حضور ایران در شصتمین دوره دوسالانه هنر ونیز

با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا، غرفه هنر جمهوری اسلامی ایران با شعار «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» در بزرگ‌ترین رخداد هنری جهان، شصتمین دوره دوسالانه هنر ونیز حضور پررنگی دارد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دوسالانه ونیز، نمایشگاهی از آثار هنری معاصر است که هر دو سال یکبار در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود. این رویداد فرهنگی از سال ۱۸۹۵ با هدف حمایت هنرهای تجسمی معاصر در ایتالیا راه‌اندازی شد.

شصتمین دوره بینال ونیز از ۲۱ آوریل با شعار «خارجی‌ها همه‌جا» با حضور ۹۵ کشور آغاز شد و این تعداد حضور کشورها از زمان بعد از همه‌گیری کووید بی سابقه بوده است.

از زمان بنیانگذاری دو سالانه، جمهوری اسلامی ایران نهمین حضور خود را با آثاری فاخر از برجسته ترین هنرمندان معاصر کشور آغاز کرد.  عنوان انتخابی شده برای غرفه ایران «بنی آدم اعضای یک پیکرند» برگرفته از شعر شاعر بزرگ فارسی سعدی شیرازی است.

اداره‌کل هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، غرفه ایران را با آثاری از هنرمندان تراز اول کشورمان، عبدالحمید قدیریان، غلامعلی طاهری، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی و مصطفی گودرزی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  در ایتالیا  به صورت رسمی افتتاح کردند.

در این مراسم، امیر عبدالحسینی کیوریتور و شعیب حسینی‌مقدم به عنوان کیوریتور ارشد پادیلیون حضور داشتند.

صبوری، سفیر کشورمان در مراسم افتتاحیه ضمن تشکر از همت موزه هنرهای معاصر تهران و رایزنی فرهنگی که در مدت زمان کوتاهی با تلاش‌های شبانه روزی خود حضوری فاخر و معنا دار را در دوسالانه ونیز رقم زدند، گفت: این نمایشگاه از نظر محتوایی و چیدمان بسیار فاخر است. با توجه به تحولات خاورمیانه، عنوان نمایشگاه بسیار سنجیده و هوشمندانه انتخاب شده و بازدید کنندگان به این مهم پی خواهند برد.

وی افزود: این نشان دهنده سیاست راهبردی ما در منطقه است. با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، انتخاب و برگزاری این نمایشگاه تسکین دهنده آلام مردم فلسطین باشد.

سفیر کشورمان به این نکته اشاره کرد که روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم ایتالیا و گردشگران خارجی فرصت خوبی برای تبیین این جنایات است.

محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی کشورمان سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود که ضمن تشکر از مسئولین موزه هنرهای معاصر و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، حضور جمهوری اسلامی ایران را در این مقطع زمانی خاص لازم و مهم برشمرد.

وی اظهار داشت :حضور جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوره جشنواره بینال هنری ونیز موجب سرافرازی و افتخار است. هنرمندان به همراه آثار بسیار فاخرشان در این نمایشگاه با توجه به شرایط بین‌المللی بسیار مهم ارزیابی می‌شوند و این مهم موجب شده که هنرمندان فرهیخته کشورمان حمایت از مردم ستمدیده غزه و فلسطین را در دستور کار خود قرار دهند.

شایان ذکر است که حضور جمهوری اسلامی ایران در این رخداد فرهنگی و هنری حاصل همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اداره کل هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر و کارشناسان ارزشمند موزه است.

دو سالانه‌ی هنر ونیز بزرگترین رویداد هنری جهان است. این برنامه هر دو سال یکبار به مدت شش ماه میزبان کشورهای جهان با هنرمندان منتخب در عرصه‌های گوناگون هنرهای تجسمی بوده و هر کشوری تلاش می‌کند با برپایی پاویون‌های خود در مرکز توجهات قرار بگیرد.

آثار به نمایش گذاشته شده غرفه ایران بیانگر رنج و آلام کودکان فلسطینی در حمله رژیم غاصب صهیونیستی به نوار غزه است. این پنج اثر متعلق به هنرمندان صاحب نام ایرانی شامل استادان کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، مرتضی اسدی، مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان است. هر پنج اثر در زمستان ۱۴۰۲ با موضوع کودکان شهید غزه شکل گرفته و آخرین اثر این هنرمندان محسوب می‌شود.

کد خبر 1761112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha