طرح جدید دولت کانادا برای استفاده مسلمانان از «وام مسکن حلال»

دولت کانادا در حال بررسی گزینه هایی برای گسترش دسترسی به منابع مالی جایگزین از جمله وام مسکن حلال برای مسلمانان این کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «muslimmirror»، دولت کانادا در حال بررسی گزینه هایی برای گسترش دسترسی به منابع مالی جایگزین از جمله وام مسکن حلال برای مسلمانان این کشور است.

این ابتکار بخشی از تلاش‌های «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا برای حمایت از کانادایی‌هایی است که می‌خواهند صاحب خانه شوند و تمرکز ویژه او بر جامعه مسلمانان است.

«وام مسکن حلال» گام مهمی در جهت اطمینان از این است که مسلمانان در کانادا می توانند در حالی که قصد خرید خانه را دارند به اعتقادات مذهبی خود نیز پایبند باشند، است.

 این طرح برای مطابقت با قوانین اسلامی طراحی شده است که پرداخت یا دریافت سود (ربا) را ممنوع می کند.

در عوض، وام مسکن بر اساس مدل «اجاره به مالکیت» عمل می‌کند که در آن بانک ملک را خریداری می‌کند و سپس آن را با قیمت بالاتری که به صورت اقساط پرداخت می‌شود به صاحب خانه می‌فروشد.

دولت در برنامه بودجه ۲۰۲۴ خود اعلام کرد که این می‌تواند شامل تغییراتی در رفتار مالیاتی و نظارتی جدید برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی باشد، در حالی که اطمینان حاصل شود که حمایت‌های کافی از مصرف‌کننده وجود دارد.

دین اسلام گرفتن سود را نوعی ربا و منافع حاصل از ربا را ناحق می داند.سایر ادیان ابراهیمی  مانند یهودیت و مسیحیت  نیز ربا را گناه می دانند. با این حال، مؤسسات مالی فعال در جهان اسلام در ارائه محصولات وام مسکن و وام ‌های دیگر که از پرداخت سود متعارف اجتناب می کنند، منحصر به فرد هستند.

وام‌های منطبق با قوانین اسلامی قبلا توسط برخی مؤسسات مالی در کانادا ارائه شده است، اگرچه هیچ یک از پنج «بانک بزرگ» کانادا در حال حاضر آن را ارائه نمی‌دهند.

نخست وزیر ترودو اشتیاق خود را برای این طرح ابراز کرد و گفت: کانادا کشوری است که از تنوع و شمول استقبال می‌کند و برنامه جدید «وام مسکن حلال» گواهی بر تعهد ما به تقویت جامعه ای فراگیر است که در آن همه دسترسی برابر به فرصت ها از جمله در بازار مسکن داشته باشند.

انتظار می‌رود که معرفی «وام مسکن حلال» به چالش‌هایی که بسیاری از مسلمانان در کانادا با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، رسیدگی کند.

وام  سنتی اغلب شامل پرداخت سود است که از نظر شرعی ربا محسوب می شود. در نتیجه، بسیاری از مسلمانان تمایلی به گرفتن وام مسکن نداشته اند و توانایی آنها را برای خرید خانه و ساختن ثروت محدود کرده است.

این برنامه جدید توسط شرکت وام مسکن کانادا (CMHC) با همکاری موسسات مالی اسلامی اجرایی خواهد شد.

شرکت وام مسکن کانادا بودجه لازم را در اختیار بانک‌های اسلامی و اتحادیه‌های اعتباری قرار می‌دهد تا «وام‌های حلال» را به خریداران خانه واجد شرایط ارائه دهند.

 این برنامه همچنین شامل سواد مالی و آموزش مالکیت خانه برای کمک به خریداران بالقوه برای درک شرایط و ضوابط وام مسکن مطابق با شرع خواهد بود.

علاوه بر برنامه «وام مسکن حلال»، دولت کانادا همچنین در حال بررسی ابتکارات دیگری برای حمایت از نیازهای مالی جمعیت مسلمان خود است. این شامل توسعه بانکداری و محصولات سرمایه گذاری اسلامی و همچنین ایجاد صندوق زکات ملی برای حمایت از فعالیت های خیریه مطابق با اصول اسلامی است.

اعلام برنامه «وام مسکن حلال» مورد استقبال رهبران جامعه مسلمانان و سازمان‌ها در سراسر کانادا قرار گرفته است.

فرهت رحمان، رئیس کنگره اسلامی کانادا، ابتکار عمل دولت را ستود و گفت: این یک لحظه تاریخی برای مسلمانان در کانادا است. معرفی برنامه  «رهن حلال» نه تنها مالکیت خانه را تسهیل می کند، بلکه جامعه ما را برای مشارکت بیشتر در اقتصاد کانادا توانمند می کند.

کد خبر 1759554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha