حمایت حقوق بشری از انتفاضه دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا

دهها گروه مذهبی، حامی حقوق بشر و مترقی در آمریکا با دانشجویانی که در اعتراض به حمایت این کشور از اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه به پا خواسته اند، اعلام همبستگی کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «Aljazeera»، دهها گروه مذهبی، حامی حقوق بشر و مترقی در آمریکا با دانشجویانی که در اعتراض به حمایت این کشور از اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه به پا خواسته اند، ابراز همبستگی کردند.

این گروه‌ها که شامل حزب خانواده‌های کارگری، جنبش «اگراکنون نه»، جنبش «طلوع آفتاب»، جنبش «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، و  «نسل z برای تغییر» هستند در بیانیه‌ای مشترک از دانشجویان معترض در دانشگاه‏های آمیکا تمجید کردند.

در این بیانیه آمده است: ما دانشجویانی را که علیرغم فضای شدید فشار، ارعاب و انتقام از حق خود برای تظاهرات مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند تا آگاهی مردم را در مورد حمله اسرائیل به غزه با تسلیحات و بودجه آمریکا افزایش دهند، تحسین می‌کنیم.

این بیانیه می‌افزاید: دانشجویان خواسته‌های روشنی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه دانشگاه‌هایشان از شرکت‌هایی که از اشغال اسرائیل سود می‌برند صرف نظر کنند و خواهان ایجاد محیط‌ های امن برای فلسطینی‌ها در همه دانشگاه‌ها هستند.

این بیانیه که  از سوی نزدیک به ۱۹۰ گروه از جمله «موسسه عربی- آمریکایی»، «صندوق اقدام برای تغییر»،«صلح سبز آمریکا» و «دموکرات های عدالت» حمایت می‌شود، حمایت فزاینده از جنبش اعتراضی دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد که علی‌رغم سرکوب‌های مدیران دانشگاه‌ها و سازمان‌های مجری قانون ادامه دارد و وارد سومین هفته خود شده است.

اگرچه دانشجویان از زمان شروع جنگ در غزه اعتراض‌های خود را آغاز کردند، اما موج جدید تظاهرات که مشخصه آن اعتراض در محوطه دانشگاه‌هاست کشور را فراگرفته و به سرفصل‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

دانشجویان از دانشگاه‌هایشان می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های خود را افشا کنند و به روابط خود با شرکت‌های درگیر با ارتش اسرائیل پایان دهند.

پاسخ خشونت آمیز

تظاهرات دانشجویان در اوایل آوریل در دانشگاه «کلمبیا» نیویورک شدت گرفت، جایی که دانشجویان همچنان با دستگیری‌های خشونت آمیز پلیس برای پاکسازی اردوگاه‌هایشان مواجه هستند.

با این حال، اعتراضات مشابهی در سراسر ایالات متحده و همچنین در کشورهای دیگر به وجود آمده است.

در بیانیه سازمان‌های مدنی و حقوق بشری آمده است: در حالی که ما در همبستگی با دانشجویان معترض در اردوگاه‌ها در سراسر کشور ایستاده‌ایم بر تعهد خود برای تقویت صدای آنها و محکومیت واکنش خشونت‌آمیز مقامات دانشگاه‌ها به فعالیت‌های آنها تاکید می‌کنیم و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم حضور پلیس و سایر نیروهای نظامی را حذف کنند.

این در حالی است که «مینوش شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا با انتشار بیانیه‌ای از دانشجویان معترض خواست تا داوطلبانه متفرق شوند.

شفیق گفت: ما در حال رایزنی با گروه گسترده‌تری در جامعه خود هستیم تا گزینه‌های داخلی جایگزین را برای پایان دادن به این بحران در اسرع وقت بررسی کنیم.

او  این اعتراضات را به ایجاد محیط نامطلوببرای دانشجویان و اساتید یهودی متهم کرد، اما معترضان دانشجویی اتهامات یهودی ستیزی را رد کرده و تاکید کردند که بسیاری از سازمان دهندگانی که در تظاهرات شرکت داشتند، خودشان یهودی هستند.

دانشگاه کلمبیا تهدید کرده است که در صورت عدم پاکسازی محوطه دانشگاه دوشنبه، تعلیق و اقدامات انضباطی علیه دانشجویان اتخاذ خواهد کرد.

این دانشگاه ضرب الاجل های قبلی را هم برای پایان دادن به اعتراضات تعیین کرده بود که به نظر می رسید دانشجویان آن را نادیده گرفتند.

واکنش سیاسی

سرکوب معترضان و اعضای هیئت علمی حامی آنها نگرانی هایی را در مورد آزادی دانشگاهی و آزادی بیان در دانشگاه های آمریکا ایجاد کرده است.

در این راستا «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» با صدور نامه ای سرگشاده به دانشگاه های دولتی و خصوصی نسبت به نقض حقوق معترضان هشدار داد.

این در حالی است که اولین متمم قانون اساسی ایالات متحده آزادی تجمع و بیان را تضمین می کند.

در این بیانیه آمده است: همانطور که به فعالیت دانشجویان و اساتید و کارکنان خود واکنش نشان می دهید، ضروری است که اصول آزادی آکادمیک و آزادی بیان را که هسته اصلی ماموریت آموزشی موسسه مشما هستند، قربانی نکنید.

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا همچنین از مسئولان دانشگاه‌ها خواست تا در برابر فشارهای اعمال شده توسط سیاستمدارانی که به دنبال سوء استفاده از تنش های دانشگاه برای پیشبرد برنامه های حزبی خود هستند،مقاومت کنند.

این در حالی است که سیاستمداران هر دو حزب بزرگ تظاهرکنندگان دانشجویی را محکوم کرده و آنها را به یهودستیزی متهم کرده اند.

آنها زندگی خود را به خطر انداخته اند

در میان این واکنش‌ها، ده‌ها گروه مترقی که از دانشجویان حمایت کردند، گفتند: شجاعت و عزم دانشجویان در مواجهه با ناملایمات به همه ما انگیزه می‌دهد که هر جا که بی‌عدالتی رخ می‌دهد، اقدام کرده و علیه بی‌عدالتی صحبت کنیم.

در بیانیه مشترک صادر شده از سوی این گروه‌ها آمده است: از آنجایی که آنها در حال حاضر خطر کرده اند بسیار مهم است که همه ما هر کاری که می توانیم برای حمایت از آنها انجام دهیم.

سازمان‌دهندگان دانشجویی تاکید کرده‌اند که اعتراضات آنها با هدف گسترش آگاهی در مورد سوء استفاده‌ها در غزه است؛ جایی که اسرائیل بیش از ۳۴ هزار و ۴۰۰ نفر را کشته و محاصره شدیدی در این منطقه اعمال کرده و آن را به آستانه قحطی رسانده است.

آنها هشدار داده اند که تمرکز سیاستمداران بر دانشجویان با هدف منحرف کردن توجه از جنایات اسرائیل و حمایت آمریکا از جنگ است.

کد خبر 1761115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha