پیوستن ۶۵ درصد واحدهای صنعتی خراسان رضوی به طرح طبقه بندی مشاغل

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یکی از مباحث ویژه‌ای که از سال پیش به طور ویژه ورود کردیم بحث طرح طبقه بندی مشاغل در واحدها است؛ که اکنون ۶۵ درصد واحدهای ما که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل هستند به این طرح پیوستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمد امین بابایی در نشست خبری امروز ۴ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته کارگر و کار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۵۶۳ برنامه در هفته کار و کارگری دراستان برگزار می‌شود تصریح کرد: بیشترین برنامه با ۲۳۲ برنامه در حوزه فرهنگی خواهد بود که ۱۰۴ برنامه در سطح ستاد و مشهد و ۴۵۹ برنامه در سطح شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

وی در ادامه  با اشاره به حوادث ناشی از کار و نرخ بیکاری در استان تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳، ۶ درصد حوادث ناشی از کار کاهش پیدا کرد. ببشترین کاهش حوادث بخش معدن  با ۱۷ درصد بوده است که در کنار آن بخش صنعت هم با کاهش همراه بوده. اما در بخش صنعت ساختمان حوادث کار ۲ درصد افزایش یافته است. برنامه ریزی ویژه‌ای که برای سال ۱۴۰۳ داشته ایم اینکه توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه صنعت ساختمان داشته باشیم. همچنین ارتقا ایمنی و توانمندسازی کارگران و کارفرمایان کارگاه‌های کوچک را از سال پیش ایجاد کردیم که در بحث آموزش و توانمند سازی نیروی کار بتوانیم گام برداریم تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بحث حقوق و دستمزد پیشنهادی را به جامعه کار و کارگری داده ایم که تاکید بر پیمان‌های دسته جمعی کاگری است که از ظرفیت‌های عالی در  فصل ۷ قانون کار است که مغفول مانده است. در بحث دستمزدهای منطقه این ظرفیت در پیمان‌های دسته جمعی ایجاد شده است که علاوه بر حقوق و دستمزد منطقه‌ای و صنفی، حتی کارگاهی دیده شود که میزان حقوق و دستمزد به شرط اینکه از حداقل‌های دستمزد کمتر نباشد مورد پذیرش قرار گیرد.

پیوستن ۶۵ درصد واحدهای صنعتی خراسان رضوی به طرح طبقه بندی مشاغلوی افزود: نرخ بیکاری زمستان در استان نسبت به مدت مشابه ۳.۲ کاهش داشته است. در فصل پاییز هم از میانگین کشور ۲.۴ پایین‌تر است و در سطح استان‌ها  نرخ بیکاریمان پایین‌تر است و جز ۴ استان برتر در نرخ پایین بیکاری هستیم.

بابایی با بیان اینکه نرخ مشارکت استان ۶ درصد بیشتر از نرخ کشوری قرار دارد و حدود ۴۳ درصد است افزود: یکی از مباحث ویژه‌ای که از سال پیش به طور ویژه ورود کردیم بحث طرح طبقه بندی مشاغل در واحدها که زیر ۵۰ نفر نیروی کار دارند که در سال قبل ۴۸ واحد دیگر به این طرح پیوستند و اکنون ۶۵ درصد واحدهای ما که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل هستند به این طرح پیوستند.

وی یادآورشد: طبقه بندی مشاغل کمک می‌کند واحدهای تولیدی حقوق بیشتری را به نیروی کار خود بدهند که مدرک تحصیلی، سنوات در این موضوع لحاظ هستند. برنامه ما بر این است که تا پایان دولت این موضوع را به صد در صد برسانیم. واحدهای بزرگ را مجاب شدند  در طرح شرکت کنند در صورتیکه واحدی مقاومت کند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا حقوق و دستمزد کارگری در  دو آیتم حق مسکن و معیشت افزایش می‌یابد افزود: بر اساس پیشنهادی که وزیر مربوطه داده است منوط بر اینکه در مجلس به تصویب برسد انجام می‌شود. تا زمانیکه که مجلس جدید مستقر نشود این موضوع در حد پیشنهاد است. اکنون مباحث در حد بررسی و پیشنهاد است تا زمانیکه که تبدیل به لایحه نشود و به مجلس نرود و مصوب نشود در حد پیشنهاد می‌ماند. امسال برای اولین بار ایتم عائله مندی  برای متاهلین اضافه شده است که نکته مثبتی در حوزه حقوق و دستمزد است.

بابایی درباره حق و حقوق کارگری در تعطیلی پنجشنبه اعلام شده که نگرانی در خصوص کاهش مزد و یا افزایش ساعت کاری در پی خواهد داشت افزود: روال عرفی که وجود دارد اینکه برخی اوقات خود نیروی کار به خواست خودش ساعت کاری را کاهش می‌دهد و گاهی اوقات که به درخواست کارفرما این ساعت کاری کاهش می‌باید حقوق کارگر باید کامل پرداخت شود. موضوعی که مطرح است که تعطیلات هفته به دو روز برسد اگر شیفت کاری نیروی کار باشد قطعا مشمول اضافه کار خواهد بود.  چون در قانون کار ساعت در هفته ۴۴ ساعت تعیین شده است در قانون کار هم باید مصوبه جدید اعلام شود.

پایان پیام/

کد خبر 1760143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha