ایده‌های این کانون مسجدی، روستائیان را کتابخوان حرفه‌ای کرد

کتابخانه کانون فرهنگی هنری فاطمه‌ها بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب دارد و یک‌هزار نفر از اهالی دهکهان و سایر روستاها در این کتابخانه عضو هستند، تمام فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در کانون فاطمه‌ها توسط اعضای فعال این کتابخانه طراحی و ایده‌پردازی می‌شود و با کار تیمی به مرحله اجرا در می‌آید.

خبرگزاری شبستان _ جنوب کرمان، مهدیه شعبانی؛ کتابخانه فاطمه ها در سال ۱۳۸۹ تنها با ۴۰ جلد کتاب در مغازه ای خِشت و گِلی و متروکه توسط فرزاد میرشکاری معلم جوان‌ دهکهانی افتتاح می شود، کتابخانه ای که اعضای آن ۳ دختر ۱۰ ساله به اسم فاطمه هستند بنابراین فرزاد میرشکاری نام فاطمه ها را برای این کتابخانه انتخاب می کند و اینچنین می شود که کتابخانه فاطمه ها فعالیت خود را در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی آغاز می کند و بعدها این کتابخانه‌ توسط رسانه ها به عنوان‌ کوچکترین کتابخانه کشور معرفی شود، یک سال پس از تاسیس کتابخانه فاطمه ها یعنی در سال ۱۳۹۰ به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد، کانون فرهنگی هنری فاطمه ها در مسجد روستای دهکهان راه اندازی می شود و از آن پس کتابخانه فاطمه ها تمام فعالیت های فرهنگی و هنری خود را زیر نظر این کانون انجام می دهد، در حال حاضر کتابخانه کانون فرهنگی هنری فاطمه ها بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب دارد و یکهزار نفر از اهالی دهکهان و سایر روستاها در این کتابخانه عضو هستند، تمام فعالیت های ترویج کتابخوانی در کانون فاطمه ها توسط اعضای فعال این کتابخانه طراحی و ایده پردازی می شود و با کار تیمی به مرحله اجرا در می‌آید از این رو از کتابخانه فاطمه ها به عنوان کتابخانه ای پیشرو در امر ایده پردازی فعالیت های فرهنگی و آموزشی در سراسر کشور یاد می شود، یکی‌ از فعالیت های جدید این کتابخانه در راستای ایجاد و تثبیت لذت کتابخوانی بین خانواده‌ های روستایی، برگزاری جشنواره کتابخوانی فصل است.

فرزاد میرشکاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: جشنواره فصل در فصول زمستان، بهار، تابستان و پاییز برگزار می شود.

ایده های این کانون مسجدی اهالی روستا را با یار مهربان آشنا کرد

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج می افزاید؛ آیین اختتامیه این جشنواره در قالب یک دورهمی دوستانه در آخرین پنج شنبه هر فصل برگزار می شود.

ایده های این کانون مسجدی اهالی روستا را با یار مهربان آشنا کرد

او می گوید؛ اولین جشنواره کتابخوانی فصل در زمستان سال گذشته برگزار شده که آیین اختتامیه آن امسال همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار شد.

ایده های این کانون مسجدی اهالی روستا را با یار مهربان آشنا کرد

به گفته میرشکاری نحوه اجرای جشنواره کتابخوانی فصل به این شکل است که آغاز هر فصل اعضای کتابخانه کانون فاطمه ها علاوه بر مشخصات فردی، عنوان کتاب هایی که دوست دارند مطالعه کنند را داخل فرمی که به آنها داده می شود می نویسند، پر کردن این فرم برای کسی که می خواهد در این جشنواره شرکت کند الزامی است.

ایده های این کانون مسجدی اهالی روستا را با یار مهربان آشنا کرد

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج می گوید؛ فرم دیگری نیز در اختیار شرکت کنندگان جشنواره کتابخوانی فصل قرار داده می شود تا تجربه خواندن کتاب هایی را که انتخاب کرده اند، خلاصه ای از بهترین کتابی که خوانده اند و همچنین پیام آن کتاب را در این فرم بنویسند و پایان هر فصل از جشنواره کتابخوانی، به کتابخانه کانون تحویل دهند.

ایده های این کانون مسجدی اهالی روستا را با یار مهربان آشنا کرد

او می افزاید؛ ما در کتابخانه کانون فاطمه ها برای هر شرکت کننده پوشه ای در نظر گرفته ایم و فرم های شرکت کنندگان جشنواره را در آن نگهداری می کنیم. 

به گفته میرشکاری؛ هدف از بایگانی فرم های خلاصه کتاب این است که اعضای کتابخانه پس از گذشت چند سال به پوشه های خود مراجعه کنند و نظرات خود را در مورد کتاب ها مجددا بخوانند، این کار هم حس خوبی به آنها می دهد و هم این که در صورت تغییر نگرش خود به کتاب ها می‌ تواند باعث تقویت تفکر نقادانه آنها شود.

ایده های این کانون مسجدی اهالی روستا را با یار مهربان آشنا کرد

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج می گوید؛ مهمترین بخش جشنواره کتابخوانی فصل این است که اعضای کتابخانه کانون فاطمه ها در یک دورهمی دوستانه گرد هم می آیند و می گویند که آیا موفق شده اند کتاب هایی که برای یک فصل انتخاب کرده اند را مطالعه کنند؟، همچنین در این دورهمی خلاصه ای از بهترین کتابی که خوانده اند را برای سایر شرکت کنندگان می خوانند و پیام آن کتاب را هم عنوان می کنند.

ایده های این کانون مسجدی اهالی روستا را با یار مهربان آشنا کرد

او می افزاید؛ در جشنواره کتابخوانی فصل زمستانه ۵۴ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۳۰ نفر خلاصه ای از بهترین کتابی را که خوانده بودند ارائه کرده و خاطراتی را که از کتابخوانی خود در فصل زمستان داشتند را تعریف کردند.

به گفته میرشکاری؛ در اختتامیه جشنواره کتابخوانی فصل زمستانه شرکت کنندگان نظرات خود را در مورد کتاب هایی که خلاصه ای از آنها خوانده شد را بیان کردند.

 مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج می گوید؛ یکی از محاسن جشنواره کتابخوانی فصل این است که نوجوانان و کودکان یاد می گیرند آنچه را که مطالعه کرده اند در جمع ارائه کنند که این مهم باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود.

او می افزاید؛ یکی دیگر از محاسن این جشنواره این است افرادی که در جمع هستند ترغیب می شوند تا کتاب هایی که خلاصه و پیام آن در دورهمی جشنواره کتابخوانی فصل ارائه شده را برای فصل بعد مطالعه کنند.

به گفته میرشکاری؛ در آیین اختتامیه هر فصل، به شرکت کنندگانی که خلاصه ای از بهترین کتابی که خوانده اند را ارائه کنند، بُن خرید کتاب اهدا می شود، این بُن کتاب، کارت های یکصد هزار تومانی است که توسط کتابخانه کانون طراحی شده و روی آن اسم کتابخانه فاطمه ها نوشته شده است.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج می گوید؛ در اختتامیه جشنواره کتابخوانی فصل زمستانه، به هر یک از ۳۰ نفری که خلاصه ای از کتاب را ارائه کردند یک بُن خرید یکصد هزار تومانی اهدا شد که می توانند به کتاب فروشی ها مراجعه و کتاب مورد علاقه خود را خریداری کنند.

او می افزاید؛ از اردیبهشت ماه برنامه حفظ شعر فارسی نیز به جشنواره کتابخوانی فصل افزوده می شود یعنی هر شرکت کننده هنگام ارائه کتابی که خوانده حداقل ۱۵ بیت شعر از شاعران بزرگ ایرانی نیز برای حاضرین می خواند.

به گفته میرشکاری؛ هدف از افزودن برنامه شعرخوانی به جشنواره کتابخوانی فصل این است که شرکت کنندگان ضمن حفظ اشعار زیبا با شاعران فارسی زبان که از مفاخر کشور هستند، آشنا شوند.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج می گوید؛ حفظ شعر به تقویت مهارت کلامی و حافظه کودکان‌ و نوجوانان کمک می کند و کارشناسان علوم انسانی بر این باورند که حفظ شعر باعث توسعه بینش و حس همدلی می شود.

او می افزاید؛ در فصل های آتی جشنواره کتابخوانی فصل قصد داریم در کنار اهدای بُن خرید کتاب، به شرکت کنندگان کیسه های پارچه ای نیز اهدا کنیم.

به گفته میرشکاری؛ حامی برگزاری جشنواره کتابخوانی فصل، شرکت مانیز تولید کننده کیسه های پارچه ای است که در تهران فعالیت دارد و آنها با هدیه دادن این کیسه ها به نوعی برای تشکر از این حامی، برای او تبلیغ می کنند.

کد خبر 1758555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha