رمان‌نویس اسیر فلسطینی، برنده جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ شد

باسم خندقجی، رمان‌نویس فلسطینی که هم اکنون نیز در زندان‌های صهیونیستی اسیر است، برنده جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از فرانس ۲۴، رمان «نقابی به رنگ آسمان» نوشته باسم خندقجی، رمان‌نویس فلسطینی محبوس در زندان‌های رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه در هفدهمین نشست خود در ابوظبی، پایتخت امارات، برنده جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی عربی «بوکر» شد.

رمان مصری «قماری به افتخار بانو میتسی» نوشته احمد المرسی و از فلسطین «آسمان هفتم قدس» اثر اسامه العیسی و «نقابی به رنگ آسمان» نوشته خندقجی و از عربستان باهبل: مکه ۱۹۴۵-۲۰۰۹ توسط رجا عالم، از سوریه «خاتم سلیمی»اثر ریما بالی و از مراکش رمان «موزائیک»  اثر عیسی ناصری معرفی شد.

خندقجی، رمان نویس فلسطینی است که در سال ۱۹۸۳ در شهر نابلس به دنیا آمد. او در دانشگاه ملی النجاح در نابلس در رشته روزنامه نگاری و رسانه تحصیل کرد و تا زمان دستگیری در سال ۲۰۰۴ در سن ۲۱ سالگی داستان های کوتاه نوشت.

خندقجی، تحصیلات دانشگاهی خود را از زندان با ثبت نام در دانشگاه قدس به پایان رساند، جایی که پایان نامه او در مورد مطالعات اسرائیل در علوم سیاسی بود.

هیئت داوران از بین ۱۳۳ رمان، رمان این فلسطینی را به عنوان بهترین رمان منتشر شده بین جولای ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ انتخاب کرد. این جایزه از طرف نویسنده توسط ناشر رمان، دارالادب «رعنا ادریس» گرفته شد.

نقاب در رمان خندقجی اشاره به «هویت آبی» است که نور را می‌یابد و او باستان شناس ساکن اردوگاهی در رام الله است که در جیب کتی قدیمی که صاحب آن اسرائیلی است، این نقاب را بر تن می کند و بنابراین روایت رمان سفر آغاز می شود.

نبیل سلیمان، رئیس هیئت داوران، پس از اعلام برنده این رمان گفت: «در نقاب به رنگ آسمان، رمان با شیوه‌های نوآورانه  نوشته شده است.

یاسر سلیمان، رئیس هیئت امنای جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی عربی نیز گفت: رمان باسم خندقجی زمان حال با گذشته را پیوند می‌دهد و در تلاش برای مکاشفه است.

از زمان دستگیری خود در سال ۲۰۰۴، خندقجی مجموعه های شعری از جمله آیین های اولین بار (۲۰۱۰) و شعر نفس های یک شب (۲۰۱۳)  را سروده است و سه رمان، نرگس تنهایی (۲۰۱۷)، خسوف بدرالدین (۲۰۱۹) و نفس های یک زن فریب خورده (۲۰۲۰) را نوشته است.

جایزه بین المللی ادبیات داستانی عربی یک جایزه سالانه تخصصی در زمینه خلاقیت رمان نویسی به زبان عربی است که در سال ۲۰۰۷ در ابوظبی راه اندازی شد و دولت «سازمان گردشگری و فرهنگ ابوظبی» از آن حمایت مالی می کند.

کد خبر 1761023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha