مبانی قرآنی تنبیه متجاوز

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به عملیات وعده صادق به مبانی قرآنی مبارزه با ظلم و ظالم پرداخت و گفت: یکی از توصیه هایی که در قرآن به مسلمین شده است دفاع از خود در مقابل ظالمین است و این اجازه داده شده است که از خود در برابر ظالم، دفاع و قتال و جنگ و جهاد کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی یک حمله گسترده پهپادی و موشکی در بامداد روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ حملاتی را به اسرائیل با نام عملیات «وعده صادق» انجام دادند. این حمله در پاسخ به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق که توسط اسرائیل انجام شده بود،  صورت گرفت.

در همین خصوص و بررسی ریشه های قرآنی مبارزه با ظالم از نگاه قرآن، گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، قرآن پژوه، مسئول مرکز تحقیقات قرآن کریم الهدی، مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیه و مدیر مسئول و سردبیر دو مجله تخصصی قرآن و علم و قرآن پژوهی و خاورشناسان که در پی می آید:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی در این گفتگو ضمن تقدیر از دلاورمردان سپاه گفت: یکی از توصیه هایی که در قرآن به مسلمین شده است دفاع از خود در مقابل ظالمین است و این اجازه داده شده است که از خود در برابر ظالم، دفاع و قتال و جنگ و جهاد کنند.

وی ادامه داد: این ایام مصادف با پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی به جنایت اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران در سوریه و همچنین پاسخ به 70سال ظلم و جنایات آنهاست. این اقدام قهرمانانه نیروهای مسلح انقلابی جمهوری اسلامی در پاسخ به دشمنی‌های دیرین رژیم جنایتکار و جعلی صهیونیسیتی هم مبنای قرآنی دارد و هم اقدامی پسندیده است.

مفسر ومترجم قرآن کریم تصریح کرد: خداوند در آیه 39 سوره حج می فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَیٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفته‌اند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید: «اِذن» یعنی اجازه قبل از عمل، در واقع اذن داده شد به کسانی که مورد ظلم و هجوم قرار گرفتند که از خود دفاع کنند و اقدام سپاهیان جان برکف، براساس آموزه‌ها و دستورات قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: همچنین در این آیه به وعده خداوند اشاره می شود که خداوند یاری می کند کسانی را که از مظلومین در برابر ظالمین دفاع می کنند و بر این یاری نیز قادر و تواناست.

وی افزود: وعده الهی این است که کسانی را که به اذن او در مقابل ظالمین اقدام می‌کنند، حتما یاری می‌کند و خداوند بر این امر قادر و توانا است (پس مؤمنین ترسی به خود راه ندهند).

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد:  این نکته بسیار مهم است که دفاع از کشور و جامعه اسلامی در برابر ستمکار یک وظیفه دینی، سیاسی، اجتماعی و نظامی و ... است: حضرت علی نیز به فرزند خود امام حسن(ع) می فرماید:«وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» یاریگر مظلوم باشید و دشمن ستمکار.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: امروز اسرائیل و آمریکا مظهر ستمکاری در دنیا هستند که بیش از 150 هزار نفر از مردم غزه را در 190 روز شهید کردند و هیچ کشور اسلامی به جز محور مقاومت(شامل لبنان و یمن و عراق و...) اعتراضی نکردند و مبارزه با آنان براساس «اذن قرآنی» بر مسلمانان واجب است که اگر در برابر آنها کوتاه بیاییم نه فقط غزه و سوریه و...حتی تا اندونزی و مالزی هم پبش خواهند رفت.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه افزود: خوی صهیونیزم و یهود در طول تاریخ خوی تجاوزگری و طغیان است. قرآن نیز در سوره اسرا می فرماید که آنها در طول تاریخ چندین بار طغیان می کنند و سرکوب می شوند.

مفسر ومترجم قرآن کریم ادامه داد: پاسخی که سپاه به اسرائیل داد جای تبریک و تشکر دارد از نیروهای نظامی و انتظامی و محور مقاومت که اگر مسلمانان اینچنین با هم متحد شوند می توانند مقابل کافران حربی مثل اسرائیل بایستند .

وی با بیان اینکه این حمله از چند جهت مهم بود گفت: اول اینکه بعد از 70 سال یک دولت اسلامی به اسرائیل حمله کرد و اسرائیل جرات پاسخگویی ندارد در حالی که در گذشته جنگ هایی که بین اسرائیل و برخی کشورها صورت گرفت منجر به شکست آن کشورها شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: نکته دوم اینکه اسرائیل سه موشک به کنسولگری ایران پرتاب کرد و صدها برابر پاسخ گرفت و این پیامی برای استکبار و کشورهای غربی است که کشورهای اسلامی به خود آمده و از خود دفاع می کنند و دیگر محتاج و منتظر آنها نیستند.

وی تصریح کرد: و نکته سوم اینکه اکنون ابرقدرتی جدید با تکیه بر آموزه‌های ناب قرآنی برای عزت جامعه اسلامی شکل گرفته است.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه  افزود: این حمله نشان داد که اگر مسلمانان روی پای خود بایستند و به استکبار تکیه نکنند می توانند «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ» را تجلی دهند و به پیشرفت علمی رسیده و در ساخت موشک و پهباد از غربی ها نیز جلو بیفتند و این توان را دارند که از غرب پیشی بگیرند.

وی افزود: همچنین این حرکت،  شادی و خوشحالی را در دل مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان ایجاد کرد که نشان از انزجار عمومی از ظلم ظالمین دارد و این خوشحالی عمومی مسلمانان جهان  ضعف اسرائیل و غرب را نشان داد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی  تصریح کرد: این حمله نشان داد که اسرائیل یک قدرت پوشالی است و خلاف آنچه در دنیا تبلیغات می کند توانی ندارد و کشوری که از خود نمی تواند دفاع کند از وابستگان خود نیز نمی توانند دفاع کند. خداوند در آیه 41 سوره عنکبوت می فرماید:« وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ ۖ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ» (در سستی و بی‌بنیادی) حکایت خانه‌ای است که عنکبوت بنیاد کند و اگر بدانند سست‌ترین بنا خانه عنکبوت است.

کد خبر 1759215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha