رونمایی از کتاب «به توان هایتک»

کتاب «به توان هایتک» پیرامون سرگذشت شکل‌گیری شرکت دانش‌بنیان «آهار شرق» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، کتاب «به توان هایتک» روز سه شنبه(۴ اردیبهشت) در سالن دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد.

 این رونمایی با حضور رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و رییس دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه معرفی شرکت‌های موفق با عنوان رویداد بزرگ امید فردوسی که اعضای آن دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی مشهد هستند برگزار شد، تا امیدآفرینی را در میان این دانشجویان ترویج کند.

به توان هایتک روایت شکل گیری و تأسیس و پیشرفت‌ یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در صنعت برق کشور است که توانستند در تنگناهای وابستگی و تحریم که بخش‌های مهمی از صنعت برق و انرژی کشور با بن‌بست و بحران مواجه شده بود، با دانش، همت و نوآوری‌هایشان، کشور را به سلامت از این مسیر عبور دهد.

این کتاب که تحقیق آن برعهده «بهزاد دانشگر» بوده و نگارش آن توسط «شبنم غفاری حسینی» صورت گرفته است در ۱۷۶ صفحه، شمارگان یک هزار جلد و قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

نوآوری پیشانی دانشگاه فردوسی است

 مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم تاکید کرد: فناوری و نوآوری امروزه پیشانی دانشگاه فردوسی است. امیدواریم پیرو دورنگاه کشور بتوانیم در اقتصاد دانش بنیان و تولید علم موثر باشیم.

وی گفت: دانشگاه فردوسی مشهد می‌خواهد ماموریت گرا باشد. دانشگاهی در سطح فردوسی مشهد باید ماموریت محوری را در پیش بگیرد. جلوی اسم دانشگاه امروز ما سه نقطه است. ما باید این سه نقطه را با ماموریت پر کنیم.

محمدرضا هاتف ،بنیانگذار شرکت آهار نیز در مورد این شرکت دانش بنیان گفت: فعالیت خود را در حوزه خدمات مهندسی برق در گرایش‌های الکترونیک و کنترل در سال ۱۳۷۹ آغاز کرده است. این فعالیت‌ها با بازطراحی و تولید بردهای الکترونیکی نیروگاهی شروع و کم‌کم به طراحی سیستم‌های کنترل پیشرفته موردنیاز در صنایع انرژی کشیده شد. 

وی ادامه داد: این شرکت، در سال ۱۳۹۰ سیستم کنترل توربین بومی با نام تجاری رامیار ارائه کرد و پس از آن سیستم تحریک ژنراتور و سایر سیستم‌های پیشرفته کنترل نیروگاهی، پالایشگاهی، نفت و گاز به مرور طراحی و ارائه کرد و امروز تعداد زیادی نیروگاه، پالایشگاه، خطوط انتقال نفت و… از سیستم‌های کنترل آهار استفاده می‌کنند. آهار علاوه بر ایران در برخی کشورهای دیگر خدمات مهندسی دارد.

کتابی برای ایجاد شور فناوری در دانشجویان

شبنم غفاری حسینی، نویسنده کتاب به توان هایتک نیز در این خصوص گفت: این کتاب به مرحله چاپ دوم رسیده است. محور داستان آن زندگی‌نامه و سرگذشت دانشمندی قرارداده‌ایم که به ساخت یک نیروگاه برق در شرایط سخت کشور پرداخته است. امیدواریم چنین داستان‌هایی بتواند شور فناوری و اقتدار نوآوری را در میان دانشجویانی که بعد از تحصیل به نوآوری و کارآفرینی می‌پردازند به جریان بیاندازد.

وی دستیابی به ساخت و فناوری جدید را آرمان مشترک کتاب و جامعه خواند و گفت: فناوریی که تنها محصور به ۴ کشور در جهان می‌شود امروز به دست ایرانیان افتاده و این مهم مرهون تلاش‌ها و خودباوری‌های دو جوان ایرانی محسوب می‌شود، ازآنجایی‌که طی سال‌های متمادی خود تحقیری رواج پیدا کرد و اوج آن را در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌بینیم، بنابراین مطرح کردن توان و باور ایرانی نکته مهم بود که سبب نگارش این کتاب شد.

غفاری افزود: گفتمانی که این دو جوان و چهارچوب فکری آنان توانمند کردن ایران و بحث توکل و ایمانی که به خدا داشتند قصه شگفت آفریده؛ حتی این گفتمان تلاش دارد تا کشورهای استعمار زده را به خودباوری و دست‌یابی به تکنولوژی‌های خاص دنیا نزدیک کند و این عاملی مهم و قابل توجه است که سبب شد شور و شعفی ویژه برای نگارش این کتاب پیدا کنم.

پایان پیام/

کد خبر 1760151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha