نرخ خرید گندم در خراسان جنوبی اعلام شد

جعفری گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم گندم در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی جعفری امروز ظهر (۱ اردیبهشت) در مراسم گرامیداشت روز آرد و نان در خراسان جنوبی، اظهار داشت: همه ما سربازان امنیت غذایی جامعه هستیم و شاه مهره امنیت  «گندم»  است لذا باید از لحاظ این محصول به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به روز گرامیداشت آرد و نان، گفت: با نزول باران و همت کشاورزان گندم تولید و تبدیل به آرد می شود و سپس تبدیل به نان می شود که در این چرخه ۱۰ تا ۱۴ درصد از محل گندم و نان ضایعات ایجاد می شود که به ازای هر یک درصد ضایعات، چهار همت به اقتصاد کشور ضرر وارد می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی قوت مردم در کل دنیا را گندم عنوان و تصریح کرد: از باب اهمیت گندم و نان شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین را روز آرد و نان نامگذاری کردند لذا از نانوایی های برتر استان قدردانی و از آنها تکریم شد.

جعفری با بیان اینکه امسال در استان ۱۷ هزار و ۱۶۱ هکتار گندم آبی داریم، افزود: ۲۱ هزار و ۴۸۹ هکتار جو آبی، هزار و ۸۰۸ هکتار گندم دیم و  یک هزار و ۵۰۵ هکتار هم جوی دیم داریم.

وی تصریح کرد: سال گذشته ظرفیت خود را در مکانیزاسیون گذاشتیم و در این راستا، کمباین های جدیدی خریداری شد تا میزان ریزش و ضرر کشاورز کمتر شود، در استان ۹۸ کمباین داریم و ۳۲ کمباین هم خارج از استان به ما کمک می کند تا عملیات برداشت را در سال جدید دنبال کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از وجود ۲۲ هیئت نظارتی در استان خبر داد و گفت: ۱۷ مرکز در استان عملیات خرید را انجام می دهند که دو مرکز دولتی و ۱۵ مرکز هم از تشکل های بخش کشاورزی است.

جعفری گفت: برای برداشت گندم همه باید همدل در کنار هم قرار بگیرند و در ریزش گندم از طریق کمباین حساس باشند.

وی قیمت هر کیلو گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان و گفت: ۱۲ تن گندم را تولید می کنیم که رقم خوبی است، میانگین تولید گندم در استان ۲.۸ تن به ازای هر هکتار است که بر اساس برآوردها هم اکنون میانگین تولید گندم ما به چهار تن رسیده است که اتفاق خوبی است.

علی صادقی – مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: نام گذاری ۳۱ فروردین به نام آرد و گندم یک مناسبت ملی و مذهبی است و گندم استراتژیک ترین کالای اساسی است که در عرصه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اهمیت گندم و یارانه ای که دولت برای این کالا در نظر گرفته است، گفت: دولت تمام تلاش خود را می کند تا نان ارزان قیمت به دست مصرف کننده برسد.

صادقی مصرف ماهانه آرد در استان ۸ هزار تن عنوان کرد و گفت: یارانه ای که دولت در استان برای آرد می پردازد حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان است تا ارزان در اختیار مردم قرارر بگیرد.

کد خبر 1759661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha