کشت گیاهان دارویی برای ۷۹ جویای کار، اشتغالزایی کرده است

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان گفت: کشت گیاهان دارویی در این شهرستان برای ۷۹ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

محمدصادق رضاقلی زاده، مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: کشت گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای اشتغال زایی جوانان و مردم روستاهای شهرستان ایجاد می کند که این فرصت تبدیل به پتانسیل و ظرفیت برای علاقه مندان به کسب و کارهای روستایی شده است و اکنون ۷۹ بهره بردار مشغول به فعالیت در این عرصه هستند.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداران کشت گیاهان باارزش دارویی این شهرستان خراسان شمالی سال گذشته، ۱۳۴ هکتار انواع گیاه دارویی در سطح مراتع کشت کردند.

رضاقلی زاده عنوان کرد: با این میزان سطح زیرکشت، مجموع کل سطح زیرکشت گیاهان دارویی این شهرستان به ۲۶۷.۵ هکتار افزایش یافت.

 مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان بیان کرد: زیره سبز، سیاه، باریجه، آنغوزه، آویشن باغی، سیاه دانه و گل محمدی از جمله گیاهان دارویی هستند که در مراتع شهرستان کشت می شوند.

وی افزود: بیشترین گیاه دارویی باارزش که در شهرستان شیروان کشت می شود زیره سبز است و بیشترین کشت منطقه واقع در تکمران بخش سرحد است.

 رضاقلی زاده با اشاره به افتتاح و فعالیت کارخانه فرآورده گیاهان دارویی واقع در ناحیه صنعتی امیرآباد این شهرستان از سال ۱۴۰۱ افزود: این کارخانه شامل بسته بندی گلاب و عرقیات گیاهی، بسته بندی اسانس خوراکی، شربت از گیاهان(عصاره، دانه، عرقیات و غیره)، اسانس طبیعی مورد مصرف در صنایع غذایی، انواع روغن خام گیاهی، بسته بندی انواع گیاهان دارویی و انواع عرقیات گیاهی است.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید سالانه این کارخانه، ۲۴۰ تن است.

۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه‌ای در این استان شناسایی شده است که بیشتر این گونه‌ها قابلیت صنعتی شدن دارند، اما برداشت‌های غیراصولی از اصلی‌ترین مخاطراتی است که رویشگاه گیاهان دارویی را تهدید می‌کند.

کد خبر 1760719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha