نسخه کمیاب قرآن در حراج «هنرهای جهان اسلام» لندن رکورد زد

یک نسخه کمیاب خطی قرآن در حراج خانه «ساتبیز» لندن به قیمت ۱۱۴ هزار و ۳۰۰ پوند فروخته شد و رکورد فروش را در حراجی نمایش «هنرهای جهان اسلام» به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « dailysabah»، یک نسخه کمیاب خطی قرآن که به سفارش منیره سلطان، دختر سلطان عبدالمجید اول نگارش شده است در حراج خانه «ساتبیز» لندن به قیمت ۱۱۴ هزار و ۳۰۰ پوند (۱۴۴ هزار دلار) فروخته شد و رکورد فروش را در حراجی نمایش هنرهای جهان اسلام به ثبت رساند.

در حراجی با عنوان «هنرهای جهان اسلام » که در خانه حراج ساتبیز در لندن، پایتخت بریتانیا برگزار شد، آثار متعددی به فروش رفت و قرآنی که با تذهیب استادانه به سفارش منیره سلطان، دختر سلطان عبدالمجید اول در سال ۱۸۶۰ ساخته شده بود به قیمت بی سابقه ای فروخته شد.

 این اثر که توسط خطاط «ابراهیم حکی» ترک در امپراتوری عثمانی نوشته شده بود بین ۷۰ هزار تا ۹۰ هزار پوند ارزش داشت،اما خریدار این قرآن در نهایت آن را به قیمت ۱۱۴ هزار و ۳۰۰ پوند خریداری کرد.

این اثر عثمانی که به سفارش «ابراهیم الهامی پاشا»، همسر منیره سلطان تهیه شده است، یکی از بهترین نمونه‌های روکوکوی ترکی محسوب می‌شود که منعکس کننده هنر در قرن هجدهم و  نوزدهم است.

روکوکو اصطلاحی است در تاریخ هنر که برای توصیف هنر تزئینی در زمینه‌های مختلف معماری، نقاشی، پیکرسازی، طراحی اثاثیه و اشیاء زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرید.

 در این حراج علاوه بر آثار مختلف خوشنویسان عثمانی، اقلامی مانند کاشی های ایزنیک، سجاده های ابریشمی، گلیم و غیره به هزاران پوند فروخته شد.

همچنین مجموعه ای از آثار با ارزش که ظاهرا از ترکیه آمده بودند در این حراج به صاحبان جدید ارائه شدند.

از جمله این می‌توان به یک سجاده نماز، یک شمعدان برنجی از دوران سلطان سلیمان باشکوه متعلق به سال ۱۵۳۹، یک شمع برنجی ساخته شده برای «کوجا سنان پاشا» وزیر اعظم عثمانی الاصل آلبانیایی، نسخه های قرآنی ۱۶۸۲-۱۶۸۳ نوشته شده توسط سید احمد بن موسی، نسخ های قرآنی ۱۷۹۶-۱۷۹۷ نوشته شده توسط خوشنویس «محمد امین»، یک فرش ابریشمی عثمانی مربوط به اوایل دهه ۱۹۰۰، یک فنجان سرامیکی ازنیک ۱۵۹۰، یک سجاده نماز قرن نوزدهمی از قونیه، یک سجاده نماز ساخت آناتولی از قرن هجدهم، بشقاب های نقره عثمانی از قرن هجدهم، یک پرتره نقاشی رنگ روغن از شاهزاده عثمانی موسی چلبی، یک نسخه قرآن از سال ۱۸۰۴ نوشته شده توسط «مصطفی رکیم» خوشنویس اشاره کرد.

کد خبر 1760612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha