واکنش جهان به «وعده صادق» ایران

در پی حمله بی سابقه شب گذشته ایران به اسرائیل با صدها پهپاد و موشک، کشورهای جهان به حالت آماده باش درآمدند و رسانه‌ها به انتشار گزارش درباره این حمله پرداختند و سازمان‌های بین المللی و برخی از کشورها خواستار خویشتن داری دو طرف شدند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: درحالی ایران شب گذشته(شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳) با صدها پهپاد و موشک پاسخ حملات مکرر اسرائیل به مواضع ایران در دمشق را داد که رژیم صهیونیستی و متحدانش باوجود آمادگی این حمله غافلگیر شدند، زیرا انتظار این حمله گسترده را نداشتند.

شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کرد: حمله ایران به اسرائیل نزدیک به پنج ساعت به طول انجامید.

یک مسئول نظامی آمریکایی گفت: نزدیک به ۱۰۰ پهپاد و ۱۰۰ موشک کروز و بالستیک که از ایران، عراق و سوریه و یمن به سمت اسرائیل پرتاب شدند که دهها پهپاد و موشک رهگیری شدند.

لوید اوستن، وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: نیروهای آمریکایی از اسرائیل و حمایت از نیروها و متحدانش دفاع می‌کند، ما برای درگیری با ایران تلاش نمی کنیم، اما در حمایت از نیروهای و حمایت از اسرائیل تردید نداریم.

پس از این حمله، پایگاه خبری اکسیوس به نقل از مسئولان کاخ سفید نوشت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که واشنگتن با هرگونه حمله اسرائیل به ایران مخالفت است.

اکسیوس گزارش داد: تلاش آمریکا و اسرائیل و کشورهای دیگر از زمان حمله به کنسولگری ایران در دمشق تا شب گذشته برای منتفی کردن حمله به سرزمین‌های اشغالی شکست خورد.

وال استریت ژورنال گزارش داد: حملات ایران به اسرائیل تمام شده، همچنین ایران به سازمان ملل اطلاع داده که این حملات تنها اقدامی تلافی جویانه بود و بیشتر از این ادامه نخواهد داشت.

کشورهای جهان همزمان با آغاز حمله ایران به حالت آماده باش درآمدند، به طوری که رژیم صهیونیستی، اردن، عراق و لبنان، حریم هوایی خود را بستند.

واکنش غرب به حمله

همچنین برخی از کشورهای غربی نسبت به حمله شب گذشته ایران به اسرائیل واکنش‌های متفاوتی نشان دادند، این درحالی است که نماینده ایران در سازمان ملل به تل آویو هشدار داد که در صورتی که اسرائیل بخواهد پاسخ دهد، در انتظار پاسخ شدیدتر باشد.

بایدن در پلتفرم X نوشت: به تازگی با تیم امنیت ملی برای بررسی حمله ایران به اسرائیل دیدار کرده است. واشنگتن متعهد است که از امنیت اسرائیل در قبال تهدیدات ایران و متحدانش دفاع کند.

برهمین اساس، بایدن سفر آخر هفته خود به دیلاویر برای نظارت و بررسی تحولات و نشست با اعضای دولت و دیگر مقامات ارشد را کنسل کرد.

 ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز حمله ایران با استفاده از پهپاد و موشک به اسرائیل را "جسورانه" دانست و تاکید کرد که لندن به دفاع از امنیت اسرائیل ادامه خواهد داد.

سوناک در بیانیه‌ای گفت: ما همراه با متحدانمان با جدیت تلاش می‌کنیم تا وضعیت را تثبیت کنیم و از تشدید بیشتر آن جلوگیری کنیم.

آلمان هشدار داد که حمله ایران با پهپادها و موشک ها به اسرائیل می تواند کل منطقه را در هرج و مرج فرو ببرد.

 آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا شامگاه شنبه اعلام کرد: کشورش با نگرانی وضعیت پس از پرتاب پهپادها و موشک های ایران به سمت اسرائیل را دنبال می کند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: به شدت نگران خطر واقعی تشدید تنش ویرانگر در منطقه است.

وی از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری را برای اجتناب از هرگونه اقدامی که ممکن است منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در چندین جبهه در خاورمیانه شود، به کار گیرند.

«روبرتا میتسولا» رئیس پارلمان اروپا، گفت: حمله ایران به اسرائیل بی سابقه بوده است و احتمال تشدید وضعیت منطقه خاورمیانه وجود دارد.ما کار خود را برای توقف تنش و آرام کردن وضعیت ادامه می دهیم.

واکنش جهان عرب

 وزارت امور خارجه عربستان با ابراز نگرانی عمیق از تشدید تنش نظامی در منطقه و خطر عواقب آن، از همه طرف ها خواست حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و منطقه و مردم آن را از خطرات در امان نگه دارند.

وزارت امور خارجه قطر نیز نسبت به تحولات اوضاع در منطقه ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف تنش و خویشتن داری طرفین شد.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای از جامعه بین الملل خواست تا اقدام فوری را برای پایین کشیدن فتیله درگیری و تنش در منطقه انجام دهد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز اعلام کرد: عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، حق طبیعی و پاسخ شایسته به جنایت هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران به دمشق و ترور فرماندهان سپاه پاسداران بوده است.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن تاکید کرد: توقف حملات اسرائیل به غزه و پایان اشغالگر، راه حل توقف تنش در منطقه است.

خبرگزاری عراق گزارش داد: سازمان هواپیمایی کشوری پس از بسته شدن حریم هوایی به دلیل حمله ایران به اسرائیل، بازگشایی آن را اعلام می کند.

لبنان نیز پس از بستن حریم هوایی خود در عصر دیروز شنبه، از بازگشایی حریم هوایی خود به روی تردد هواپیماها خبر داد. مردم لبنان پس از حمله ایران به اسرائیل به شادی و پایکوبی اقدام کردند.

مواضع غرب و جهان عرب نسبت به حمله ایران به اسرائیل نشان می‌دهد که آنها خواهان آرامش در منطقه خاورمیانه هستند، به همین دلیل از رژیم صهیونیستی می خواهند که پاسخی به این حمله که حق طبیعی ایران در پاسخ بوده است، ندهد.

دولتمردان غرب و عرب می‌دانند که تنش در منطقه خاورمیانه باوجود جنگ اسرائیل و غزه وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند و پای خیلی‌ها از کشورها به این درگیری باز خواهد شد که به نفع هیچ کسی نخواهد بود. به طوری که «یوسی کوهین» رئیس پیشین موساد خطاب به تل آویو گفت: به پاسخ دادن به حمله ایران نصیحت نمی کنند. زیرا اسرائیل نباید اتحادی که برای مقابله با این حمله در کنارش ایستاده است، از دست بدهد.

کد خبر 1758710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha