هیئتی برای مذاکره آتش بس به قاهره اعزام نمی‌کند

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که تا زمانی که از حماس پیشنهادی دریافت نکند، هیئت خود را برای مذاکره به قاهره اعزام نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، رادیو ارتش اسرائیل روز سه شنبه اعلام کرد: اسرائیل تصمیم گرفته است تا زمانی که از حماس در مورد پیشنهادات مصر برای مبادله اسرا، پاسخی دریافت نکرده است، هیئت خود را برای مذاکره درباره آتش بس در نوار غزه به قاهره اعزام نکند.

رادیو عبری به نقل از یک مقام سیاسی اسرائیلی که نامش فاش نشده است، گفت: تصمیم گرفته شد که به قاهره نرویم.

وی اعلام کرد: تل آویو تا عصر چهارشنبه آینده منتظر پاسخ حماس مبنی بر پیشنهادات توافق جدید خواهد بود و پس از آن تصمیم خواهد گرفت که آیا در مذاکرات جدید شرکت کند یا نه.

یک هیئت اسرائیلی قرار بود امروز به قاهره برود تا راه های دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش بس در غزه را بررسی کند.

رادیو ارتش اسرائیل ماهیت پاسخ‌هایی را که تل آویو از حماس انتظار دارد، مشخص نکرده است.

در همین راستا،  سازمان رادیو و تلویزیون عبری گزارش داد که در صورت شکست مذاکرات جدید در مورد توافق با حماس، عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در شهر رفح به زودی آغاز خواهد شد.

وی گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، پیش از این دو بار تصمیم گرفت که عملیات نظامی در رفح را به دلیل فشارهای بین المللی و تلاش های میانجی ها برای دستیابی به توافق برای آزادی اسرا به تعویق بیندازد.

با این حال، از سوی دیگر، دفتر نخست وزیری اسرائیل صحت اخبار منتشر شده قبلی مبنی بر تعویق عملیات رفح را به طور کلی تکذیب کرد.

وی ادامه داد: عملیات رفح تاکنون دو بار به تعویق افتاده است و اگر شرایط برای مبادله جدیدی برای آزادی اسرا  فراهم شود، انتظار نمی‌رود این عملیات در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر دیروز از وجود یک پیشنهاد واقعی بر سر میز مذاکره در خصوص دستیابی به آتش بس در غزه خبر داد و خوش بینی کشورش را نسبت به این پیشنهاد ابراز کرد.

در حالی که نه طرف مصری و نه حماس اطلاعیه رسمی در مورد جزئیات این پیشنهاد صادر نکردند، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گفت  مذاکره شامل آزادی ۱۳۴ اسیر اسرائیلی (بر اساس برآورد تل آویو) در ۳ مرحله است که با ۳۳ اسیر آغاز می‌شود.

این روزنامه خاطرنشان کرد: حماس خواستار آزادی ۵۰ اسیر به ازای هر سرباز اسرائیلی و ۳۰ اسیر برای هر غیرنظامی است.

به گفته همین منبع، اسرائیل متعهد می شود که تمامی آمادگی ها برای ورود زمینی به شهر رفح را متوقف کند و به مدت یک سال آتش بس کامل برقرار کند و طی آن تحرکات برای تشکیل کشور فلسطین اعلام شود.

کد خبر 1761182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha