واحدهای تولیدی مواد دوستدار طبیعت را جایگزین مواد پلاستیکی کنند

حمیدی گفت: به منظور حفظ محیط زیست واحدهای تولیدی باید مواد دوستدار طبیعت را جایگزین مواد پلاستیکی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، اقبال حمیدی مدیرکل محیط زیست کردستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نهضت ایران پاک در پاسداشت زمین پاک از تاریخ سوم تا نهم اردیبهشت به مدت یک هفته خواهد بود.

وی افزود: این هفته با شعار مشارکت مردم و نجات زمین با کاهش کیسه پلاستیکی خواهد بود تا با ابلاغ انجام شده در مدت ۵ سال واحدهای تولیدی کیسه پلاستیک سالانه مواد دوستار محیط زیست و تجزیه پذیر را جایگزین مواد فعلی کنند.

مدیرکل محیط زیست کردستان عنوان کرد: سرانه مصرف پلاستیک ایران زیاده بوده و بیستمین کشور تولید کننده زباله با بیش از ۱۰ میلیون پلاستیک در سال است در حالی که عمر استفاده از آن۱۰ تا ۱۲ دقیقه است.

حمیدی بیان کرد: ایران بیست و یکمین کشور تولید کننده زباله و پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک در جهان است.

وی عنوان کرد: حوادث طبیعی از جمله آتش‌سوزی و حریق تنوع زیستی را از بین می‌برد و همچنین ورود فاضلاب روستاها به رودخانه‌ و آبراهه‌ها، انباشت فضولات دامی در کنار آب‌ها و واژگونی تانکر سوخت از عوامل آسیب رسان به خاک و محیط زیست است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل دیزلی و مینی‌بوس‌های فرسوده است، اعلام کرد: خودروهای فرسوده هم بخش دیگر از معضلات استان بویژه در شهر سنندج است که استفاده از مینی‌بوس‌های فرسوده خصوصا در مدارس یک آسیب و زنگ خطر جدی در بحث آلودگی هوا و محیط زیست و به شدت خطرناک برای رشد کودکان است.

وی افزود: صندوق  ملی محیط زیست برای جایگزینی خودروهای فرسوده مبلغ وام تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با ۱۲ درصد سود بازپس گیری در نظر گرفت که در نامه نگاری انجام شده بدون پاسخ ماند که می‌توانست در تزریق خودرو نو موثر باشد.

حمیدی خاطرنشان کرد: در بحث صنایع به دلیل کمتر صنعتی بودن کردستان آلودگی محیطی کمتری در این بخش ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: کانون‌های گرد و غبار هم در خارج از استان و در کشورهای همسایه موجب آلودگی هوا خواهند شد که در دو سال اخیر به نسبت کمتر بوده است.

مدیرکل محیط زیست کردستان عنوان کرد: در اراضی کشاورزی عدم شخم در شیب مناسب، و آتش زدن باقی مانده زراعت موجب فقر و کاهش غنای خاک و فرسایش می‌شود.

حمیدی اظهار کرد: در بحث گلخانه هم نایلون‌های مورد استفاده قابل استفاده نبوده و فقط معضل زیست محیطی ایجاد می‌کند که ترویج و آموزش لازم می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: استخراج معادن هم بعد از اتمام مورد بازسازی واقع نمی‌شود که رها کردن آنها آسیب به بار می‌آورد.

مدیرکل محیط زیست کردستان ادامه داد:۳۰۰ واژگونی تانکر در سال گذشته با وجود ممنوعیت فصلی و زمانی و محلی داشتیم و نقاط حادثه خیز اصلاح نشده است‌.

حمیدی گفت: پسماندهای روستایی به دلیل نبود جایگاه مشکل وجود دارد و ۸۰۰ روستا جایگاه زباله ندارند و نیاز به جایگاه با فنس کشی دارند تا زباله‌ها در حریم آب و زمین رها نشود.

وی عنوان کرد: تا زمانی که شهرداری‌ها اولویت کار خود را ساماندهی پسماند قرار ندهند مشکلات حل نمی‌شود و باید دفن اصولی و تفکیک آن از مبدا انجام شود تا زباله گردها به طور مخاطره انگیز و غیر بهداشتی این کار را انجام ندهند.

مدیرکل محیط زیست کردستان در پایان بیان کرد: ۳۰ درصد زباله‌ها قابل بازیافت هستند و باید زمینه انجام این کار توسط شهرداری و در منازل صورت گیرد تا محل جولان سگ‌های ولگرد نشود و چهره موسیقی شهر را لکه دار نکند.

کد خبر 1760081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha