عملیات ساخت نهضت ملی مسکن شروع نشده بر زمین ماند

عملیات اجرایی و کلنگ زنی دو هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان شیروان، ۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ با حضور معاون سابق وزیر راه و شهرسازی انجام شد که پس از سه سال بلاتکلیفی بدون هیچ ساخت و سازی کاملا منتفی شد.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی باجگیران

عملیات اجرایی و کلنگ زنی دو هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان شیروان، ۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ با حضور معاون سابق وزیر راه و شهرسازی انجام شد که پس از سه سال بلاتکلیفی بدون هیچ ساخت و سازی کاملا منتفی شد.در این راستا زمینی به مساحت ۸۵ هکتار برای ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی واقع در ابتدای ورودی میدان معلم شیروان تامین شده بود.

سهمیه شهرستان شیروان از طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۶ هزار و ۹۰۰ واحد در طی چهار سال است.

اراضی کشاورزی چالش های پیش روی طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان شیروان

اکثر زمین های اطراف شهر شیروان کاربری کشاورزی دارند و در آن بازه زمانی مسئولان امر به دنبال مکانی مناسب برای مردم جهت ساخت و سرمایه گذاری بودند که میدان معلم انتخاب شد و اقدامات و مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی اخذ شد و در مرحله صدور سند قرار دارد.

پس از گذشت چندین ماه توافق نهایی با ۱۹۱ مالک انجام شد که این خود روزنه امیدی برای خانه دار شدن بسیاری از متقاضیانی که مبلغ اولیه را واریز کرده بودند شد ولی برای اجرای طرح نیاز به تغییر کاربری است.

ساخت واحدهای مسکونی جدید در این طرح با زیربنای ۹۰ متر مربع برای هر طبقه و به هر متقاضی تسهیلات بانکی سه میلیارد ریالی با آورده اولیه ۴۰۰ میلیون ریال تعلق می گرفت.

تامین ۳۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

فرماندار شهرستان شیروان گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان نیاز به تامین ۳۰۰ هکتار زمین دارد که انتظار می‌ رفت دستگاه‌های مختلف در این باره همکاری و هم‌افزایی داشته باشند. 

دولت اسماعیل زاده اظهار کرد: تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با مشکل روبه رو شد و تنها حدود چهار هکتار زمین برای اجرای این طرح تامین شده بود که عملیات تسطیح آن به اتمام رسیده بود.

وی با انتقاد از اینکه در ۲ سال گذشته هیچ اقدام موثری برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان انجام نشده است افزود: تامین زمین در این زمینه با مشکل قانونی روبه رو بود.

فرماندار شهرستان شیروان تصریح کرد: زمین های اطراف شهر شیروان، زمین های مرغوب و درجه یک و ۲ کشاورزی است که براساس اعلام جهاد کشاورزی، قانون اجازه واگذاری این زمین ها برای ساخت و ساز و اجرای مسکن را نداده است.

وی با بیان اینکه پیگیری های بسیاری برای تامین زمین مورد نیاز اجرای مسکن دولتی در این شهرستان انجام شد افزود: سال گذشته احداث بیش از هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در جنب سازمان فنی حرفه ای شیروان با محوریت خانواده های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران آغاز شد.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح، ۱۰ هزار نفر در این شهرستان با ثبت نام در سامانه، متقاضی دریافت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن شدند.

عملیات ساخت نهضت ملی مسکن در میدان معلم شیروان کاملا کنسل شد

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان گفت: عملیات ساخت نهضت ملی مسکن در میدان معلم شیروان به دلیل واقع شدن در اراضی کشاورزی کاملا کنسل شده است.

جواد صادقی اظهارکرد: طی دو سل اخیر از عملیات کلنگ زنی طرح، مرحله نخست تملک بود و قطعه بندی واحدها انجام شده بود ولی چون به تایید شورای عالی نرسیده بود نهایی نبود.

وی افزود: ساخت هزار و ۱۶۱ واحد مسکن توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) جنب اداره فنی و حرفه ای شیروان به جای میدان معلم در حال ساخت است و متقاضیانی که بخشی از آورده خود را برای ساخت مسکن در میدان معلم واریز کردند و تمایل به مکان جدید داشتند در اولویت نخست این طرح قرار دارند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان گفت: عملیات ساخت پروژه مسکن قائم از ۹ دی ماه سال گذشته جنب اداره فنی و حرفه ای شیروان آغاز شده که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صادقی بیان کرد: تهسیلات پرداختی به هر متقاضی، ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با کارمزد ۱۸ درصد است که طبق قرارداد در صورت واریز به موقع آورده متقاضیان و تعهدات بانک این طرح باید طی ۲ سال به اتمام برسد.

وی ادامه داد: متقاضی برای پروژه مسکن قائم زیاد است ولی دیگر واحد خالی نیست، ولی اکنون ۳۰۶ واحد مسکونی در کوی وحدت در دست ساخت است و در صورت تمایل می توانند برای این مکان اقدام کنند.

اقدامات کارشناسی در طرح نهضت ملی مسکن شیروان انجام نشده است

منتخب مردم شهرستان شیروان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن شیروان اقدامات کارشناسی لازم و به موقع انجام نشده است.

عباس قدرتی هفته گذشته در نشست با اصحاب رسانه شیروان با اشاره به بسته شدن پرونده مسکن ملی میدان معلم این شهر اظهار کرد: در این طرح اگر اراضی کشاورزی بود باید از قبل اقدامات کارشناسی لازم صورت می گرفت که متاسفانه کوتاهی شده است.

وی با انتقاد از عدم اجرای این طرح پس از سه سال از عملیات کلنگ زنی افزود: متقاضیانی بسیاری امید به خانه‌دار شدن در این مکان جدید داشتند که اکنون امید آنان به ناامیدی تبدیل شده و این خود ظلم به مردم شیروان است.

منتخب مردم شهرستان شیروان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: پس از سه سال از انجام عملیات کلنگ زنی این طرح و دلایلی که دیگر امکان ساخت و ساز در این مکان وجود ندارد پول مردم بی ارزش شده است.

قدرتی بیان کرد: موضوع تخصیص زمین در حاشیه میدان معلم به مسکن ملی که به طور کامل منتفی شده و تمامی تمرکز این پروژه در شیروان به منطقه کوی وحدت و جنب سازمان فنی و حرفه ای شیروان محدود شده است را پی گیری خواهیم کرد.

طی سه سال اخیر شورای مسکن شهرستان شیروان با حضور مسئولان شهرستانی و استانی با محوریت بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین بررسی دیگر مسائل حوزه مسکن در سالن اجتماعات فرمانداری شیروان برگزار شد که ثمرات اثربخشی برای زمین های میدان معلم به دنبال نداشت.

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت آیت الله رییسی برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه و رفع دغدغه مسکن این افراد از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.

تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه از شعارها و اهداف نظام جمهوری اسلامی و از برنامه های دولت سیزدهم برای تحقق این شعار و رفع نیازهای این قشر در بخش مسکن، گام های بلندی برداشته است و سازمان ها و دستگاه های مختلفی در حوزه های شهری و روستایی متولی اجرای این طرح با مشارکت مردم شده اند.

کد خبر 1759728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha