شبیه به شوخی برای حفظ اقتدار پوشالی!

رسانه‌ها و مقامات غربی و اسرائیلی در حالی مدعی هستند که ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از سمت ایران را رهگیری و منهدم کرده‌اند که شواهد و مدارک نشان می‌دهد این جنگ روانی برای نمایش اقتدار پوشالی رژیم صهیونیستی و تضعیف قدرت ایران انجام می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: با پایان حمله تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران علیه اسرائیل، رسانه‌ها و مقامات غربی و اسرائیلی مدعی شدند که ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از سمت ایران توسط سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل و متحدانش رهگیری و منهدم شدند و تنها تعداد کمی از موشک‌های بالستیک به سرزمین‌های اشغالی رسیدند.

این درحالی است که به گفته مقامات ایران و رسانه‌های خارجی، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک بالستیک و کروز به سمت اسرائیل پرتاب شده و به اهداف مورد نظر اصابت کرده است.

این ادعای غرب و اسرائیل مبنی بر انهدام ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپادها درحالی است که یک مسئول ارشد آمریکا به شبکه ای.بی.سی‌نیوز می گوید: نزدیک به ۹ موشک از پدافند هوایی ایران نفوذ و به دو پایگاه هوایی اسرائیل اصابت کرده است.

موشک ایرانی در منطقه بحرالمیت

او می گوید: پنج موشک بالستیک به پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرد که به هواپیمای ترابری «سی-۱۳۰» و باند فرودگاه و تاسیسات سوخت‌گیری آسیب وارد آمد. همچنین چهار موشک بالستیک دیگر نیز به پایگاه هوایی نقب اصابت کرد.

این درحالی است که در ابتدا این رسانه‌ها مدعی بودند که خسارت به پایگاه نظامی نواتیم وارد نشده و یک موشک در بیابانی فرود آمده و تنها یک دختر عرب مجروح شده و به سرعت مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

اما تحلیل ناظران بین المللی و گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان و غربی و واکنش «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تاکید بر سکوت وزرا و مسئولان ارشد این رژیم و اظهارنظر نکردن درباره حمله ایران، نشان می‌دهد ادعای انهدام ۹۹ درصد و وارد آمدن خسارت ناچیز در این حمله به این رژیم بیهوده و بیشتر شبیه یک شوخی است.

اسرائیل و غرب برای نشان دادن قدرت خود با تمام توان پس از پایان حمله ایران، جنگ روانی برای تضعیف این حمله به راه انداختند، تمامی رسانه‌ها و مقامات ارشد اسرائیلی و غرب به گونه‌ای وانمود کردند که ایران نتوانسته به خواسته خود برسد، اما پس از گذشت ساعاتی از این حمله، برخی رسانه‌های اسرائیلی و غربی و حتی مسئولان‌شان گزارش‌ها و سخنانی را منتشر کردند که نشان می‌دهد موج سازی اولیه علیه حمله ایران تنها یک راهبرد برای برون رفت رژیم صهیونیستی از این بحران بوده است تا بتواند این رژیم را مقتدر نشان دهند.

رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌هایی اعلام کردند: حمله ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ ایران به اسرائیل، متمرکزترین و هماهنگ‌ترین حمله با استفاده از مهمات دقیق(موشک‌های هدایت شونده) در تاریخ امنیت جهانی بود.

این رسانه‌ها تاکید کردند: پهپادها از مکان‌های زیادی و از مسافت بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتری پرتاب شدند.

یک مقام اسرائیلی به روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفت: با نزدیک شدن موشک‌های ایران، هواپیمای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی به نام «بال صهیون» از پایگاه هوایی نواتیم برای جستجوی یک مکان امن بلند شد.

شبکه ۱۴ اسرائیل گزارش داد: واکنش ایران، از نظر اهمیت و ساختار از زمان تاسیس رژیم جعلی اسرائیل، سخت‌ترین واکنش بوده است.

یک خبرنگار نظامی رژیم صهیونیستی نیز به شبکه «۱۲» اسرائیل گفت: ایران با پرتاب ده‌ها پهپاد و موشک به اسرائیل، جسارت، قدرت آتش و قابلیت‌های عملیاتی خود را نشان داد.

لحظات اعتراض إسرائیل لضربات إیرانیة وسقوط صاروخ فی النقب
لحظه فرود موشک در نقب

حتی برخی از رسانه‌های دیگر اسرائیل از جمله اورشلیم‌پُست به بررسی حمله ایران به اسرائیل و خسارت‌ ناشی از این حمله پرداختند. به طوری که اورشلیم‌پُست در گزارشی به استفاده ایران از پهپاد در این حمله اشاره کرد و نوشت: استفاده ایران از پهپاد برای حمله به اسرائیل، دور جدید از جنگ‌ها را سازماندهی کرد که اگر جنگی رخ دهد، کشورها از پهپاد برای حمله استفاده کنند. این پهپادها ارزان هستند و توانایی بالایی برای پرواز در ارتفاع زیاد در بُرد طولانی دارند. اگرچه سرعت پایین آنها شناسایی زودهنگام‌شان را تهدید می کند، اما این پهپادها برخلاف موشک های پرهزینه ای که به سمت هدف مشخص پرتاب می‌شوند، می توانند مسیر و جهت خود را تغییر دهند.

این گزارش‌ها و اظهار نظرها نشان می دهد ادعای انهدام ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌ها عبث و بیهوده است، به طوری که در حملات مختلف از لبنان و غلاف غزه به سرزمین‌های اشغالی مشخص شده است که سامانه گنبد آهنین نتوانسته رهگیری موفقی داشته باشد. به طوری که پایگاه صهیونیستی «واللا» در اواخر بهمن ۱۴۰۲ پس از حمله موشکی مقاومت اسلامی لبنان به صفد در شمال فلسطین اشغالی، اعلام کرد: ۱۱ موشک گراد ۱۲۲ میلی‌متری از جنوب لبنان شلیک شد و سامانه رادای هوایی «گنبد آهنین» عبور برخی موشک‌ها از فراز شهرک «المطله» و «کریات شمونه» را رصد کرد، اما هیچ موشکی برای رهگیری شلیلک نکرد.

این درحالی است که یک مسئول نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این سامانه نباید اشتباه کند و باید همه مناطق مهم را پوشش دهد، معلوم نیست که شرایط نامساعد جوی یا مشکلات فنی موجب شلیک نشدن موشک برای رهگیری بوده است، زیرا این موشک به یک پایگاه نظامی اصابت کرد و یک نظامی کشته شد.

«تئودور پاستول»، استاد دانشگاه ام. آتی. تی درباره سامانه گنبد آهنین در سال ۲۰۱۳ نیز گفته بود: گنبد آهنین تنها به ۱۰ درصد از اهدافش برخورد می‌کند، به طوری که در جریان درگیری اسرائیل با حماس در سال ۲۰۱۲ به همین تعداد هم نتوانسته راکت‌های حماس را متوقف کند.

برهمین اساس، سامانه گنبد آهنین بارها و بارها دچار اشتباه شده است و نتوانسته موشک‌های پرتاب شده از نوار غزه یا لبنان را رهگیری و منهدم کند و به مناطق مختلف سرزمین اشغالی و پایگاه‌هایشان اصابت کرده است؛. موشک‌هایی که  از نظر ساختار ابتدایی هستند و امکان رصد آنها وجود دارد.

اما آنها مدعی هستند که موشک‌های پیشرفته ایران را توانستند رصد و رهگیری کنند. اینجا این سوال مطرح است که این رژیم که تا دیروز قادر به رهگیری کامل موشک‌های مقاومت فلسطین و لبنان نبود، چگونه توانسته ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌های پیشرفته ایران که قدرت رصد آن کم است، رهگیری و منهدم کند.

سامانه‌های دفاعی

گنبد آهنین، یک سامانه دفاع هوایی کوتاه‌بُرد است که می تواند راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد. این سامانه از راداری چندمنظوره و یک یا چند راکت انداز با ۲۰ لانچر شلیک موشک تامیر تشکیل می شود. دست‌کم ۱۰ سامانه گنبد آهنین مجهز به رادار در اسرائیل وجود دارد که هر کدام می‌توانند موشک‌ها را ردیابی و شناسایی کنند. این سامانه بعد از رهگیری موشک‌ها و راکت‌ها، با استفاده از یک سیستم فرماندهی و کنترل به سرعت محاسبه می‌کند.

undefined

سامانه بعدی، سامانه دفاعی موشکی «فلاخن داوود» یا «دیویدز اسلینگ» است که برای تهدیدهای کوتاه‌بُرد و میان‌بُرد طراحی شده است. این سامانه موشکی که به صورت مشترک توسط شرکت نظامی رافائل اسرائیل و غول دفاعی آمریکا ریتیون ساخته شده، می‌تواند اهدافی شامل موشک‌ها و پهپادهای مهاجم را تا شعاع ۲۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

فلاخن داوود قرار است جایگزین سیستم‌های پدافندی هاوک و پاتریوت شود و به عنوان لایه دوم دفاع هوایی موشکی اسرائیل (دفاع موشکی کوتاه برد) پایین‌تر از سیستم ضدبالستیک ختس (پیکان) و بالاتر از سیستم ضد راکت گنبد آهنین فعالیت می‌کند.

Arrow 2 launch on July 29, 2004, in Naval Air Station Point Mugu Missile Test Center, during AST USFT#1

سامانه «ختس»(پیکان) که شامل پیکان ۲ و پیکان ۳ است، همکاری مشترک با ایالات متحده آمریکا برای مقابله با موشک‌های بالستیک ساخته شده است. «پیکان ۲» از کلاهک‌های تکه‌تکه استفاده می‌کند تا موشک‌های بالستیک مهاجم را در مرحله پایانی عملکرد خود در لایه فوقانی جو منهدم کند. پیکان ۲ بردی معادل ۹۰ کیلومتر دارد و می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر ارتفاع بگیرد. این سامانه را ارتقاء سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا می‌دانند که اسرائیل زمانی از آن استفاده می‌کرد.

باوجود این سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی و حمایت‌های نظامی متحدانش، به نظر می‌رسد براساس شواهد و مدارک ادعای آنها مبنی بر انهدام ۹۹ درصد از پهپادها و موشک‌ها یک ادعایی بیش نیست و تنها یک جنگ روانی علیه ایران و موج سازی برای همدردی با رژیم صهیونیستی است. این جنگ روانی برای نمایش اقتدار پوشالی رژیم صهیونیستی و تضعیف قدرت ایران انجام می‌شود.

کد خبر 1758970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha