به نام کانون خادمین امام رئوف در حوزه زیارت نقش آفرینی می‌کند. معتقد است ما در این شهر و دربرابر امام رئوف مسئولیت داریم.

علما میگوید: برای این‌که بتوانم نقشی در قبال نعمت همجواری با آقا ایفا کنم ابتدا دغدغه های اصلی زائرین را شناسایی کردم و متوجه شدم اسکان مهم‌ترین مقوله در حوزه زائرین است و  راهکاری که به نظرم می رسید همراهی مردم در این مقوله است چرا که اسکان های رسمی و اضطراری به تنهایی جوابگوی نیاز زایر نیست.

وی ادامه می‌دهد: لذا نخست دغدغه اسکان زائران را در ذهن اطرافیانم ایجاد کردم. سپس یک عکس از در حیاط با حضور یکی از اعضای خانواده که با روی خوش به استقبال میهمان می‌رفت ثبت و پویش «منزل من هم زائرسراست» را آغاز کردیم.

 علما در همان ابتدای کار با استقبالی از سمت اطرافیانش روبه‌رو می‌شود که اصلاً انتظارش را نداشته است. به گفته او در روزهای پایانی ماه صفر بیش از ۲۰۰ نفر خانه‌های خود را برای اسکان زائر به او و همکارانش معرفی کرده‌اند.

مرد پویش‌های امام رضایی

اسکان ۱۴ هزار نفر در خانه‌های مجاوران

او می‌گوید: سال ۱۳۹۸ و حضورم در راهپیمایی اربعین بهانه‌ای شد تا طرح «هر خانه یک زائرسرا» به ذهنم خطور کند. وقتی رفتار مردم عراق را نسبت به زائران آقا اباعبدالله (ع) دیدم این چراغ در ذهنم روشن شد که چرا ما نیز چنین کاری را در مشهد آغاز نکنیم.

او ادامه می‌دهد: پس از بازگشت به مشهد پویشی را راه انداختیم با عنوان «هر خانه یک زائرسرا» و خوشبختانه عاشقان و دلدادگان حضرت رضا (ع) به رسم همسایگی پای کار آمدند و تاکنون توانستیم بیش از ۱۴ هزار نفر را در خانه‌های مردم اسکان دهیم.

مدیرکانون خادمین امام رئوف می‌گوید: در میان شهروندانی که مایل به استقبال از زائران بودند خانواده‌های مختلفی دیده می‌شدند که خودشان مستأجر بودند ولی اصرار داشتند خانه‌شان را در اختیار زائران قرار دهند. از نقاط دور هم مانند قرقی و شاهنامه تقاضا برای اسکان زائران ارائه می‌شد. در میان میزبانان هم از کارمند و کارگر گرفته تا وکیل و پزشک بود.

او در ادامه درباره وضعیت زائرانی که در اولین سال، اسکان داده شدند، می‌گوید: وقتی با خانه‌های پرشمار برای پذیرایی از زائران امام‌ رضا(ع) مواجه شدیم به سراغ زائران‌ رفتیم. در جایی به خانواده‌ای رسیدیم که از شدت سرما بچه خود را در پلاستیک‌ پیچیده‌ بودند و فقط چشم‌هایش دیده می‌شد یا کارمندی بود که به علت به تأخیر افتادن پروازش در خیابان مانده بود. این‌ها برخی از زائرانی بودند که در اولین گام اسکان دادیم که خاطرات خوبی را در ذهن ما ساخت.

علما و همکاران خیراندیشش در این سال‌ها کار خود را با ایجاد ارتباط بین زائران و میزبانان پیش برده‌اند اما در یک سال اخیر به فعالیت خود شکل رسمی‌تری داده‌اند که در این باره توضیح می‌دهد: درخواستی که برای ثبت کانون به آستان قدس رضوی ارائه دادیم دارای یک نقشه است. در گام اول هدف‌گذاری ما افزایش تعداد خانه‌های میزبان در شهر مشهد است و در این حوزه فقط هم بر خانه متمرکز هستیم و به سراغ مساجد و حسینیه‌ها نمی‌رویم.

مرد پویش‌های امام رضایی

همه ما خادم الرضا هستیم

به گفته علما این طرح شامل چهار پویش است که مردم شریف مشهد مقدس می‌توانند با همکاری کانون خادمین امام رئوف، با شرکت در یکی از پویش‌ها عشق و ارادت خود را به حضرت رضا علیه السلام بیش از پیش نشان دهند.

مدیر کانون خادمین امام رئوف می‌گوید: در این طرح جدید مردم می‌توانند حداقل سالی یکبار در منزل خود میزبان یک خانواده از زائران باشند، یا حداقل ماهی یک بار با جابجایی زائرین حضرت شمس الشموس علیه السلام با وسیله نقلیه شخصی خود به زائرین خدمت کنند یا حداقل فصلی یک بار با طبخ غذای خانگی در اطعام زائرین مشارکت نمایند یا حداقل ماهی یکبار با پرداخت ۱۰ هزار تومان در میزبانی شایسته تر از زائرین حضرت مشارکت نمایند.

او در ادامه به معرفی طرح قطره عاشقی می‌پردازد و تصریح می‌کند: طرح قطره های عاشقی به شکل جمعی و فردی قابل اجرا است. اعضای یک سازمان یا تشکل  می‌توانند با روی هم قراردادن سرمایه‌های اندک خود در مشهد یک واحد مسکونی مستقل، یک واحد اقامتی، یک حسینیه یا بخشی از یک هتل اپارتمان را با همکاری این کانون به صورت کوتاه مدت یا سالانه اجاره نمایند و علاوه بر استفاده خودشان در طی سال در اختیار افراد واجد شرایط قرار دهند.

علما در خصوص جنبه انفرادی طرح قطره‌های عاشقی هم اظهار می‌کند: برای شرکت انفرادی در این طرح نیز هر فرد ماهانه مبلغی را در اختیار این کانون قرار میدهد تا باجمع آوری این مبالغ اندک واحدمسکونی توسط این کانون به صورت کوتاه مدت یا سالانه  اجاره گردد. لازم به ذکر است اولویت سکونت با مشترکین طرح است.  

مرد پویش‌های امام رضایی

نذرهای انفرادی و فامیلی 

از دیگر طرح‌های این کانون می‌شود به طرح نائب الزیاره و نذر فامیلی اشاره کرد. او در خصوص این طرح‌ها نیز عنوان می‌کند: با وجود حضور سالانه ده‌ها میلیون زائر در مشهد مقدّس و زیارت امام رضا(علیه‌السلام) اما باز هم برخی از هموطنان به دلیل مشکلات مالی هنوز موفق به زیارت بارگاه نورانی حضرت شمس الشموس نشده‌اند. شما درطرح «نایب الزیاره» می توانید به نیت اموات خود، یک یا چند نفر از زائر اولی‌ها را راهی مشهد مقدّس کرده و ثواب آن را نثار روح عزیزان از دست رفته خود نمایید. در این طرح کافیست هزینه رفت و برگشت و تغذیه یک یا چند تن از زائر اولی‌ها را تقبّل کنید. اسکان این زائران گرامی را ما به عهده خواهیم داشت.  

به گفته مدیر کانون خادمین امام رئوف در طرح نذر فامیلی شما به همراه گروهی از اعضای فامیل خود، می‌توانید با تجمیع قسمتی از سرمایه‌های خود و با همکاری این کانون، یک واحد مسکونی را در مشهد به صورت کوتاه مدت ویاسالانه اجاره نموده و نحوه استفاده از آن در طول سال را مدیریت نمایید.همچنین می توانید این واحد مسکونی را در ایامی که خالی است در اختیار زیارت اولی‌ها،خانواده‌های کم برخوردار و زوج‌های جوان در بازه زمانی مشخص  قرار دهید.

زائر برکت خانه ماست

او این کار را کاملاً با عشق و بدون حمایت هیچ ارگان و سازمانی آغاز کرد و چشم‌ امیدش تنها به دست واسطه فیض خدا، حضرت ثامن الائمه(ع) است.

علما بیان کرد که در ایام مناسبتی نظیر دهه آخر صفر استقبال مردم از این طرح افزایش می‌یابد؛ و در این ایام ۲۵۰ خانه با ما همکاری می‌کنند اما خانه‌هایی که به صورت دائم با ما همکاری می‌کنند بالغ‌بر ۳۰ خانه است.

مجری پویش مردمی هر خانه یک زائرسرا به دنبال زنده نگاه داشتن فرهنگ میزبانی بین مجاوران و همسایگان حضرت رضاست و اظهار می‌کند: ما تشکلی مردمی هستیم و سعی کردیم همه کارها با همراهی مردم اتجام شود و از سمت و سوی سازمان‌ها نیز حمایت جدی نشده‌ایم.

مرد پویش‌های امام رضایی

نهادهای دولتی باید تسهیل‌گر باشند

به گفته علما نهادهای دولتی نظیر آستان قدس، شهرداری و... در بحث اسکان زائر نباید نقش اجرایی بگیرند بلکه باید بودجه‌شان را به جهت پشتیبانی و تسهیل‌گری برای تشکل‌های مردمی استفاده کنند که متأسفانه این اتفاق نیفتاده و حاصل آن شده است عدم مشارکت مردم چرا که دولت را موظف به ارائه خدمات می‌دانند.

او تاکید می‌کند: ۳۰ درصد از افرادی که در طرح هر خانه یک زائر داوطلب میزبانی از مجاوران شده و با ما همکاری کردند مستأجر بوده‌اند و این یعنی در ره عشق رضا، شیفته بلا شدند و با وجود اینکه خود مستأجر هستند، می‌کوشند که سقف بالای سرشان را با زائران حضرت رضا (ع) تقسیم کنند.  

آرامش مهم‌ترین دستاورد میزبانی از زائران

مجری طرح و پویش مردمی هر خانه یک زائر آرامش را مهم‌ترین دستاورد میزبانی از زائران حضرت می‌داند و عنوان می‌کند: دنیا دارالامتحان است و میزبانی از زائران به ما آرامش هدیه می‌دهد و همچنین رزق و روزی را توسعه می‌دهد.

گزارش: علی رنگ آمیز طوسی 

کد خبر 1758462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha