«سلام همسایه»؛ طرح ابتکاری کانون‌های مساجد برای نصف‌جهان

طرح «سلام همسایه» به همت کانون‌های مساجد و حمایت مدیریت شهری در همجواری این مراکز دینی اصفهان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، همسایه و حق و حقوق آن از موضوعاتی است که در مفاهیم دینی به آن بسیاری اشاره شده و به قدری همسایگان نسبت به همدیگر حق و حقوق دارند که به نظر برسد آنان از همدیگر اثر می برند.

پیامبر اسلام در روایتی احترام به همسایه را بسیار مهم و همانند اقامه نماز دانسته و ائمه معصومین(ع) جامعه را به رعایت حقوق همدیگر توصیه کرده اند.

توصیه هایی که نسبت به همسایه می شود که در تقویت همدلی جامعه و برون رفت از زشتی ها و حل مشکلات فردی و اجتماعی نقش دارد از این رو باید نسبت به آن نباید بی توجهی کرد.

همه اوصاف در حوزه همسایگی منازل بوده حالا که مسجد همسایه خانه ما بشود چه حقوقی دارد و این مراکز دینی نیز چه سهمی در محله و هم جواری دارند مسجد همسایه خانه ما بشود چه حقوقی دارد و این مراکز دینی نیز چه سهمی در محله و هم جواری دارند باید به آن پرداخته شود.

همسایگان مسجد فرصت های نابی را پیدا کرده اند که توفیقات معنوی از جمله آن است و البته رعایت حقوق آنان مثل عدم آزار صوتی در مناسبت ها را باید متولیان به خاطر بسپارند.

در همجواری مسجد/ اجرای طرح «سلام همسایه» در اصفهان

تقویت ارتباط همسایگان با مسجد

همجواری مسجد توفیق ارزشمند محسوب می شود اما بررسی های میدانی گاهی از عدم حضور برخی از همسایگان در برنامه های مساجد حکایت دارد و ارتباطات کاهش یافته است.

کانون های مساجد با اجرای برنامه های فرهنگی خود گاهی این حضور را تقویت کرده اند و برای حضور زمینه سازی داشته اند.

برنامه معنوی، فرهنگی، هنری و اجتماعی هر کدام سهم مهمی در ارتباط با مسجد داشته اند و زمینه مشارکت و همکاری برای توسعه خدمات را فراهم ساخته اند.

در همجواری مسجد/ اجرای طرح «سلام همسایه» در اصفهان

گرفتاری های دنیایی عامل کاهش ارتباط با همسایگی مسجد

 حال و احوال با همسایگان جز رسوم بوده و چه دید و بازدیدهایی که در گذشته انجام می شد اما گرفتاری های دنیایی و زندگی این رابطه اجتماعی را کاهش داده و همین موضوع بر ارتباط همسایگان با مسجد تاثیر گذاشته است.

کاهش باورهای دینی نیز جز دیگر مولفه های کاهش ارتباط با مسجد و ادای حق همسایگی بوده که افراد به آن اعتقاد نداشته و کمتر در مراسمات مذهبی و نماز جماعت حاضر می شوند.

عدم تنوع برنامه ها عامل دیگر در کاهش ادای حق همسایگی این مراکز دینی بوده که اگر کارکردهای این مراکز دینی احیا شود آنگاه شاهد افزایش حضور خواهیم بود.

نوع برخورد، میزبانی مناسبت متولیان مساجد و ایجاد جذابیت ها می تواند هر کدام بر حضور در مسجد تاثیر بگذارد نوع برخورد، میزبانی مناسبت متولیان مساجد و ایجاد جذابیت ها می تواند هر کدام بر حضور در مسجد تاثیر بگذاردو زمینه حضور را فراهم سازد.

دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان با اشاره به کارکردهای مساجد گفت: احیا کارکردهای این مراکز دینی مثل صدر اسلام علاوه بر رونق معنویت بر گره گشایی مشکلات فردی و اجتماعی تاثیر می گذارد.

حجت الاسلام ابراهیم رنجبر افزود: این کارکردها کاهش یافته و در بعضی از مناطق تنها اقامه نماز در یک وعده در مساجد انجام و هیچ برنامه فرهنگی و اجتماعی عرضه نمی شود.

وی ادامه داد: باید کارکردهای مساجد تقویت و افراد هر محله سهم خود را ایفا و همچنین مسجد نیز نقش محوری خود را داشته و در حل معضلات و مشکلات پیشتاز باشد.

در همجواری مسجد/ اجرای طرح «سلام همسایه» در اصفهان

طرح «سلام همسایه» مقدمه ای بر نقش آفرینی همجواری با مسجد

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان طرح «سلام همسایه» را از ۲ سال گذشته آغاز کرده و ۲۰۰ مسجد در محلات این کلانشهر مقدمه ساز برقراری رابطه شده اند.

بچه های مسجد با تهیه هدیه و نامه به همسایگان خانه پروردگار، از آنان برای حضور در این مراکز دینی دعوت کرده اند و بانی حضور خانواده های همجوار به کانون و مساجد شده اند.

کانون های فرهنگی و هنری با تنوع برنامه ریزی ها برای نسل جدید ایجاد انگیزه کرده اند و هرچقدر برنامه ها تنوع بیشتری داشته اند این حضور نیز تقویت شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان در این خصوص گفت: از ۲۰۰ مجری طرح سلام همسایه حمایت شده و مدیریت شهری تسهیل گر شرایط بوده است.

کمال حیدری تاثیرات این طرح را برای آرامش روانی، حل مشکلات اجتماعی، همدلی و وفاق بین شهروندان با محوریت مساجد و توسعه فرهنگی مهم خواند.

وی اذعان داشت: فراگیری چنین طرحی امکان احیا کارکرد مساجد و ایفا نقش محوری این مراکز دینی را فراهم می کند و به جایگاه محله اسلامی خواهیم رسید.

یک مقام مسئول در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور به جایگاه مساجد اشاره کرد و گفت: این مراکز دینی از صدر اسلام محل وفاق، همدلی، مواسات، گره گشایی از مشکلات و وحدت جامعه بوده و امروز در کشورمان نیز باید نقش آن ایفا بشود.

این مراکز دینی از صدر اسلام محل وفاق، همدلی، مواسات، گره گشایی از مشکلات و وحدت جامعه بوده و امروز در کشورمان نیز باید نقش آن ایفا بشود.

محمدتقی محمدیان خاطرنشان کرد: نباید این جایگاه فراموشی بشود بلکه باید با طرح های نوین و جدید زمینه حضور را ایفا کرد و کانون مساجد دراین مسیر نقش مهمی دارند.

وی حمایت های شهرداری اصفهان را در اجرای چنین طرح هایی مهم خواند و یادآورشد: طرح سلام همسایه می تواند فراگیر شود.

در همجواری مسجد/ اجرای طرح «سلام همسایه» در اصفهان

علاقه مندی به حضور در مسجد در بین مردم

گفتگو با شهروندان در خصوص حضور در مسجد و اداری حق همسایگی همگی فصل مشترکی داشت که علاقه مند به حضور هستند اما گرفتاری های زندگی، عدم تنوع در برنامه ها، کم مهری های متولیان و بی خبری از تاثیرات معنوی مانع شده است.

یکی از همسایگان مساجد اصفهان با اشاره به اینکه تاثیرات معنوی این همجواری قابل انکار نیست، خاطرنشان کرد: تنوع برنامه ها بر تاثیر افزایش حضور در این مراکز دینی نقش دارد.

همجواران مساجد مجری طرح سلام مسجد از این برنامه ابراز رضایت کرده و خواستار توسعه آن شده اند و بعضی از خانواده ها در سایه این طرح در مسجد حاضر شدند.

اگر بچه های مساجد مقدمه ساز حضور بشوند آنگاه علاوه بر حضور همجواران، اهالی دیگر محله نیز نقش مشارکتی خود را ایفا می کنند.

کد خبر 1760340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha