شبکه‌ نخبگانی برای ایجاد تمدن نوین در جهان اسلام شکل می‌گیرد

دومین نشست سیاستگزاری جشنواره تمدن اسلامی با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست، رسول نوروزی دبیر بخش تمدن پژوهی، به معرفی شاخص های مرتبط با این بخش پرداخت و گفت: از میان چند هزار نفر پژوهشگر و موسسه در بین کشورهای هدف، براساس شاخص هایی که طراحی شده بود، آثاری را در گام نخست، انتخاب کرده ایم که می توانیم نفرات و موسسات برگزیده را از میان آنان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به نظام سازی و فرآیند تمدنی شدن جوامع اسلامی و نظریه پردازی پیرامون مسائل تمدنی جهان اسلام در عصر معاصر از شاخص های انتخاب پژوهشگران است، ادامه داد: برخورداری از رویکرد انتقادی نسبت به علم مدرن به ویژه علوم اجتماعی و انضمامی بودن مطالعات و پژوهش ها، از دیگر شاخص هایی بود که ما در مورد محققان، در نظر داشتیم و آثار منتخب را از میان آنها، غربال کردیم. 

نوروزی در مورد شاخص انتخاب مراکز پژوهشی در حوزه تمدن نوین اسلامی، توضیح داد: میزان حمایت از تولید آثار علوم انسانی با رویکرد اسلامی، فراوانی آثار علمی و پوهشی مرتبط با مباحث تمدن اسلامی و میزان همکاری های علمی و پژوهشی با سایر مراکز جهان اسلام در موضوعات تمدن اسلامی، از جمله این شاخص ها است. 

شبکه‌سازی نخبگانی برای ایجاد تمدن نوین در جهان اسلام شکل می‌گیرد

حجت الاسلام حسن رضایی مدیر پژوهشگاه بین المللی المصطفی نیز درباره دانشگاه ها و مراکز آموزشی برگزیده ابراز کرد: برخورداری از رویکرد انتقادی نسبت به علم مدرن به ویژه علوم اجتماعی یکی از شاخص های انتخاب ما در حوزه دانشگاه ها و مراکز آموزشی بود. همچنین میزان حمایت از تولید آثار علوم انسانی با رویکرد اسلامی و فراوانی دوره ها و رشته های مرتبط با مباحث تمدن اسلامی، دیگر مواردی بود که در انتخاب برگزیده ها، نقش داشت.

وی همچنین گفت: پذیرش نقش فعالان و صاحبنظران علوم اسلامی در فرآیند آموزش، فراوانی دوره ها و الگوهای آموزشی خلاقانه (غیرتقلیدی) مبتنی بر زیست بوم اسلامی و میزان و چگونگی اهتمام بر آموزش انضمامی و مهارتی مبتنی بر نیازهای معاصر جوامع اسلامی دیگر شاخص ها و اطلاعاتی بود که از مجموعه ۸ کشور مشخص شده در جشنواره، در نظر گرفته و مراکز آموزشی آنها ارزیابی شد. 

در ادامه این نشست، سجاد صفار هرندی رییس پژوهشکده هنرهای اسلامی حوزه هنری هم در معرفی شاخص های بخش هنر تمدنی اظهار کرد: آثاری که آرمان ها و ارزش های اسلامی همچون یکتاپرستی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی و... در آنها تجلی دارد، مورد توجه ما قرار گرفته است. همچنین آثاری که در ارتقای معنویت و اخلاق اسلامی در جوامع اسلامی نقش دارد و پیام وحدت اسلامی و انسجام امت اسلامی را تبلیغ می کنند نیز جزو منتخبان ما بودند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نفر از چهره های هنری از ۹ کشور اسلامی، در مرحله نخست، انتخاب شدند، ادامه داد: در این میان، آثاری که جلوه ها و ارزش های سبک زندگی اسلامی را عرضه و جلوه های زیباشناسی حقیقی و فطری بشر را منعکس می کنند نیز در هیئت انتخاب، مورد توجه قرار گرفتند. 

حجت الله ایوبی عضو شورای سیاستگزاری جشنواره بین المللی تمدن اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: وقتی نگاه تمدنی به دنیا داریم، یعنی به کثرت تمایزها توجه می کنیم. زمانی که می گوییم تمایز برای ما قابل قبول است و می توانیم متفاوت باشیم اما زیر چتر جمهوری اسلامی، با هم باشیم، یک رویکرد نوین متمدنانه ای شکل می گیرد. 

وی ادامه داد: در تمدن عده ای نظریه پرداز داریم و یک سری نهاد. یعنی همه کسانی که تمدن را خلق می کنند و تکثر را در جهان اسلام به وجود می آورند. در عرصه های مختلف جلوه های تمدنی ایجاد می کنند. 

ابوالحسن خلج‌ منفرد، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز، بیان کرد که جشنواره بین المللی تمدن اسلامی، یک رویداد حاکمیتی است و باید جایی در آن، دولت های اسلامی را هم دخیل کنیم. 

وی افزود: می توانیم از طریق رایزنی های فرهنگی کشورمان، با موسسات فرهنگی و دولتی ارتباط برقرار کنیم و سهم دولت ها را در این رویداد بین المللی، در نظر داشته باشیم.

همچنین محمدهادی همایون استاد دانشگاه امام صادق(ع)، با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی کشور، بیشتر مربوط به دوران طلایی تمدن اسلامی است و به تمدن نوین اسلامی، توجه زیادی نشده است، پیشنهاد کرد: در این جشنواره لازم است که بخشی را به موضوع غزه و فلسطین اختصاص دهیم، چرا که یک اتفاق تمدنی در این منطقه، در حال رخ دادن است. 

محمدرضا بهمنی معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در این نشست، با اشاره به اینکه در دوره های آینده جشنواره بین المللی تمدن اسلامی به مناطق و کشورهای دیگر اسلامی نیز توجه جدی صورت خواهد گرفت، ادامه داد: غایت هدف ما با برگزاری این رویداد، ایجاد شبکه سازی در میان کشورهای اسلامی و میان مسلمانان دنیا است. برای ما، دور هم جمع شدن جریان های فکری و تمدنی در جهان اسلام بسیار مهم است.

نخستین دوره جشنواره بین المللی تمدن نوین اسلامی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال جاری با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف برگزار خواهد شد. این رویداد بین المللی سه بخش اصلی خواهد داشت. بخش نخست به تمدن پژوهان و تمدن پژوهی اختصاص دارد. مساله آموزشی در حوزه تمدن نیز بخش بعدی این رویداد است و همچنین به موضوع هنر تمدنی و آثار هنری در این عرصه نیز خواهد پرداخت.

کد خبر 1760744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha