کمبود ۱۷۵۲ معلم در خراسان جنوبی برای مهرماه ۱۴۰۳

موسوی‌نژاد گفت: محاسبه تراز نیروی انسانی در ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ حاکی از کمبود هزار و ۷۵۲ معلم در استان دارد که از طریق استخدامی، فارغ التحصیلات دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان و حق التدریس تأمین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی‌نژاد امروز (۲۵ فروردین) در شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش‌ و پرورش حتمالاً هفته آینده اعلام می‌شود و تا ۲۸ اردیبهشت ماه باید وضعیت حوزه‌ها و کانون‌های ارزیابی استان مشخص باشد.

وی با بیان اینکه سهمیه استخدام آموزگار ابتدایی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی ۵۵۱ معلم است، گفت: از این تعداد ۲۵۰ نفر خانم و ۳۰۱ نفر آقا هستند که بلافاصله بعد از اعلام نتایج مورد ارزیابی تکمیلی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: برآورد می‌شود هزار و ۷۵۲ معلم برای ابتدای مهر ماه امسال نیاز خواهیم داشت که از طریق استخدامی، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان و حق التدریس تأمین خواهد شد.

موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه میزان موالید در بازه نیمه دوم سال ۹۵ و نیمه اول سال ۹۶ تعداد ۱۷ هزار و ۸۹۸ نفر بوده است که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شاهد ثبت نام ۱۹ هزار و ۲۸۲ دانش‌آموز پایه اول بودیم، تصریح کرد: میزان موالید در نیمه دوم سال ۹۶ و نیمه اول سال ۹۷ تعداد ۱۶ هزار و ۸۱۰ نفر بوده است که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ انتظار ثبت‌نام ۱۸ هزار و ۸۵ نفر پایه اول را داریم.

وی ادامه داد: ۲.۹ درصد از دانش‌آموزان خراسان جنوبی در ۸.۴ درصد از مجموع کلاس‌های چند پایه با جمعیت کمتر از ۱۵ نفر مدارس ابتدایی دولتی تحصیل می‌کنند که نشان از پراکندگی بالای در استان دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ورودی نیروی انسانی به آموزش و پرورش سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ در بخش آموزشی هزار و ۴۳ نفر خواهد بود که ۱۶۸ نفر از افراد متعهد به خدمت (فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان) و ۸۷۵ نفر نیز از محل ماده ۲۸ است.

موسوی‌نژاد با اشاره به وضعیت تراز نیروی انسانی در مهرماه ۱۴۰۳ بیان کرد: در این بازه زمانی خروجی از آموزش و پرورش استان سه هزار و ۲۳۲ نفر است در حالی که ورودی ما در همه بخش‌ها (آموزشی، تربیتی، مشاور و …) تنها هزار و ۴۸۰ نفر خواهد بود.

به گفته وی؛ محاسبه تراز نیروی انسانی در ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ حاکی از کمبود هزار و ۷۵۲ معلم دارد که به طرق مختلف باید این کمبود جبران شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تأکید کرد: نقل و انتقال نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان باید به گونه‌ای باشد که در منطقه‌ای مازاد و در نقطه‌ای کسری نیرو نداشته باشیم.

موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه امتحانات نهایی حدود ۲۰ هزار دانش آموز پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم متوسطه استان از ۳۰ اردیبهشت آغاز می‌شود، تصریح کرد: حوزه‌های امتحان نهایی نیاز به تجهیزاتی از جمله وسایل سرمایشی دارد که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.

وی یادآور شد: از تاریخ ۲۸ اسفند تا ۱۲ فروردین تعداد ۴۲ هزار و ۷۲۳ نفر در قالب ۸ هزار و ۴۹۳ خانواده اسکان داشتند که بیشترین آمار پذیرش مربوط به شهرستان طبس و بعد فردوس بوده است.

طرح روستای باسواد در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان گفت: در حال حاضر درصد باسوادی استان بالای ۹۸ درصد است.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در دوره‌های سه‌گانه  سوادآموزی در حال آموزش هستند، افزود: طرح روستای باسواد با هدف  انسداد مبادی بی‌سوادی، جلوگیری از بازماندگی از تحصیل و آموزش مهارت‌های جدید مورد نیاز روستاییان در استان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح مردم پایه با مشارکت اهالی روستا انجام خواهد شد و شورای سواد روستا نقش کلیدی در اجرای طرح خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در پایان با اشاره به ۱۲ اردیبهشت و هفته معلم، گفت: در هفته بزرگداشت مقام معلم از ۳۷ معلم استانی و شهرستانی و ۵۱ مدیر و معاون تجلیل می‌شود.

جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان جنوبی نهم اردیبهشت برگزار می‌شود

حامد رخسارپور- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در این جلسه گفت: بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان عصر روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در سالن قلم‌چی بیرجند برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این جشنواره یکی از خیرین مدرسه‌ساز، آقای دکتر گنجی که برای خراسان جنوبی ۱۲ مدرسه ساخته است، از کشور آلمان حضور خواهند داشت.

رخسارپور با اشاره به افزایش جذب خیرین در دو سال اخیر، گفت: همچنین از ۳۱ خیر مدرسه‌ساز که در سال گذشته پروژه‌هایشان به اتمام رسیده است تجلیل و قدردانی خواهد شد.

کد خبر 1758639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha