مشارکت در جهش تولید به سبک یک طراح لباس

یک طراح لباس که خلاقانه از پارچه‌های دوریز، لباسی با طرحی خاص تولید می کند معتقد است که حمایت از تولیدکنندگان متخصص کیفیت پوشاک را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. 

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ این روزها بازار لباس داغِ داغ است، با آنکه قیمت‌ها سر به فلک کشیده اما کمتر کسی است که دست از لباس نو خریدن آن هم سالی چند بار بردارد البته این موضوع بیشتر بر روی بانوان صدق می‌کند.

از طرفی همانطور که تنور پوشاک و مد داغ است، بازار تولیدات داخلی کشور راکد بوده و چندان تعریفی ندارد چرا که مردم از کیفیت کارهای خارجی و برند راضی‌تر هستند تا تولیدات داخلی کم‌کیفیت، اما همانطور که گفته شد لباس‌های خارجی و مارک بسیار گران‌شده و گرانتر می‌شوند، در نتیجه چاره کار کمک به افزایش کیفیت تولیدات داخلی و عرضه به قیمتی مناسب است که دست تولیدکنندگان متخصص را می‌بوسد.

به عقیده یک طراح متخصص لباس، دست تولیدکنندگان این عرصه خالی از حمایت است و تولید بدون تخصص است که خروجی بازار را به این وضع تبدیل کرده است. البته نباید از فرصت نمایشگاه‌ها در روزگاری که واردات پوشاک خارجی بسیار افزایش یافته است جهت عرضه پوشاک ملی غافل شد چرا که این نمایشگاه ها یک فرصت مناسبی برای معرفی محصولات طراحان لباس ایرانی اسلامی بشمار می روند تا طراحان داخلی بتوانند با برندها و تولیدات خارجی رقابت کنند.

سید فرزانه فتاحی گل نشین- کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس و دانشجوی دکترای شیمی نساجی که در حال حاضر در دانشکده قدسیه و سما ساری مشغول فعالیت است، در این باره بیشتر توضیح می‌دهد.

مشارکت در جهش تولید به سبک یک طراح لباس

حمایت از تولید کننده داخلی پای ارزانی را به بازار پوشاک باز می کند

وی علاوه بر اینکه به سمت مد پایدار حرکت کرده چندین کتاب و مقاله در این باره به چاپ رسانده و ایده جدیدی را خلق کرده اما به‌دلیل عدم حمایت مسئولین محدود است و به تولید انبوه نرسیده است.

جالب است بدانید که وی با هدف کم کردن هزینه‌ها از پارچه های دوریز غیرقابل استفاده، استفاده کرده و با طراحی، تیکه دوزی، رنگ آمیزی و ... لباس‌های نویی تولید کرده، لباس‌هایی که مشتری خاص خودش را دارد.

مشارکت در جهش تولید به سبک یک طراح لباس

فتاحی معتقده برای اینکه در عرصه مد و لباس مردم تشویق به خرید لباس با مد ایرانی اسلامی شوند باید از فعالان این حوزه حمایت لازم بعمل آید.

خانم فتاحی که علاقه‌مند است کارآفرین باشد، در حال حاضر کلاس‌های آموزشی با عنوان ورکشاپ با هزینه‌های بسیار پایین و یا رایگان برگزار میکند.

مشارکت در جهش تولید به سبک یک طراح لباس

این کارشناس ارشد طراحی پارچه حتی از فرش، پشتی، لباس‌های قدیمی مادربزرگ‌ها نیز استفاده می‌کند و حتی ژلاتین را تبدیل به پارچه میکند و تلاش دارد به کمک یک دبیر شیمی کاغذ را به پارچه تبدیل کند که البته نمونه این کار قبلا توسط دیگران انجام شد.

حمایت از تولید کننده داخلی پای ارزانی را به بازار پوشاک باز می کند

هنرمندان تحت تعلیم این طراح تاکنون موفق به کسب رتبه در جشنواره استانی و استارتاپ کشوری شدند و برای عرضه در همه نمایشگاه‌های استان و جشنواره فجر استان حضور داشته و دارند.

به اعلام فتاحی راه دسترسی به وی از طریق شبکه اجتماعی به‌ویژه پیج اینستاگرام به آدرس Fatahi_fashion desain@ است که نمونه کارها در آن به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی لازمه توسعه کارش را حمایت مسئولان میداند و پیشنهاد میدهد: چنانچه افراد معروف این لباس‌ها را تهیه کنند و بپوشند تبلیغات گسترده‌تر خواهد شد چه اشکالی دارد ترکیبی از بافت سنتی و جدید روانه بازار شود.

حمایت از تولید کننده داخلی پای ارزانی را به بازار پوشاک باز می کند

این بانوی جوان که از هشت سال پیش ایده خود را خلق کرده، هنرهای دیگری نیز دارد که میتواند از آنها برای زیباترکردن و اقتصادی کردن لباس بهره بگیرد.

انتظار وی این است که مکانی در هنرستان‌های ساری در اختیار هنردوستان قرار داده شود و یا نمایشگاهی متفاوت برپا شود کارها بهتر معرفی شده و تبلیغ می‌شود.

این هنرمند جوان و خلاق اکنون در کنار تحصیل، مشغول آموزش است، همچنین نویسنده کتاب پوشاک ترکمن،گزیده پوشاک اقوام، مقاله هنر درمانی و مقاله‌های دیگر است.

فتاحی همچنین مدتی است که با هوش مصنوعی کار میکند و می‌گوید که هوش مصنوعی نه تنها سد کار نیست بلکه ایده‌های ما منجر به خروجی هوش مصنوعی میشود.

این بانوی طراح در حال حاضر پروژه بیانگر تضاد میان لباس سنتی مازندران و گلستان در هوش مصنوعی را در دست اجرا دارد و امیدوار است روزی همه در حوزه تخصص خودشان کار کرده و آموزش بدهند.

کد خبر 1758594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha