۲ شرط شادی مومنانه/ دخترانِ موردپسند اسلام

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به مولفه‌های شادی حلال در اسلام گفت: اگر دختر در جایگاه توحیدی خود قرار بگیرد، مایه نشاط پدر و مادر، همراه و همدل خواهر و برادر، شده و در جایگاه همسری آرامش‌بخش همسر و مربی خوبی برای فرزندانش می‌شود.  

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی ماندگاری» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به در پیش بودن دهه کرامت و شادی های مومنانه این دهه و مولفه های آن، اظهار کرد: دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا(ع) به اوج خود می رسد و امام زمان(عج) از شادی مومنان دلشاد می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخلاف برخی ادعاها ما در طول سال شادی های بسیار داریم و روزهای شادی کمتر از روزهای حزن و اندوه نیست برای مثال تمام جمعه ها عید است، این ماییم که با شادی، اشتغال، حتی مدل خواب و پوشش‌مان توحیدی یا نه شیطانی عمل می کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اسلام مخالف شادی نیست، تصریح کرد: اسلام شادی را در چهارچوب دین تعریف می کند یعنی در شادی های مومنان، خوردنی حرام و اختلاط زن و مرد نباشد، محرم و نامحرم رعایت شود، به کسی ظلم و اجحاف نشده و یا کسی تحقیر و تمسخر نشود، حقوق دیگران رعایت و حدود الهی مدنظر قرار گرفته شود؛ با این رعایت ها انسان می تواند به هر میزان که دوست دارد شاد باشد و شادی کند.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به حضور مردم در بزرگداشت ایام شادی و فرح اهل بیت(ع)، در ایام ولادت امام زمان(عج) و دهه کرامت مردم در خیابان ها شیرینی و شربت توزیع و موکب ها از مردم پذیرایی می کنند و حتی برخی افراد عیدی می دهند و برنامه ها و جُنگ های رقابتی و شاد برگزار می شود.

این استاد اخلاق ادامه داد: برنامه محفل در ماه رمضان در تلویزیون نشان داد که می توان با قرآن شاد بود و نشاط داشت و کسی را مسخره نکرد و گناهی مرتکب نشد، در این برنامه حدود الهی و حقوق انسان ها رعایت شد.

وی تأکید کرد: شادی حلال در اسلام دو ملاک دارد یکی آنکه در آن حدود الهی رعایت شود و در مرحله دوم حقوق انسان ها در آن پایمال نشود؛ با رعایت این دو مولفه می توانیم در حوزه های مختلف علمی، سرگرمی، هنری، فیلم، موسیقی های  حلال و ... داشته باشیم و شاد باشیم و این شادی ها را به ساحت مقدس معصومین (ع) هدیه کنیم.

وی در مورد نگاه اسلام به جایگاه دختران در اسلام، گفت: جایگاه دختر، پسر، زن، مرد، مادر و پدر در اسلام توحیدی است این ماییم که ممکن است آن را شیطانی کنیم! دختر در جایگاه توحیدی مایه رحمت، مغفرت، شادی و طراوت است.

حجت الاسلام ماندگاری اضافه کرد: دختر در جایگاه توحیدی خود می تواند خستگی پدر و مادر را رفع کند اما در جایگاه شیطانی پدر را فقط پول و مادر را خدمتکار می بیند و خود را فقط مصرف کننده می داند!

وی با اشاره به جایگاه الگویی حضرت فاطمه معصومه(س) برای دختران و زنان جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر دختر در جایگاه توحیدی خود قرار بگیرد، مایه نشاط پدر و مادر، همراه و همدل خواهران و برادران، شده و در جایگاه همسری آرامش‌بخش همسر و مربی خوبی برای فرزندانش می شود.     

کد خبر 1760044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha