اردوغان خواستار اقدام جهانی علیه جنگ اسرائیل شد

رئیس‌جمهوری ترکیه از جامعه جهانی خواست تا بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها در نوار غزه را محکوم کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « hurriyetdailynews»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از جامعه جهانی خواست تا بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها در نوار غزه را محکوم کنند.

اردوغان در نامه ای به پاپ فرانسیس در روز ۱۳ آوریل با تاکید بر اینکه غیرنظامیان هرگز نباید در زمان جنگ هدف قرار گیرند، گفت: بشریت باید از نقض بیشتر قوانین بین المللی در غزه جلوگیری کند.

وی با تاکید بر محکومیت مشترک کشتار در تمامی ادیان ابراهیمی، از جامعه بین المللی خواست که صدای خود را در برابر بمباران عمدی بیمارستان ها، مدارس، مساجد و کلیساها  بلند کند.

رئیس جمهوری ترکیه وضعیت وخیم غزه جایی که حتی در ماه مبارک رمضان، غیرنظامیان به دلیل ممانعت از کمک های بشردوستانه وحشت گرسنگی را تحمل کردند را محکوم کرد.

اردوغان گفت: چالش‌هایی که ما با آن روبرو هستیم، از جمله حملات بی‌رویه اسرائیل در غزه نیاز به اقدام هماهنگ و همکاری جامعه بین‌المللی دارد.

وی بار دیگر تاکید کرد که دستیابی به صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه منوط به حل عادلانه مناقشه فلسطین و اسرائیل است.

وی افزود: یک کشور فلسطینی مستقل و یکپارچه از نظر جغرافیایی در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی باید ظهور کند و به عنوان عضوی برابر جامعه بین‌الملل در نظام جهانی جایگاه خود را پیدا کند.

«علی ارباش»، رئیس هیئت عالی دینی ترکیه (دیانت) پیام اردوغان را در جریان دیدار با پاپ تحویل او داد.

ارباش تاکید کرد که گفتگوهای آنها بر قتل عام و جنایات علیه بشریت انجام شده توسط اسرائیل در فلسطین متمرکز بود.

وی در این باره گفت: ما بار دیگر بر نیاز به همکاری برای پایان دادن به این وضعیت و جلب توجه بیشتر به فلسطین و غزه و توقف ظلم اسرائیل تاکید کردیم.

جنگ در غزه تا کنون موجب کشته شدن بیش از ۳۳ هزار و ۷۰۰ فلسطینی و مجروح شدن بیش از ۷۶ هزار و ۳۰۰ نفر شده است.

لشکرکشی اسرائیل به غزه، ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه را در میان کمبود شدید منابع ضروری مانند غذا، آب سالم و دارو مجبور به آوارگی داخلی کرده است.

علاوه بر این، بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود ۶۰ درصد از زیرساخت های غزه یا آسیب دیده یا به طور کامل تخریب شده است.

اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری با اتهامات نسل‌کشی مواجه است.

این دادگاه با صدور یک حکم موقت در ژانویه از تل‌آویو خواست تا اقدامات نسل‌کشی را متوقف کند و اقداماتی را برای اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه انجام دهد.

کد خبر 1758818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha