نقش زنان در «طوفان الاقصی»

اسلام شحده العالول، یک خانم فعال فلسطینی و برنده جایزه سال ۲۰۲۲ در زمینه کارهای داوطلبانه در گفت وگو با الجزیره درباره رنج زنان فلسطینی و حمایت از مقاومت صحبت کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: اسلام شحده العالول، برنده جایزه زن فلسطینی سال ۲۰۲۲ در زمینه کارهای داوطلبانه در نوار غزه شده است و کتاب‌های متعددی به رشته تحریر درآورده است که از مهم‌ترین آنها می توان به «پاکسازی قومی علیه مردم فلسطین: یک اقدام محوری و مستمر استعماری صهیونیستی» (۲۰۲۳)، و «نظام آپارتاید در دولت اشغالگر کنونی و در آفریقای جنوبی سابق و راه‌های مبارزه با آن» (۲۰۲۱)، و « فاصله ایستگاه‌ها در تاریخ فلسطین باستانی و جدید». فلسطین» (۲۰۱۹) اشاره کرد.

اسلام شحده العالول که مدیر آکادمی تحقیقات و مطالعات در نوار غزه نیز است، درباره مقاومت زنان فلسطینی در جنگ غزه صحبت کرد و گفت: «طوفان الاقصی» به تحکیم مفهوم مقاومت در میان مردم فلسطین که مطمئن بودند که سرزمین خود را آزاد خواهند کرد، کمک کرد.

الجزیره نوشت: گفت و گو با العالول به دلیل قطعی برق و قطعی اتصال به اینترنت، به صورت مرحله ای از طریق اپلیکیشن واتس اپ انجام شد و برای فرار از بمباران، به سمت جنوب نوار به شهر خان یونس حرکت کردند و پس از اینکه اشغالگران به خان یونس رسیدند، به شهر رفح رفتند و به بیش از یک مکان رفتند و الان در چادر زندگی می‌کنند.

نقش زنان در «طوفان الاقصی»

در زیر گفت وگوی وی را می‌خوانید:

جهان در جریان مبادله اسیران شاهد حضور زنان فلسطینی نیز بود، حضور زنان در مقاومت در برابر اشغالگری را چگونه دیدید؟

زن فلسطینی، پشت مردش و تربیت کننده نسل هاست، او مادر شهید، همسر شهید، دختر شهید و خواهر شهید است. زن غزه ای به طور خاص - و زن فلسطینی به طور عام - نه تنها پسرش را به مقاومت در برابر اشغالگر سوق می دهد، بلکه با اندیشه و تربیت خود و با گسترش آگاهی در بین نسل های نوظهور مقاومت می کند. از یاد نبریم که بانوی شهیدی که در برابر اشغالگر فداکاری کرد، نه تنها به شهادت رسید، بلکه با خون خود خاک وطن را سیراب کرد و برای اطرافیان خود الگو شد و هیبت غاصب صهیونیست را به لرزه درآورد.

زنان فلسطینی با وجود نقش مهمی که در آموزش، آگاهی، تربیت و مراقبت دارند، وظایف بسیار دیگری را انجام می‌دهند که شاید برجسته ترین آنها مقاومت در برابر سیاست اشغالگران و حضورشان در محافظت از مسجد الاقصی است. زن فلسطینی در برابر طرح های یهودی سازی قرار می‌ایستد و هر چند که با رفتارهای توهین آمیزی رو به رو می‌شوند و دستگیری و اهانت و تخریب خانه‌ها و دیگر جنایت‌ها از جمله اقدامات علیه آنان است که توسط صهیونیست‌ها انجام می‌شود.

ما همچنین زنان اسیر را که در فعالیت‌های مقاومت شرکت می کردند، نباید فراموش کنیم و همچنین زنی است که در ازای سفر برای درمان که به شدت به آن نیاز دارد، از ارتباط با اشغالگران خودداری می‌کند.

زنان، مانند مردان، کودکان و سالمندان، بخشی از کل جامعه هستند که در معرض جنایات ارعاب، تروریسم و ​​قتل قرار دارند، اما وحشتناک ترین چیزی که به ویژه زنان فلسطینی در معرض آن قرار دارند، تحقیق، تفتیش برهنه، دستگیری و توهین به آنان است.

نقش زنان در «طوفان الاقصی»

آیا می توانید برخی از جنبه های رنجی را که زنان در غزه در جریان تجاوزات کنونی اسرائیل متحمل می شوند، به ما بگویید؟

به من اجازه دهید در مورد رنج انسانی زنان فلسطینی در نوار غزه در قالب جملات متمرکز و مختصری صحبت کنم که ممکن است جلوه های نسل کشی را که به ویژه بر مردم غزه انجام می شود، توصیف کند.

زنان فلسطینی کسانی هستند که بیشترین آسیب را در این جنگ می بینند، زیرا آنها عواقب جنایات سیستماتیک صهیونیست ها علیه مردم ما را متحمل می شوند.

پیامدهای جنگ واقعیت زندگی را برای زنان تغییر داد، به عنوان مثال، با توجه به در دسترس نبودن مواد غذایی و مواد اولیه و اجزای پخت معمول، کار آشپزی به پخت و پز روی هیزم تبدیل شد که آنها را مجبور به اختراع غذاهای ناآشنا کرد. همچنین، «شست‌شوی» و تمیز کردن نیاز به حمل و نقل روزانه مقادیر زیادی آب با استفاده از گالن‌هایی دارد که به صورت دستی حمل می‌شوند. شستشو از ماشین لباسشویی اتوماتیک به شستشوی دستی تبدیل شد.

با توجه به محاصره نوار غزه و کمبود بسیاری از مایحتاج زندگی در نوار غزه، زنان نیز در اداره امور زندگی به دلیل کمبود وسایل آشپزخانه دچار مشکل می شوند که با هر حرکتی ازیک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شوند.

به دلیل نبود میوه‌ها، سبزیجات، شیرینی‌ها، گوشت، تخم‌مرغ و آرد، زنان نمی‌توانند گرسنگی فرزندان خود را برطرف کنند.

ازدحام بیش از حد شدید، زندگی در چادرها، کمبود خدمات بهداشتی، کمبود دارو، آلودگی آب و سوءتغذیه همگی در گسترش بیماری‌های همه‌گیر، بیماری‌های فصلی، پوستی و ایمنی در کودکان نقش داشته که فشار زیادی را بر زنان وارد می‌کند، زیرا باید پیگیر درمان فرزندان خود باشند.

متاسفانه عدم ورود دارو به نوار غزه باعث شده بسیاری از بیماری ها درمان نشوند. در سطح شخصی من دخترم که ۳ سال بیشتر نداشت به آمیبیازیس کیستیک مبتلا شد و به دلیل عدم درمان ۴ ماه است که دچار اسهال و درد شدید شده است که منجر به بروز مشکلات دیگری برای او از جمله ریزش مو و مشکلات دیگر شده است.

بی ثباتی و زندگی تحمیلی ناشی از اشغالگری  ودرخواست تخلیه و جابجایی از مکانی به مکان دیگر زنان را با این مشکل مواجه کرده است که خود را با این مسئله تطبیق دهند و همین امر باعث تشدید  و هرج و مرج و ناامنی شده است.

با وجود این فجایع، جنایات و رنج ها، از طریق تجربه من با مردم در واقعیت کنونی، برای ما روشن می شود که مردم غزه توانایی بالایی در ایجاد زندگی و سازگاری سریع با واقعیت را دارند.

ارزیابی شما از نقش زنان در حمایت از آرمان فلسطین و طوفان الاقصی در کشورهای جهان به طور کلی و در کشورهای عربی و اسلامی به طور خاص چیست؟

زنان در کشورهای عربی و اسلامی و حتی کشورهای غربی نقش مهمی در حمایت از زنان فلسطینی و حمایت از پایداری مردم نوار غزه چه از طریق جمع آوری کمک‌های مردمی و چه با شرکت در تظاهرات علیه جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی داشته‌اند.

زنان غزه چه پیام هایی را به دیگر زنان عرب با تجارب خود منتقل می‌کنند؟

آنچه زنان فلسطینی در برابر اشغالگری و جنایات غیرانسانی آن انجام می دهند، شاید بزرگ‌ترین پیام برای تمام جهان باشد و نه تنها به زنان، اما پیام های خاصی وجود دارد که می توان به زنان خارج از فلسطین اشاره کرد که شامل حمایت همه جانبه از هموطنان خود و در کنار مردانشان بوده است.

مردم فلسطین در طول دهه های گذشته جنگ های اشغالی زیادی را پشت سر گذاشته اند.میزان رنج فلسطینیان، چه از نظر مقاومت و عملکرد و حتی جنایت فزاینده صهیونیست ها، چه تقاوتی با قبل از آن داشته است؟

دغدغه اصلی اشغالگران اسراییل در این جنگ این است که در میان فلسطینی ها ثابت کنند که مقاومت برای آنها فاجعه است. از طریق جنگ کنونی، اشغالگر می خواهد این ایده را در نسل های بعدی تثبیت کند که مقاومت برای آنها یک فاجعه و عامل نابودی زندگی راحت آنها است.

اشغالگران از هر ابزاری برای هدف قرار دادن هر چه بیشتر فلسطینی ها استفاده کرده اند، تعداد شهدای این جنگ بسیار زیاد است که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند، گویی هدف از اشغال این بوده است که بیشترین تعداد ممکن را به شهادت برساند.

در این جنگ بیشتر مردم غزه آواره بودند و بیشتر آنها در چادر زندگی می کردند، اما در جنگ های قبلی تعداد آوارگان محدود بود و اغلب به مکان های نزدیک به مرز پناه می بردند.

اگر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و دیگر جناح‌ها در نوار غزه حذف شوند، سرنوشت گزینه مقاومت چه می‌شود؟

جنبش حماس نه ساختمانی است که با تخریب به پایان برسد و نه این جنبش با ترور اعضایش به پایان می رسد، بلکه «حماس» ایده ای است که در میان مردم فلسطین نفوذ می کند، بلکه دائماً در حال تکامل است «حماس» فردا می تواند به شکلی جدید و شاید حتی با نامی جدید ظهور کند. تمامی طرح‌های اشغالگران به شکست خواهد انجامید ، زیرا انگیزه مقاومت در میان مردم فلسطین زیاد است و نسلی جدید برای انتقام خواهد ساخت.

جنایت اشغالگری اسرائیل باعث می‌شود که مردم نوار غزه، کرانه باختری، قدس و فلسطین به طور کلی به حق پدران خود بر سرزمین خود پایبند باشند و فراموش نکنند که این دشمن صهیونیستی جنایتکار است و دست به پاکسازی قومی علیه آنها از سال ۱۹۴۷ تا امروز زده است.

لزوماً می‌دانیم که مردم فلسطین با بسیاری چیزها از هم جدا شده‌اند، اما با مقاومت متحد شده‌اند و این احساس تا زمانی که آخرین نقطه از سرزمین فلسطین آزاد نشود، از بین نمی‌رود و مقاومت پابرجا می‌ماند.

نقش زنان در «طوفان الاقصی»

برجسته ترین طرح های پاکسازی قومی که اشغالگران در حال حاضر علیه ساکنان فلسطین به طور کلی و نوار غزه به طور خاص انجام می دهند چیست؟

پاکسازی قومی در معنای آن به معنای نابودی یک ملت نیست، بلکه به معنای استفاده از انواع خشونت های نظامی برای کاهش هر چه بیشتر نسبت فلسطینیان در مرزهای تاریخی سرزمین فلسطین است.

از سال ۱۹۴۸، صهیونیست‌ها خواهان «سرزمینی بدون مردم» یا در بدترین حالت، یک اقلیت فلسطینی مطیع و خلع‌شده هستند که به عنوان کارگر و دهقان به یهودیان خدمت می‌کنند. با گذشت سالها، نقشه های صهیونیست ها تغییر کرد  و موفق نشدند فلسطین را از مردم و شهروندان بومی آن خالی کنند و هم اکنون تخریب منازل، مساجد و قطع آب و برق از دیگر اشکال اقدامات آنان علیه فلسطینیان است. مردم فلسطین به طور کلی  و ساکنان نوار غزه به طور خاص، انتخاب کرده‌اند که در زمین خود بمانند و شهدا را در آنجا دفن کنند یا آزاد بمانند.

نقش زنان در «طوفان الاقصی»

کد خبر 1758973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha